Annons:
Etikett13-övrig-fantasy
Läst 4133 ggr
EmmaG
2007-09-26 16:48

Varför gillar du fantasy?

Vad är det som är så lockande med fantasy för dig? Varför gillar du just denna genre? Har fantasy betytt ngt speciellt för dig?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
KickanW
2007-09-27 00:58
#1

Jag är bok-fantasy-fantast. Anledningen är nog för att språket är så otroligt vackert och just för att det inte finns några begränsningar. Det kan handla om vad som helst liksom.

zeretki
2007-09-27 11:09
#2

Bra fråga, har alltid gjort det. Kanske för att fantasy-författare inte är hindrade i sin fantasi av "denna världen" utan får mer spelrum och då blir det roligare också.

Sen är inte all fantasy bra bara för att det ÄR fantasy. ;)

EmmaG
2007-09-27 13:58
#3

#2 Har du exempel på dålig fantasy? (enligt dig) Smile

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

zeretki
2007-09-27 18:25
#4

Ja, David Eddings ogillar jag skarpt. Han skriver i princip bara vad många andra har skrivit.

Hur man dessutom kan göra två serier som nästan har exakt samma handling, bara att hjälten är densamma, förstår jag inte…

FInns säkert andra exempel men jag minns inte allt jag läst. Inte det som är dåligt iallafall. ;)

Gerbilflicka
2007-09-27 21:06
#5

Jag gillar fantasy för att det inte finns några begränsningar. :)

Tyvärr har jag svårt att hitta bra fantasyböcker då många är väldigt lika alla andra; kampen mellan gott och ont + ett särskilt uppdrag som ska genomföras. Sen finns det allt för få fantasyböcker som är simpelt skrivna enligt min mening. Alla ska ge sig på krångliga ord och beskrivningar, även då de inte alls kan använda dem ordentligt.

molana
2007-09-27 21:17
#6

När jag gick i skolan så läste jag alla böcker med sagor som jag hittade.Så redan då var jag fantast av fantasy.

/molana.

Annons:
EmmaG
2007-09-29 20:44
#7

Har ju inte svarat själv ju.. shame on me.

Ja, vad är det som är så speciellt med fantasy egentligen? Svårt att svara på tycker jag.. Fantastiska världar & talande djur.. beats this world!
Men som EmmaJo säger, det finns ju inga som helst begränsningar egentligen. Författaren bestämmer helt själv vad som är möjligt & inte möjligt i den värld h*n bygger upp.
En pojke kan helt plötsligt förvandlas till en flygande hund som pratar ankspråk *lol* Det funkar inte riktigt i realistiska böcker.. Det är roligt för att det är möjligt

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

PiffOPuff
2007-10-01 18:59
#8

Jag gillar fantasy för att allt möjligt kan ända utan att någon tycker det är konstigt eller knäppt.

Jag har alltid gillat fantasy ända sen jag var liten och gör det fortfarande!Skrattande Det är som zeretki och kickanW säger: Det kan handla om vad som helst och attdom inte låter sig hindras av något eller någon. Dom går efter sin egen fantasi, det är det som är så bra.

Calico
2007-10-02 00:53
#9

Jag älskar fantasy! Det finns inga begränsningar och precis allt kan hända. Man kan verkligen låta fantasin ta över och bara åka med. Jag har alltid haft stor fantasi och jag föredrar fantasy böcker då man kan skapa en helt ny värld, ett helt nytt folk, precis vad man vill. Ingen kan säga att det är fel. Det tycker jag är underbart. :D

/Matilda

Frida
2007-10-03 20:10
#10

För mig är det precis som för er andra: att författaren får fritt spelrum och att det inte finns några större begränsningar. Sen är det också det att man rymmer från den här världen när man läser fantasy. Man slipper tänka på allt som händer omkring en här och nu och kan ta en paus från verkligeheten för att man behöver det eller bara känner för det. Terapi på hög nivå!

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

KickanW
2007-10-03 21:43
#11

Är det ingen mer än mig som tycker att språket är speciellt i fantasy, iaf i den lite "svårare" fantasyn… Harry Potter är ju t.ex. till för barn så det språket är inte så speciellt…

zeretki
2007-10-04 00:15
#12

#11  Tja, Tolkien kan vara lite speciell men annars vet jag inte om jag läst nåt som varit knepigt med språk. Å andra sidan beror det ju på vad man är van vid. :)

Läser du på svenska eller engelska? För det kan vara stor skillnad på originalspråk och översättning…

KickanW
2007-10-04 01:14
#13

#12: Både och. Jag tycker oftast att översättningarna är bra inom fantasy. Det känns som om de är extra noggranna i den genren faktiskt.

Jag tycker dock att det mesta jag läst har varit speciellt. Läs t.ex. Robert Jordan eller David Eddings… Eller Tolkien ja.

Annons:
Frida
2007-10-04 18:39
#14

#13 Nog är de noggranna med översättningarna inom fantasy alltid. Se bara hur de lyckas göra en bok på originalspråk till två, tre eller fyra böcker på svenska! Gråter

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

TerriZue
2007-10-05 01:28
#15

Jag håller med #9 Det absolut bästa med fantasy är att ingen kan säga att du har fel. Det spelar ingen roll vad du skriver, det är din egen värld, du bestämmer sjkälv hur den ska se ut, vad det ska finnas för lagar och vad som är möjligt och vad som inte är det. Man kan göra vad som helst när man skriver fantasy! Det är helt underbart, inga begränsningar! :D

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

zzaga
2007-10-06 01:37
#16

Jag tycker som Niel Gaiman. Fantasy är som att ta semester ifrån verkligheten:)

Honestyisdead
2007-10-06 01:43
#17

Jag älskar fantasy eftersom det drar mig bort från den trista verkligheten. I böcker och filmer med fantasy kan jag drömma mig bort ett tag :)

Hennum
2007-10-07 04:53
#18

dels pga lite verklighetsflykt, som är lite lättare att få om det utspelar sig i en värld som är olik vår, även om det går att få med all litteratur.

men oxå för att jag tycker om mysterier och övernaturligheter och grejer i sig. och sånt kan det finnas endel av i fantasy ibland. kanske inte så mycket mysterier alltid… Beror väl på typ av fantasy.

man kan önska att man vore i en fantasyvärld samtidigt som man är glad över att man inte är det eftersom då skulle man antagligen vara en av dom obetydliga som dog i början av serien, om man ens skulle nämnas.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

leja
2007-10-18 23:50
#19

Gillar ideérerna, spekulationerna. Att skapa nya världar. Detta att skapa en värld med egen historia, egen religion och egna naturlagar. Bestämma vad som är möjligt/omöjligt. Kan förstå Tolkien och andra som helt kan förlora sig i tankarna om hur deras världar är uppbyggda. Har ibland själv försökt skriva, men ofta virrat bort mig i bakgrunden till texten.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

loreena
2007-10-19 01:28
#20

Det är magiskt och drömskt.. tycker själv om att skriva fantasy på grund av att man har mycket större "spelrum" och jag älskar att hitta på rollkaraktärer och deras namn. Man behöver inte följa en skild tidsålder på pricken heller när man skriver.

Annons:
knutteknop
2007-11-14 23:16
#21

jag har alltid gillat drakar och olika "mytologiska" varelser och jag gillar att det liksom kan hända nästan vad som helst man e inte riktigt bered på vad som ska hända som i nån annan bok..


Myrtorpets Möss och Kaniner

Frida
2008-01-22 23:16
#22

Puttar upp

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Josefinee
2008-02-07 23:00
#23

Jag älskar hela fantasyvärlden, helt annourlunda och magiskt jämfört med våran egna trista vardag. Vill verkligen leva i fantasyvärlden när jag läser böcker eller ser filmer. Är helt enkelt fast.

EmmaG
2008-02-11 14:40
#24

#23 Då är det bra att va lite "egen" och kan "låtsas" att tetiga saker händer runtomkring en ^^

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Vilya
2008-02-23 00:34
#25

Som nån annan sa, för att det inte finns några begränsningar. Och för att en mindre teknologisk värld tilltalar mig betydligt mer än denna. Läser även rätt mycket historiska romaner, så. :)

(Fast jag gillar sci-fi också. Så det är kanske mest det där med att det inte finns några begränsningar..)

Stravaganza
2008-03-10 20:00
#26

Det finns inga bergränsningar… regler som vi har. Det är annorlunda vårt liv på många sätt. Jag önskar jag kunde få bo i en fantasyvärld.

Josefinee
2008-03-10 21:05
#27

#24 hehe ja :)

Annons:
Linn
2008-03-10 21:45
#28

Jag har mest läst självbiografier innan. Och efter att ha läst klart potter böckerna ville jag läsa mera fantasy! :) Jag gillar världen man bygger upp i huvudet under tiden man läser. Alla spännande varselser och allt.. All trolldomskraft..

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

AnnaFreds
2008-03-17 09:33
#29

JAdu, man behöver inte tänka på allt logiskt, man kan skriva/läsa/se saker som aldrig igentligen skulle hända. Man är inte lika fast i ett tankesätt elelr vad man säger, man är friare på något sätt.

EmmaG
2008-03-17 13:00
#30

Det verkar som att det är i stort sett samma sak som tilltalar de flesta här =)
Inga regler finns i fantasy, utan allt kan hända om författaren vill de =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Fantastik
2008-04-07 18:13
#31

Fantasy är, när den är som bäst, en väg att förstå vår egen tid och våra problem, men sett ur ett annat perspektiv. Fantasy kittlar mina litterära smaklökar! Men fantasy kan också vara patetisk smörja som endast förtjänar att bli bränd på bål.

Men å andra sidan finns det skit inom alla genrer - fantasyn är inget undantag!

Ijin
2008-04-07 19:38
#32

Jag gillar det för att det spräcker logiken som finns i världen..

Upp till toppen
Annons: