Annons:
Etikett12-varelser
Läst 13096 ggr
EmmaG
2007-09-26 15:57

Favoritvarelse?

Som titeln lyder..
Vilken fantasyvarelse har du fattat mest tycke för? Varför?
Och är det ngn du verkligen ogillar?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
EmmaG
2007-09-26 16:13
#1

Klyshigt nog får jag nog säga drakar Embarassed
Får återkomma med närmare funderingar..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Gerbilflicka
2007-09-26 17:06
#2

Älvor är en stor favorit… drakar, bäckahästen, skogsrået. <3

Det enda jag ogillar är alla wannabe-orcher, Tolkien's är de enda riktiga och alla andra kan ta och ge upp.

EmmaG
2007-09-26 17:08
#3

Haha! Ge gärna exempel på wannabe-orcher =)
Ja, älvor är ju givetvis jättevackra

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Belial
2007-09-26 17:17
#4

Glad Enhörningar är no.1 favoriten. Har varit galen i dem sen jag var jätteliten (låångt innan jag fick något intresse av ex hästar. Fast dom flesta tror att jag är en riktig hästjej bara för att jag är så förälskad i Enhörningar). :S

Gerbilflicka
2007-09-26 17:21
#5

#3; T.ex. i Eragon. Jag tycker alla svarta små monstermän som springer runt där är wannabe-orcher. Det började som en orginell idé men det har dött rätt mycket med tiden. Numera känns det nästan som om orcher är lika självklara i fantasy som drakar (välanvänt men ingen enskild människas påhitt).

Älvor gillar jag för att man i folktron kan ana en kultur och ett civiliserat samhälle och sådant ger det mer liv. Skogsrået gillar jag ju också men infon är så begränsad att det är som hon bara sitter där på en stubbe tills någon kommer förbi. Älvor är inte endast knutna till människor och det gillar jag.

EmmaG
2007-09-26 17:29
#6

Egentligen är det ganska kul med varelser som inte är klassiska varelser som just drakar & älvor, utan sånna som författaren, spelutvecklaren, konstnären etc etc hittar på själva!
Tex.. Lewis Myrslingerbult vet jag inte om de finns med ngn annanstans än i Narnia?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
Gerbilflicka
2007-09-26 17:42
#7

#6 Jag tycker det har både för- och nackdelar. Fördelarna med klassiska varelser är att det kan ge en mer verklig känsla, nästan som om det är historia och inte fantasy. Just drakar gillar jag när de finns med, för de anpassas alltid av författaren även om man alltid känner igen dem. När författaren lånar ifrån mytologi och folktro tänker jag alltid; "tänk om? det är inte omöjligt att det här har hänt".

Annars är ju orginalitet aldrig fel. :) Myrslingerbulten finns inte i någon annan bok vad jag kan komma på, och det är en väldigt bra karaktär tycker jag.

KarolinaNowak
2007-09-26 18:50
#8

Drake & Pegasus (dvs, häst med vingar) är mina absoluta favoriter!

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

EmmaG
2007-09-26 22:50
#9

#6 Ja, jag förstår vad du menar & håller helt med dig!
Men att åtminstånde blanda "nya & gamla" varelser tycker jag verkligen inte är fel =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Fallande
2007-09-27 09:36
#10

Drakar och älvor får det nog bli för min del :P

zeretki
2007-09-27 13:51
#11

Tolkiens Enter är svårt att slå. Tycker dessutom att han har ett bra grepp och tankar om olika sorters folk. Hoberna är ju också lysande! :D

Nidnal
2007-09-27 17:08
#12

Måste säga drakar jag med faktiskt. För mig representerar de frihet och en slags urgammal vishet.

Jag tycker också om alla de konstiga djuren som Rowling hittat på. Nifflare, puffsurrare, thestral (okej den är en pegasus, men en extra cool sådan :D ) och knarlen…

Twister
2007-09-27 19:59
#13

Mina absoluta favvoriter är nog hober och enter! Är ngt helt speciellt över dem.

 Men också drakar, enhörningar, pegasus m.f.

Annons:
TacoBelle
2007-09-28 02:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag har bara en favorit och det är faunen! Denna vackra faun, satyr, pan…dessa lockande, fantasifulla och sexiga varelser.

Jag har haft en märklig dragning till fauner ända sen jag var ett litet barn. Det är något mystigt med faunen som lockar mig.

EmmaG
2007-09-28 13:16
#15

Ja, fauner tänkte jag på igår!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Belial
2007-09-28 13:21
#16

Jag är besatt i Pan i El Laberinto del fauno. Jag vill ha en sån! O_o

EmmaG
2007-09-28 16:45
#17

#16 Tycker Pan är lite småläskig jag :-S (Men läskigast av allt på jorden är väl ändå han med ögonen i nävarna!!)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

KickanW
2007-09-29 16:30
#18

#16: Fast… Jag tycker hela hans läskighet förstördes när ögonen visades, han började hesa och röra sig… Då blev han som ett vanligt skräckfilmsmonster… Mest töntigt ^^

Solveig
2007-09-29 21:43
#19

jag gillar wee free men hos Pratchett

Pimu
2007-10-01 01:42
#20

Sméagol - Gollom

Annons:
PiffOPuff
2007-10-01 19:06
#21

Det är många som gillar figurerna i sagan om ringen.

Jag måste nog säga drakar, älvor och minimojer. (Minimojer är älvliknande figurer som inte kan flyga, dom är mest lika människor, fast dom är bara nån decimeter långa. :P)

Dimhilwen
2007-10-02 00:10
#22

Alver och vättar!

Alver för sina oerhörda sinnen. De är så fagra och stolta. Man blir helt förhäxan av dem! Jag vet inte mer hur jag kan beskriva dem. De bara finns i mitt huvud! :)

Vättar för sina roliga utseenden och komentarer. Ljuden och deras syn på Cemi (Moder Jord) är också otroligt intressant. Man kan sätta sig under ett vackert träd i skymmningen och höra deras ylanden och komunikation med varandra. Underbart!

Calico
2007-10-02 01:09
#23

Jag måste nog också säga drakar. Har alltid varit fascinerad av drakar och det är något speciellt med dem. De känns så mäktiga och fulla av styrka och visdom. Vet inte varför jag tycker det, men jag absolut älskar drakar. Sen gillar jag även alver och fågel fenix.

/Matilda

TerriZue
2007-10-02 01:13
#24

Nummer ett på listan är ju självklart den absolut BÄSTA av dem alla! Tomten! I mina ögon finns ingen som är bättre och det kommer det heller aldrig göra! ;) Älskar jultomten och allt som har med honom att göra! :D Men annars är nog mina favoriter drakarna och alverna.

Drakar - De utstrålar en enorm styrka och överlägsenhet. De är otroligt vackra och kraftfulla, enorm styrka och de kan dessutom spruta eld. (Eld är mitt favorit element).

Alver - Jag älskar deras mystik och skönhet. De lever mer av naturen och mycket närmare naturen än andra folk. Jag tycker om deras skönhet och deras graciösa sätt.

Sen finns det många, många andra fantasy varaelser som jag tycker mycket om! Enhörningar, hober, troll, vättar och en hel del som jag faktiskt själv har kommit på! :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

zeretki
2007-10-02 13:24
#25

#24  Jag älskar också svenska väsen och knytt. :)

EmmaG
2007-10-02 21:21
#26

Ey, ni har väl inte missat artiklarna om nymfer & fauner7satyrer ;-)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Frida
2007-10-03 01:53
#27

Drakar och troll. Alltså troll som i "riktiga" sagor med krulligt hår och svans och inte de moderna otygen som är skalliga och dummare än tåget.

Håller med #5 om wannabe-orcherna i Eragon! Annars är det nog inget väsen som jag tycker illa om så direkt. Jag ska fundera lite på saken.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
Honestyisdead
2007-10-06 01:48
#28

Alver är mina favoriter.

Vet inte vilken varelse jag gillar minst. Finns ju otroligt många.
Men orcherna i Sagan om ringen är ju hemska.

EmmaG
2007-10-06 12:29
#29

#28 Hehe.. jag gillar Urak hais'erna (stavning?) :-P
Sådär lagom mysiga..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

molana
2007-10-06 20:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Här är en figur som jag gillar.

starhawk
2007-10-07 00:39
#31

Min favorit är definitivt Gripen och då menar jag den äkta: Örn-Lejon inga fladdermusvingar här tack

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Hennum
2007-10-07 04:38
#32

drakar! har älskat drakar längre än jag älskat fantasy. men det finns många andra intressanta varelser oxå. kommer bara inte på dom nu.

såg att någon ovan nämnde enter. det är väl en av dom där varelserna som jag först inte kunde komma på :P drömde en underbar dröm en gång om att jag blev buren till skolan på en sån, minns precis hur det kittlade i magen :P och hur höjdrädd jag var.

dom där i harry potter, hälften häst o hälften fågel… minns inte va dom heter, hjärnsläpp, dom är oxå roliga.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

starhawk
2007-10-07 14:49
#33

#32: Hälften häst och hälften fågel, det måste väl vara en hippogriff i så fall

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Linn
2007-10-13 00:34
#34

jag måste hålla med många andra om drakar och älvor. bara så underbara!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
Hedan
2007-10-16 15:59
#35

Älvorna i World Craft

Hedan
2007-10-16 16:02
#36

Inte dom i online utan dom i spelet som inte är online

TheCorpseBride
2007-10-16 16:10
#37

Drakar (som nästan alla redan sagt) bäckahästar, alver, vampyrer, och skogsrået x)

Frida
2007-10-16 16:23
#38

#35 Menar du Warcraft?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Hedan
2007-10-17 18:09
#39

Ja

Sehvrin
2007-10-18 16:14
#40

Drakar är en stor favorit hos mig, både västerländska och asiatiska mfl.

Sen är jag lite partisk och gillar två av mina egna skapelser, nämligen klippspöken och sjösnyffeln =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

loreena
2007-10-19 01:24
#41

hustomten kankse?Skrattande Jag vet inte. Det finns många intressanta varelser.. Älvor kankse? Och de här, vad hter de nu, som är hälften man och hälften häst.. Nej nu kom jag på det! Faunen Tumnus är min stora favorit! (I nya upplagan av Narnia)han ser ju så lessen och go ut..Glad

Annons:
Tiril
2007-10-19 20:33
#42

Jag gillar hustomtar. Dom är, som mina andra favoriter hober, jordnära och små. Dom märks inte så mycket, med betyder ändå en hel del för omgivningen. Lite lagom sura, hatar förändringar och gillar gröt!

leja
2007-10-20 18:14
#43

Drakar, mystiken och magin. Inte minst de kinesiska drakarna som är intelligenta och ofta snälla. Mycket intressanta varleser. Finns t.ex. en bok som heter typ The with a dragon, som var riktigt kul.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

EmmaG
2007-10-21 15:59
#44

#40, jag gillar din Sjösnyffel :-)
#41, häst & människa = Kentaur :-)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

technobooy
2007-11-10 22:36
#45

JAG GILLAR MEST DRAKAR. :)

Fantasy97
2007-11-11 20:37
#46

Jag gillar drakar och alver

fiorano
2007-11-12 18:24
#47

Jag gillar drakar,alver och orcher.

[Maria-Gerbiler]
2007-11-13 00:15
#48

Mina favoriter är drakar och vampyrer. :) Vet inte riktigt varför egentligen, det är något mäktigt över dem. Skrev många berättelser när jag var liten om drakar och vampyrer också. :D

Annons:
knutteknop
2007-11-14 23:03
#49

jag tycker drakar är såå häftiga och har köpt 2 drakböcker (fakta) som jag har läs om och om igen!! :)


Myrtorpets Möss och Kaniner

fiorano
2007-11-14 23:05
#50

Vad heter drakböckerna?

knutteknop
2007-11-14 23:13
#51

dom e skrivna ev ernest drake  bok nr 1 heter: DRAKOLOGI damms stora bok om drakar bok nr 2: praktisk draklära en kurs i drakologi! :) några av världens bästa böcker enligt mig som e tokig i drakar!!!


Myrtorpets Möss och Kaniner

EmmaG
2007-11-15 12:37
#52

Drakologiboken har jag med! Lite smårolig sådär =)
Drakologi finns ju på riktigt..Men i böckerna har dom tagit det ett…eller två steg längre

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Madde80
2007-11-20 15:16
#53

Bland klassikerna ligger alver, pegasi, Fenix, gripar och drakar. Vackra, smidiga varelser som utstrålar styrka och karisma.

Sedan gillar jag faktiskt bäst att läsa om människor som står på randen till det övernaturliga, och som alla människor har både ljusa och mörka sidor som gör dem intressanta :).

Om det är någon jag ogillar… Har aldrig varit förtjust i dumma, fula och fega varelser, men sedan vilka de är, brukar bero på varelse till varelse :).

Ijin
2007-11-22 00:54
#54

Drakar, för deras intelligens och lurighet…

sir_of_dark_lands
2007-11-25 23:19
#55

Leprechauns, Fågel Fenix och troll sett enligt svensk/nordisk folktro (:
Självklart Drakar för att de ibland är gamla som tiden själv och så gåtfula och majestätiska, Har också boken drakologi ^^

Annons:
Isagella
2007-11-26 13:05
#56

Mina favoriter är fågel fenix och gripar får att (dels) att jag gillar flygande väsen och för att jag är farcinerad över dom båda djuren.

Zabbio
2008-02-10 01:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Favoriterna är nästan allt xD

Gamla myt-väsen som skogsrå, bäckahäst, näcken (räknas han som varelse?), småtroll och hustomtar känns liksom autentiska. De har redan en flik i medvetandet på nåt sätt.

Drakar kan ju vara så olika.. den traditionella draken är visserligen häftig men inte någon favorit.

Nya annorlunda väsen är oftast väldigt intressanta, så länge de är någorlunda seriösa.

Jag älskar ju att teckna, speciellt fantasy inspirerat. Ta gamla former och ändra lite, eller hitta på helt nytt. :) Stör mig på bilder på varelser där anatomin inte kan fungera i verkligheten.. som pegas/drakar utan vingmuskler (skickar naturligtvis med ett väldigt klent exemplar jag själv ritat xDhelt utan muskler vid vingarna)eller styrfjädrar vid svansen.. (så libeal är jag xD).

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Ijin
2008-02-20 14:21
#58

#5 Tolkiens är väl knappast den riktiga varianten av orcher? Finns förklaraing långt innan.

Ticka
2008-02-21 11:00
#59

Vårskräp, knytt och varulvar :)

EmmaG
2008-02-21 11:16
#60

#59 Vad är vårskräp?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Ticka
2008-02-21 11:33
#61

Saken är den att jag läste en novell om en pojke som träffade ett vårskäp. Hon hade övervintrat i en potatiskällare, med huvudet vilade mot en mjuk potatis.

Hon gav pojken tre önskningar. Han tog henne nog inte riktigt på allvar. :)  Historien förtäljer inte riktigt hur hon ser ut, hon är inte större än att hon får plats i handflatan, och hon har en härligt uppnosig karaktär. Kanske just därför tycker jag så mycket om henne.

Thara
2008-02-22 13:12
#62

Favorit varelse är alverna och ja egentligen så gillar jag de flesta varelser…. men jag gillar även korpen som för mig är någonting unerligt och mystiskt….

Annons:
Ewerhof
2008-02-22 20:32
#63

Fauner (smederna i serien om Herkules bl.a.) och så naturligtvis Tom Bombadill (stavning där?), härliga självständiga, pålitliga och totalit oberäkneliga.

Vilya
2008-02-23 00:23
#64

Beror på vilken bok man läser, en del varelser är ju rätt olika från bok till bok..

Vet inte heller om jag har någon klar favorit, blir nog i så fall någon varelse som inte är med så mycket. Känns till exempel som att alver och drakar får alldeles för mycket uppmärksamhet inom litteraturen, så de är inte alls lika intressanta längre.

Det bästa vore kanske orginella tappningar på kända varelser. Kommer dock inte på något exempel från litteraturen nu, men vore rätt kul att läsa om en värld där alla änglar är sarkastiska och inte alls helt godhjärtade som de verkar i de flesta historier, till exempel. :)

leja
2008-02-23 11:17
#65

Håller helt med. Just de böcker som vänder något på det man förväntar sig. Där de varelser som lärt sig är goda eller onda, får egenskaper som vänder på begreppen. Tyckte det var kul redan när jag upptäckte att man betraktar drakar på helt olika sätt i västvärlden och i Kina.

Sen finns det böcker som är bra, då blir man förtjust i de varelser som finns i de böckerna och tvärtom om boken inte är bra. Med vissa undantag. Så frågan är svår att besvara.

Vad ska man ha som signatur tro?

LadyVictoria
2008-02-23 20:46
#66

Bäckahästar, alver och drakar hör till mina favoriter ^^, speciellt bäckahästar ;o

Farwuq
2008-02-23 23:09
#67

Drakar och alver sitter inte så illa till hos mig.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

ForceA
2008-02-28 21:01
#68

Tauren, så som de ser ut i World Of Warcraft

catgirl
2008-03-02 13:39
#69

Drakar är defenetivt min favovarelseGlad

Annons:
Ixatrixa
2008-03-03 11:06
#70

Ja eftersom favoriten är Narnia så skulle jag ju göra vad som helst för att träffa ett talande djur;)

Fauner, alver, älvor, änglar….svårt att välja jag gillar dem allihopa.

[MandaR]
2008-03-08 16:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Fågel Fenix & Hippogriff 

Fawkes <3

Stravaganza
2008-03-10 19:34
#72

Drakar och alver/älvor.

Josefinee
2008-03-10 21:11
#73

Drakar och flygande hästar i allmänhet :)

Hamka
2008-03-11 20:00
#74

Tolkiens alver och förstås dom underbara hoberna !

AnnaFreds
2008-03-17 21:20
#75

Drakar är en stor favorit. Även Kantaurer har jag tyckt om länge. Sedan kanske inte Korpar räknas, men jag tänkte då på Hugin & Munin, jag gillar alla sådana sorters fåglar, och då ingår Hippogriffen också såklart.

Fantastik
2008-04-11 13:16
#76

Orcher! Definitivt orcher. Komplexa, intressanta och med en bakgrund öppen för massa spekulationer!

Annons:
Fantastik
2008-04-11 13:53
#77

#58:

 Jo, orcher är Tolkiens skapelse, i allt utom namnet.

Jag skrev ett längre svar på frågan om vad som händer med orcherna när de dör, för ett par år sedan, http://tolkiensarda.se/new/nummer/faq_38.htm#folk

Där finns lite funderingar om Tolkiens orchers ursprung.

Vad det gäller etymologin så finns det ett ord på arkaisk engelska som är just ork (eller orc). Ordet kommer med stor sannolikhet från latinets orcus, ett annat namn för Pluto, underjordens härskare. Det finns i alla fall tre litterära källor som predaterar Tolkien:

  • 1000-talet Beowulf - Grendel kallas där för "orcneas", som skulle betyda kropp från underjorden, eller kropp som är död.
  • 1516 Orlando furioso - Ludovico Ariosto hjälte, Rogero, dräper där en varelse som benäms "orc".
  • 1793 America: A Prophecy - en av William Blakes karaktärer kallas där för Orc. Men det är en människa som dessutom är en hjälte.

jag vet att Tokien var mycket väl insatt i Beowulf-eposet, och jag förutsätter att han även läst Blake. Vad det gäller Orlando furioso så är det inte säkert att han var bekant med den, mendet är heller inte omöjligt att han läst den.

msp
2008-04-11 20:05
#78

Min favoritvarelse är helt klart Kendern "Tofsing Taggfot" i Draklansböckerna! Varför? Läs böckerna så fårstår du! Som jag har skrattat åt honom!

Glad

EmmaG
2008-04-14 14:00
#79

Råttdöden av Pratchett är lite småmysig figur annars :-P

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

sasha-
2008-04-14 23:30
#80

Bäst är vampyrerna, men det är förmodligen för att det jag sett och läst med vampyrer alltid varit lite romantiskt skildrat, o det gillar jag.
Till allas förskräckelse måste jag säga att drakarna inte är nån favorit:P

EmmaG
2008-04-14 23:47
#81

#80 Ann Rice vampyrer är ju (nästan pinsamt) underbara!
Fast jag har även fallit totalt för Spike i Buffy the vampire slayer Generad Angel är jag inte ett lika stort fan av.. Kan dock inte sätta fingret på vad..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

[TotemoOmoshiroi]
2008-04-16 14:48
#82

Vampyrer. Älskar dom! Finns det något jag inte vet om vampyrer så är det inte värt att veta heller! Cool

Azmaria
2008-04-19 15:13
#83

hmm..svårt..

ja har nemligen ingen drirekt favorit men jag gillar: alver, Hobbitar, Orcher, gollum, hippogriff,griper, fauner, kentaurer..lr va dom nu heter :S, drakar, vampyrer och sist men inte alls minst..min favorit tror jag de blir: Demoner!!

:)

Make Pasta not War, Vee~

Annons:
ulliga-flickan
2008-04-26 22:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

OOhh det är mååånga måånga men jag ska säga några. Drakar (såklart), älvor, enhörningar, hippogriffer, djurblandade människor (ifall det räknas), dvärgar,alver,varulvar …… kommmer inte på några fler men det är fler XP

MegN
2008-04-28 20:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

TROLL!!

[Driva]
2008-05-11 19:26
#87

#77

Tolkien tog många namn från den fornordiska mytologin/sagorna. Kommer inte ihåg på rakt arma alla, men bland annat namnet Gandalf

EmmaG
2008-05-11 23:04
#88

#87 Ja, Gandalf är ju från början namnet på en dvärg (eller nåt sånt) XD

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Fantastik
2008-05-12 10:53
#89

#87 - ja. Samtliga namnen på dvärgarna samt namnet gandalf är taget från Eddan, och med avsikt. Så så många är det inte, ett 30-tal namn in alles skulle jag tro (av ung. 5000 namn).

 Men de namn som dvärgarna har i Tolkiens värld är inte deras egna, riktiga, namn, utan de namn som de valt att bli kända under. Inte ens på sina gravar vågade dvärgarna rista sina sanna namn!

Gandalf är namnet på en alf, namnet betyder "alv som stöder sig på en stav". Tolkien gillade det namnet och använde det i Bilbo, sedan fick det hänga med i Ringarnas Herre också. Dessvärre dras Ringarnas herre med ett i bland obekvämt arv från Biblo, bl.a namnet Gandalf och ordet Goblins (vätte på svenska) samt Beorn och Beorningarna (det är inte helt lätt att placera in en hamnbytare i det legendarium som Ringarnas Herre bygger på!)

OT igenGenerad

EmmaG
2008-05-12 12:04
#90

#89 skrev;
Gandalf är namnet på en alf, namnet betyder "alv som stöder sig på en stav".
-----------------------------

Hur kommer det sig att ett namn som i Eddan är namnet på en dvärg betyder detta? Enligt boken Tusen år av fantasy så är Gandalf just ett dvärgnamn

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
Fantastik
2008-05-12 13:11
#91

#90: Skrivfel av mig (i all hast) - Gandalf är namnet på en dvärg, och omnäms i Völuspa! Men betydelsen är fortfarande "alf som stöder sig på en stav" - antagligen i betydelsen gammal vis (trollkunnig?) man/alv och ett passande namn på den karaktär som Gandalf utgör i Bilbo (när Bilbo skrevs var han inte en maia eller medlem av Istarí).

Gandalf var även namnet på en kung som slogs mot Harald Hårfager om makten i Norge på 900-talet.

EmmaG
2008-05-12 13:56
#92

Bah, så tetigt av dem i Eddan att ge en dvärg ett namn med den betydelsen..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

leja
2008-05-12 14:37
#93

Jag tror vi här har en förväxling av vad man ansåg. Det är nämligen som så att EDDAN är en samling av gamla berättelser och sagor från asatiden i skandinavien. Hur mycket i den som är "sant" går inte att ta reda på, så om "dvärgarna" i Eddan är dvärgar i folks medvetande på den tiden är svårt att säga. För ibland används ord som alver, dvärgar, troll mfl istället för övernaturliga väsen. Man är inte så noga som vi är idag med att ha korrekt benämning på olika grupper. Det kan dessutomvariera mellan olika platser. Jag har till exempel läst berättelser om de små jättarna som levde under golven hos vanliga människor(vättar, kallade på andra ställen), då jättar står för "de andra" och inte för det vi skulle kalla jättar.

Poetiska Eddan:
Där är Modsogner
Mästare vorden över alla dvärgar
och Durin därnäst; människolike
många de skaptes, dvärgarna i jorden
på Durins ord.

Nye och Nide
Nodre och Södre, Östre och Västre
Altjof och Dvalin, Na och Nain,
Niping, Dain, Biur, Båvur,
Bömbur, Nore, An och Anar
Ae, Mjodvitne.

Vigg och Gandalf,
Vindalf, Train, Teck och Torin,
Tra, Vit och Lit, Ny och Nyrad,
- nu har jag dvärgarne med Regin och Radsvinn,
rätt förtalt.

Vad ska man ha som signatur tro?

Fantastik
2008-05-12 14:44
#94

#93 - vi har två eddor - den poetsika och Snorres prosaiska.

 Den poetiska kan eventuellt spegla lite av vikingarnas föreställningsvärld, medan den prosaiska defenitivt endast speglar vad en kristen munk ansåg om vikingarnas föreställningsvärld, och nog inte ska tas på allvar alls.

 Någon jämförde en gång Snorres arbetet med om vi skulle restaurera 1700-talets föreställningar i Sverige med hjälp av Bellmans dikting och en regentlängd.

leja
2008-05-12 20:59
#95

Jag vet. Men det är därför viktigt att göra klart att det vi "vet" om forna seder och bruk är mycket spekulation.(jag har läst båda, men är mest förtjust i den poetiska Eddan).

Vad ska man ha som signatur tro?

Osterang
2008-05-12 21:20
#96

Mina favoriter är nog, efter mycket funderande, myrddraalerna och ringvålnaderna (så som de ser ut i filmerna..) Sen har jag alltid gillat drakar..

MegN
2008-05-15 17:00
#97

#93 Att ordet "jätte" betyder "stor" har tillkommit senare. Från början var jättar/troll inte just större än människor, och inte särskilt olika heller. De hade inte svans heller, det finns bara en enda källa i folktron som nämner att troll hade svans. I allmänhet såg de ut som människor gör mest, vilket gjorde att folk behövde olika knep för att lista ut om det var ett troll man hade framför sig eller inte! Däremot nämner många källor att troll/jättar var starkare än människor i allmänhet, dvs "jättestark" - möjligen är det därifrån "jätte"="stor" har kommit.

Sen kom John Bauer… Och så var plötsligt trollen väldigt stora och fula och korkade och hade svans…

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
PAAK
2008-05-18 00:06
#100

Älvor, får jag ta och säga :)

The-Photo
2008-05-28 20:39
#101

Vampyrer ^^ Var typ helt besatt när jag var mindre :')

marsvinlover
2008-05-30 22:08
#102

jag ÄLSKAR vampyrer och varulvar eftersom de har något gemensamt med vargar och vargar är mitt absoluta favoritdjur

Qyenn
2008-06-01 23:01
#103

Älskar Drakar och alla trollkarlar och häxor på Hogwarts skola för häxkonster och trolldom (:

Qyenn
2008-06-01 23:04
#104

Hahaha x) Glömde sprängskärtsskrabborna (: De är riktigt Orginella !

Annons:
ikapika
2008-06-05 09:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

Alver är det bästa jag vet he he ;)

därav min tatuering ---->

[MandaR]
2008-06-09 20:27
#106

Sedan jag blivit trollbunden till Twilight, så har jag börjat gillat vampyrer.

Inte vanliga, utan sånna från Twilight. (Svenskt namn: Om jag kunde drömma. Kommer ut på bio i december xD)

CelDara
2008-07-06 03:11
#107

Oj vad svårt…  Älvor, drakar och alver kommer nog på delad förstaplats!

Scenekid
2008-07-13 21:58
#108

Älvor, helt klart.

Yuki
2008-07-18 11:57
#109

#107 Det tycker nog jag också.

ThreeSenses
2008-12-27 16:06
#110

Enhörningar för att dom är så vackra

Saqin
2008-12-27 21:01
#111

drakar, fågel fenix, kentaurer mm.

Drakar för deras utstrålning och vishet.

Fågel fenix för att dem är väldigt vackra och att jag i allmänhet älskar fåglar.

Och kentaurer för att dem… ja jag vet inte riktigt.

Annons:
Abico
2008-12-27 23:06
#112

Peeves från JKR's böcker är en klar favorit, han är ju så härlig *s*
Sedan kommer nog varulvar, både JKR's och Stephenie Meyers är bra fast dom är lite olika i utseende och sätt.
Trea på listan kommer varkatterna och hippogrifferna :P

Hanna 

WildSpirit
2009-01-01 20:33
#113

Som så många andra innan mig måste jag nog säga drakarna.

TerriZue
2009-01-05 17:09
#114

Jag måste nog ändra mig lite… visst är tomten fortfarande nummer ett… (även om jag har lite svårt att se honom som en fantasy-varelse eftersom jag tror att han finns på riktigt) men min absoluta favorit-fantasyvarelse är otvivelaktigt Vampyren. Jag har alltid gillat dem… jag kan inte skriva om dem själv och det var nog därför jag inte kom att tänka på dem förut… men jag rä helt säker på att det är dem. :)

Hehe känslan har antagligen förstärkts lite och gjort mig ännu säkrare sen jag läst Twilight… ;) Men jag har alltid älskat vampyrer, att höra berättelser om dem, läsa myter, se bilder och filmer… det är utan tvekan min favoritvarelse… :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Abico
2009-01-05 21:27
#115

Jag måste sätta upp en till på listan - King Kong ^^
Jag vill också ha en jätteapa :P

Hanna 

Demon-Rat
2009-01-06 17:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#116

Drakar är ju de absolut underbaraste av alla fantasiväsen måste jag säga. jag är som besatt av att måla drakar och jag vill inget hellre an att ha en (om de nu fanns/finns)

Man vet ju inte om de har funnits men förutsättningarna är inte helt omöjliga att de skulle kunna ha funnist. Dinosaurier har ju funnits och flygande sådana dessutom så varför skulle inte drakarna ha varit en ättling till de första dinosaurierna som fick vingar?

Tussebus
2009-01-06 18:41
#117

Alver gillar jag jätemycket.

Fast när jag var yungre var jag besatt av vampyrer efter att ha läst Anne Rice's böcker.

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Bella-R
2009-01-06 19:59
#118

Alver!
*Älska*

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Annons:
[MollBarn]
2009-01-07 20:04
#119

drakar 4ever in my <3. de är mitt favvodjur över alla, såväl katter å hästar. fast alver kmr inte långt efter:P

Migoff
2009-01-09 17:47
#120

Jag gillar drakar, enhörningar, mm. De flesta faktiskt ^^

profca
2009-01-10 22:46
#121

Hmm Varulvar är coola, de riktiga små "sur-"tomtarna. Och minotaurer. Tauren är ok men det är inte riktigt samma Cool

profca
2009-01-10 23:27
#122

Hmm glömde dvärgar. Laver däremot är lite för ömtåliga för min smakFlört

Gemela
2009-01-13 19:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

Gillar varulvar mest av allt :D Vet inte varför O_o Och typ korpar som Hugin o Munin (Odens) Sen finns det ju massa andra som vampyrer enhörningar och ditt o datt som såklart är härliga :D

profca
2009-03-07 11:53
#124

#122 menade Alver förstås!

Metinia
2009-03-07 15:32
#125

Mina favoriter är:

  • Drakar
  • Alver
  • Enhörningar
  • Vampyrer

Dessa varelser är bara så underbara, kan nästan inte klara mig utan dem! Flört

Annons:
[Kaninfluff]
2009-03-07 23:33
#126

Aslan!

TerriZue
2009-03-08 11:14
#127

#126 Ooh! Hur kunde jag glömma honom? Han finns definitivt med på min lista också.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Skuggbane
2009-03-09 02:32
#128

Drakar är mmina favvosar ^^  Älskkar dem bara :D

Bella-R
2009-03-09 15:57
#129

#126 Ja, han är grym!

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Farwuq
2009-03-09 21:40
#130

Drakar är toppen, men jag är ju part i målet.

Skrattande

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

nejlikan
2009-04-16 16:12
#131

Drakar är mitt direkta svar:) Dom är så coola, mystiska och som flera andra oxo tycker, deras visdom.

[djurgalen]
2009-05-03 14:39
#132

jag gillar ett monster som heter sökarbesten(en leopard med orm huvud)

Annons:
Paan
2009-05-03 23:59
#133

man borde ha gjort en sån där mätar grej molijox som mäter antalet som tex gillar drakar osv skulle vart coolt att se helheten på det viset

förövrigt så är Vampyrer det mest fantastiska som finns…och drakar….ju mindre desto bättre

Halvdansken
2009-05-05 15:14
#134

Min favoritindivid är Marvin - den deprimerade roboten från Hitchikers guide to the galaxy.

När det gäller varelser så är jag nog inne på vampyrer jag också. Alverna tycker jag däremot är ganska tråkiga, de är för perfekta.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bella-R
2009-05-05 16:09
#135

#134 Det är just det jag tycker om med alver, att dom är så perfekta.. så vackra, så graciösa och jag älskar deras öron.. alver och en sagolik skog.. det är ögongodis *_*

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Vippelicious
2009-05-05 19:09
#136

#134 Håller med dig där. Kan inte säga att jag gillar alver, men vampyrer känns som den onda sidan hos alla alver på något sätt.

Sedan ahr jag alltid gillat dvärgar x)

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

Jansch
2009-05-19 17:18
#137

Till att börja med vill jag bara säga.. (har itne lärt mig riktigt hur det här forumet fungerar än)

Tolkien stal både Orcher och Alver från tidigare sagor. Tolkiens Alver är från början berättelser från Skandinavien. Sen Orcherna (och Wannabe Orcherna) är tagna ur sagor från Irland och Skottland. Hobber lika så. så höj inte upp Tolkien till skyarna för hans skapelser för mkt bara..

Annars är jag lika löjligt förtjust i Drakar som alla andra (eller kanske lite mer. de är ju så otroligt majestätiska och vackra varelser.

Drakar är fantastiska djur och jag är övertygad om att det funnits drakar. Hur kan de annars förekomma på olika kontinenter och beskrivas likadant från kulturer som på den tiden inte kunde kontakta varandra??? det finns bara en förklaring..

Satyrer är nog de sagor sjur jag gillar minst. därför är det kul att ha med dem i mina sagor,, de blir så avskyvärda..

lillNasse
2009-05-19 17:53
#138

drakar, pegasus, enhörning och grip är bara något jag älskar :D

men drake och häsr djur är nr 1 <3

Zabbio
2009-05-19 18:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#139

För tillfället denna lilla varesen jag skulpterat och ''kommit på'' (finns säkert redan under andra namn och utföranden, kan ju tex liknas vid kelpien m.m., men just den här varianten är min åtminstonde). Ett köttätande hovdjur som ''förklär'' sig till sina bytesdjur (de föds ju med det utseendet, de shiftar inte form eller så) och när de är nära nog; blixtsnabbt hugger efter deras strupe  med sin långa, flexibla hals och vassa tänder. De är något snabbare än hästar, ca 150-160m i mankhöjd och eftertraktade som riddjur pga statusen det ger att sitta på en sån här. Problemet är att de är otroligt oberäkneliga, och attackerar så fort de får en chans. De tafödda är något trevligare, men inte mycket.

Den här individen har just blivit fångad och håler under vilda protester på att idas in.^^

Anars gillar jag alla fantasyvarelser, både vackra och fula, goda och onda.. de som har lite realistiska former och drag är bätre, tycker jag. Enhörningen är för god.. enligt vissa sagor iaf. De måste ha lite av varje..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
2009-05-19 18:15
#140

Blä.. mitt tangentbord hoppar så lätt över bokstäver.. hoppas ni kan läsa ändå..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Wyrm
2009-05-22 00:48
#141

Drakar, (förstås) Pegaus, gripar, alver/älvor, sjöjungfrun, vampyrer, fuan (spec. i Pan Labyrint), minotaurer och fågeln Fenix.

Det är dem jag kommer på just nu Glad

lillNasse
2009-05-22 14:48
#142

#139 shit cool :O älskar utseendet på den ;D

Zabbio
2009-05-22 14:50
#143

#142 Tack :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[magic13m]
2009-06-04 12:28
#144

Har en svaghet för gripar. Glad

De är coola, skulle vilja ha en att flyga runt på. ^^

Bloggade om gripar en gång på:

http://missmagicgirl.blogspot.com/2008/09/gripen.html

Fågel fenix och drakar är en annan favorit. Skrattande

WhoCares-01
2009-06-17 02:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#145

Drakar ^^ dom är ju bara så praktfulla. dom är hemlughetsfulla och bara underbara att se på. dom representerar respekt, kraft och skönhet =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Farwuq
2009-06-17 08:37
#146

#145

Helt rätt!

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Mamadragon
2009-06-17 15:46
#147

med tanke på mitt nick… DRAKAR, absolut drakar. Men det ska vara Fantasy-varianten, inte kinesiska..

Har en tatuering med en drake t o m -

"Kvinnans sanna väsen enligt gubben)

En drake som slingrar sig runt en ros - först verkar vi som de skönaste rosor, men efter ett tag kryper draken i oss fram Flört

Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...

"Aliquando et insanire iucundum est"

Peppe
2009-07-03 22:05
#148

Edward Cullen!!! Kyss och även Jasper :P  (twilight om nån missat)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Nesslan
2009-07-04 20:28
#149

Grisdrakar Skrattande Som Aruru i Loopehole alltså :) Håller på att måla en bild på honom så jag åter kommer med den senare :)

Caramelbrownie
2009-07-06 14:33
#150

JAg får nog faktiskt säga vampyrer.

Att skriva, är att måla med ord...

medarbetare på Fantasy iFokus

[magic13m]
2009-07-06 15:31
#151

#150 jag håller med! De är coola! 

Har du sett animeserien Hellsing? Mycket vampyrer där! :)

Caramelbrownie
2009-07-07 00:50
#152

#151 nej men jag älskar vampyrerna jag själv kommer på!

Att skriva, är att måla med ord...

medarbetare på Fantasy iFokus

Migoff
2009-07-07 00:56
#153

Svårt att säga… Alver och drakar står dock högt upp på listan men även vargar med magiska krafter diggas ^^

Annons:
bokis
2010-07-05 13:45
#154

Jag gillar Gripar och så gillar jag Minotaurerna i Narnia de är riktiga krigare!!!Cool

[wylga]
2010-07-07 21:48
#155

Hybrider av alla de slag; minotaurer, kentaurer, fauner, gripar, sfinxar, hippogriffer, Anubis, vattufolk, etc får det att vattnas i munnen på mitt fantasyjag. :3

Annars förstås klassiker som drakar, vampyrer, augureys och en hel del annat.

[wylga]
2010-07-07 21:49
#156

Åh, och varulvar, naturligtvis!

Solianna
2010-07-08 17:18
#157

Drakar är och kommer alltid vara min favoritvarelse. Underbara, majestätiska, kloka varelser. *suck* Jag önskar att de fanns ^^

Alver är väl två. För jag älskar att skriva fantasyberättelser med en alv som huvudperson ^^ Det som lockar mig med alver måste vara magin som är runt dem OwO

[wylga]
2010-07-09 18:53
#158

#157 Ge inte upp hoppet! Allt finns om man vill att det finns. Skrattande

Solianna
2010-07-09 23:07
#159

#158 Jag kan alltid klä ut hunden min XD Det borde nog funka *fufufu*

[wylga]
2010-07-10 02:35
#160

#159 Kvällens bästa idé. :'>

Annons:
Salish
2010-07-23 02:04
#161

#5 Fast urgalerna är egentligen inte så lika orcherna till sinnet. De har ju ändå ett eget samhälle och en egen kultur, vilket inte orcherna har. Men de är lika till utseendet.

Annars är mina favoriter drakar, alver, hober, enter och enhörningar.

rudyC
2012-03-27 19:27
#162

aja bättre sent än aldrig … jag skulle säja varulv … men då ska det vara en RIKTIG som är 1,5m hög och 2m lång och gå och springa på 4 den!!

[Jounapä]
2012-04-08 19:37
#163

Jag tycker drakar är grymma :3

Farwuq
2012-04-08 20:09
#164

Jag också.

Skrattande

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Thiah]
2012-04-14 08:27
#165

Enter är ju så fina och har en underbar stil, allt ska gå lååååångsamt. Flört

Annars så har jag en liten sweetspot för varulvar. Inte alla men många Tungan ute

drakvinge
2012-04-26 16:35
#166

DRAKAR DRAKAR DRAKAR!!! (är dessutom helt övertygad om att de finns) Skäms Och demoner. Demoner som först ser ut som människor men sen… Grrr. :3 Ritar och skriver rätt så mycket om demoner, drakar och den tredje favoriten: varulvar. <3 Få varelser är så sexiga.

Stars are not huge balls of gas. They are works of art, put in the sky so everyone can see them.

http://mylilpieceofcake.blogspot.se/

Cochon
2012-05-02 21:40
#167

Kommer hålla med ovan stående och många andra av er.

Drakar äger! Skrattande

Älskar drakar, dem är så fina & underbara. <3 *drömmer mig bort* Är dess utom också jätte sugen på att tatuera in en drake på ryggen, vilken nörd man är… Cool
Sen så diggar jag Sleipner också om han gälls. Oskyldig

Kan dock inte komma på några figurer som jag verkligen inte gillar. …eller jo, muttar! (gälls dem?) Det finns ju massor av muttar i Hungerspelen, dem gillar jag inte. x(

#166 Ska vi gå på drakjakt tillsammans, kanske vi hittar några? ;D

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
Farwuq
2012-05-03 06:54
#168

Drakar är skapelsens krona.

Tungan uteFlört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Thiah]
2012-05-03 21:28
#169

Men jösses så tråkiga ni är Flört drakar hit och drakar dit…. Tungan ute

drakvinge
2012-05-04 08:11
#170

#167 JA!! ;D

Jag är verkligen en totalnörd… Har en "dokumentär" om drakar som jag har sett en halv miljon gånger… (datoranimerad då..)

Stars are not huge balls of gas. They are works of art, put in the sky so everyone can see them.

http://mylilpieceofcake.blogspot.se/

Cochon
2012-05-04 20:19
#171

#169 Haha, ursäkta oss! Vi får väll tycka vad vi vill. xD ;-)

#170 =D
Haha, nörd. *pekar och skrattar* xD Fast jag är lika nördig. Oskyldig

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

drakvinge
2012-05-04 21:34
#172

Det tvivlar jag på. Alla mina kompisar stänger av öronen så fort jag nämner drakar… Jag kan hålla på och hålla en monolog om drakar hur länge som helst!

Stars are not huge balls of gas. They are works of art, put in the sky so everyone can see them.

http://mylilpieceofcake.blogspot.se/

Cochon
2012-05-05 11:29
#173

#172 Okej, du är mer nörd. ^-^

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[Thiah]
2012-05-06 09:42
#174

#171, menar du att man fåt tycka som man vill? Det tycker inte jag att man ska få…hehe, skämt alltså. Tungan ute

Annons:
Cochon
2012-05-06 17:08
#175

#174 Haha, hemskt att det finns så många olika åsikter. (och så många lika Flört)

Hihi, det är bra, skämt ska det också finnas här på forumet. ;)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[Thiah]
2012-05-06 17:41
#176

#175 absolut, det finns för lite skämt i världen.

[SporeDiatrymisss]
2012-05-11 13:04
#177

Jag säger bara: gripar och drakar och jag vet inte varför.

Jag ogillar ingen.

Acerventus
2012-06-01 23:26
#178

Drake

Grip

Alv

:)

Nomad
2012-06-02 11:10
#179

Jag gillar väldigt mkt Urban fantasy så mina favoriter blir vampyrer (inte twilight) och alla var-djur (varleopard, varhyena etc.) men framför allt varulvar. Kentaurer är oxå en stor favorit som jag tycker de skrivs alldeles för lite om.

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

[RC1393]
2012-07-13 15:13
#180

Mina favoritvarelser är en av de norrlänska klassikerna- vittra!

http://www.vbm.se/barn-och-skola/for-skolan/skolwebben/spar-nara-dig/popups1/asele1/vittra.html

Jag bor uppe i södra lappland och min familj har sina rötter här, det är en bonde/skogsbrukarfamilj så min familj har liksom levt i "händelsernas centrum" (de flesta vitter-berättelser utspelar ju sig i skogen eller kring ladugården)

Dessutom fick jag ganska många historier berättade för mig så det känns som ett exisiterade väsen för mig.

Dessutom finns det berättelser som faktiskt stämmer med verkligheten.

Till exempel blir hästar som står i en viss box (vitterstig) i ett stall på ridskolan sjuka/dumma i huvudet. En häst var jättesnäll när han kom men blev helt sjövild och konstig. Nu senast hade vi en häst som fick problem med benen och vi tvingades ta bort henne i måndags.

Sen hade vi en kopieringsmaskin som gick sönder hela tiden när den stod på en viss plats, sen när den flyttades så gick den inte sönder något mer under min skolgång (flyttades när jag gick i 3:an, gick i den skolan till 7:an, vet inte om den gått sönder något efter det ;) )

Känns alltså väldigt verkligt…

Tawny
2012-10-17 10:49
#181

av "goda" så blir det alver och pegasuser

av "onda" blir det hippogriffer och sfinxer

Annons:
Sigrun
2012-10-19 12:53
#182

Karaktärer jag gillar: Råttdöden, döden, häxorna, Rincewind samt väskan från terry pratchet, drakar (västerländska samt asiatiska), varulvar (mycket coolare än vampyrer), wraith frn stargate, Arthas från warcraft, Fenrir (fenrisulven).

[SporeDiatrymisss]
2012-12-01 22:55
#183

Jag älskar gripar MEN jag är inte särskilt överförtjust i drakar… de finns ju licksom överallt och efter en tid börjar det bli liiite långtråkigt… men däremot älskar jagkinesiska drakar! :-)

Shanea
2012-12-07 16:01
#184

Mörkeralver är nog mina favoriter. Älskar elegansen hos alver i allmänhet, men tycker de mer "ljusa" varianterna är lite väl helgonlika… ^^ Vampyrer brukade vara en favorit också, men det var så länge sedan jag såg en vampyr jag faktiskt tyckte om i filmer/serier/böcker så har gett upp dett lite… tills det kommer någon värd min uppmärksamhet :)

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


AnnaMoonshadow
2012-12-11 11:11
#185

hmm.. när det kommer till övernaturliga varelser är nog fågel fenix min absoluta favorit. Men jag gillar även allt som kan flyga dvs. drakar, gripar och älvor :)

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Wolfheart
2012-12-16 22:44
#186

Kul tråd det här :D mer fantasy! Yay.

tusstuss
2012-12-17 16:54
#187

Den vackra Smaragdvingade tigergripen! Skulle så gärna vilja ha en sådan i mitt warhammer team… har bara orcer och gobblins än så länge.

Portal Is Love, Portal Is Life.

Jinaum
2012-12-20 01:10
#188

Hmm.. när jag var liten var det Vemvs… Vad är då en vemv. Ja ni… det hittade jag på själv.
En vemv är en varelse med korsning av vampyr och katt typ. Den kan klättra på väggar, har långa klor och endast röda ljus till ögon bla. Nu i senare dagar har jag dragit linjerna från en vemv till the roof walker.

Annars får jag vara tråkig å säga hobbitar. Får jag inte vara  så tråkig så får jag väl säga Katherine Kerrs alver för att vara lite speciell

Annons:
Geru
2012-12-22 14:59
#189

Jag är då Ijin:p Skrivit tidigare, men måste bara säga att min facination för drakar blivit lite värre nu än förut:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Blue_Lugia]
2013-04-21 22:10
#190

Drakar, gripar, fenixfåglar,enhörningar och pegasar.

Gillar djurliknande varelser.

Men drakar mest av dom alla!

felle-j
2013-08-16 01:09
#191

Drakar och dvärgar :)

Upp till toppen
Annons: