Annons:
Etikett09-musik
Läst 3308 ggr
KickanW
2007-10-11 18:05

Blind Guardian (för LOTR-hängivna)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blind Guardian är ett irrländskt folk-metal band (svårt att kategorisera dem men jag försöker) som dyrkar fantasy.

Många av deras skivor är hela fantasy-berättelser och mycket handlar om Sagan om Ringen.

När filmerna gjordes kontaktades Blind Guardian och förfrågades om att göra filmmusiken, tyvärr var de upptagna då så Enya fick äran i stället. Dock gjorde Blind Guardian en låt efteråt med Sagan om Ringen-musikvideo, ni kan se den här. Så hade det alltså kunnat låta.

Ville bara dela med mig lite, iaf. Prova lyssna lite, Hansi (sångaren) är gudomligt och jag älskar soundet.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=99421db8-c844-4eaa-98d7-a16940cce0e0&Filename=blind guardian.jpg)

Annons:
Nidnal
2007-10-11 19:34
#1

Åh, de var jättebra ju! Fast jag måste erkänna att det kändes konstigt att höra den musiken till LOTR :P

Twister
2007-10-11 19:47
#2

Gillar dem inte så mkt… :/ Eller iaf så tycker jag de absolut inte skulle passa att ha med i LOTR…

[Driadia]
2007-10-12 00:36
#3

Den låten gjordes långt innan lotr var film. Finns nämligen med på ett album dom släppte 1990. Filmen gjordes 2001, så den har inget med filmen alls att göra. Dom gjorde dock en nyare version av den, men den kom ut på ett album 96. Så låtarna är baserade på boken inte filmen. Finns nämligen fler låtar än lord of the ring som baserades på tolkiens böcker.

KickanW
2007-10-13 01:52
#4

Japp, det skrev jag i mitt inlägg också: "…och mycket handlar om Sagan om Ringen". Jo det är mycket möjligt att låten skrevs till böckerna… Men videon blev till (och låten släpptes igen) efter filmen. Just för att de inte haft möjlighet att göra filmmusiken.

[MollBarn]
2009-03-11 22:52
#5

Jättebra, älskar man de inte så.. ja tycker i alla fall att man e konstig annars. känns lite modernare än Bo hansson…

KickanW
2009-03-12 00:44
#6

Fast Bo Hansson är helt underbar, han med! Tycker både Blind Guardians musik och Bo Hanssons musik är bra mycket bättre än den som blev till filmerna, faktiskt.

Annons:
Ahnna
2009-03-12 10:59
#7

Nej, usch! Den låter hade INTE passat i filmerna! Förvånad Flört Metal överhuvudtaget passar inte i fantasyfilmer. (Min åsikt.) Sen kan de vara hur bra eller dåliga som helst som band, men fantasymusik är det inte.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tzatu
2009-03-12 13:54
#8

Irrländskt? Blind Guardian är väl för bövelen tyskar hela högen! :D Annars är jag är dåligt fan som toklyssnat på dom i 7 år och haft fel ^^

Favoritskivan för min del är "nightfall in middleearth" som handlar om silmarillion

KickanW
2009-03-12 16:27
#9

#8: De spelar irländsk folk-metal, det var det jag menade, jag skrev ju faktiskt "svårt att kategorisera" efter. Jag har lyssnat på dem sen jag var några år bara så det har jag faktiskt koll på :)

Tzatu
2009-03-12 16:43
#10

Ah okej :)  Sättet du skrev på var väldigt lätt att misstolka

[MollBarn]
2009-03-12 21:23
#11

#6 klart han är underbar. kan man göra något än avguda honom? lite kul att jämföra, även om de e helt olika genrer…Tungan ute

Tavar
2009-03-13 12:43
#12

Tycker det var bra att de hade Enya, även fast jag sätt filmerna x antal hundra ggr blir jag fortfarande tårögd när de kommit ut ur moria och är alldeles förkrossade och så börjar Enya sjunga May it be…..

Fast Blind Guardian verkar jäkligt bra annars :P ska nog lyssna på lite fler låtar av dom ^^

http://www.youtube.com/watch?v=V2VhMvstSX0

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

vimes
2009-03-13 20:34
#13

Ja, det var tur att BG inte gjorde musiken till LOTR-filmerna. Tror jag… jag får utveckla: Man kan tänka sig, om man lyssnar på BG (speciellt senare skivor), att de skulle kunna vara mycket kompetenta på att skriva musik till en fantasyfilm. Klä bara om deras låtar i en mer klassisk filmmusikkostym (d.v.s. plocka bort metallen, behåll melodier och orkesterarrangemang) så skulle det nog fungerat.

Dock är ju de här killarna på tok för LOTR-nördiga för att kunna göra något balanserat av det hela i slutändan ändå. Soundtracket till LOTR är egentligen perfekt, det snor ingen uppmärksamhet utan lägger bara stämning i bakgrunden.

Annons:
Upp till toppen
Annons: