Annons:
Etikett13-övrig-fantasy
Läst 3967 ggr
loreena
10/19/07, 1:31 AM

Första Fantasyupplevelsen

Hej. Jag är nyfiken på vilken er första Fantasyupplevelse var.

Annons:
Sehvrin
10/19/07, 1:37 AM
#1

Åh, jag lyckas alltid lura mig själv i vad det var… Men den första fantasyboken jag läste var förmodligen Taran och den Magiska Kitteln av Lloyd Alexander och jag tror jag läste den när jag gick i trean eller så.

Men hur jag kom in på fantasy var nog rätt glidande, för många ungdomsböcker brukar ju ha ett inslag av fantasy (tex kommer jag ihåg att jag läste många böcker där djur kunde tala, och även om det bara var med varandra och inte är fantasy så är det ju faktiskt åt det fantastiska hållet)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Hennum
10/20/07, 7:56 PM
#2

den första fantasyboken jag läste var sagan om ringen tror jag. om man bortser från böcker man läste när man var liten som hade lite inslag här och var av fantastiska grejer.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

zeretki
10/21/07, 3:51 PM
#3

Min mamma högläste Sagan Om Ringen för pappa (och mig) när jag låg i mammas mage. Skrattande

EmmaG
10/21/07, 4:17 PM
#4

Sagor är ju föregångaren till Fantasy om man ska tänka så.. Men den första riktiga fantasy jag läste (eller lyssnade på kasettband rättare sagt) var Narnia - Häxan & Lejonet. Så det var väl på den banan tror jag. vad jag kan minnas iaf.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

EmmaG
10/24/07, 5:12 PM
#5

*putt*

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Frida
10/25/07, 12:37 AM
#6

När jag tänker efter så var nog kanske Narnia det första jag stötte på inom fantasyn. Men det är tack vare Eddings som jag började inse fördelarna med genren (intressant, bra läsning och orsak till att "jag" hittade min pojke).

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
Ixatrixa
10/27/07, 2:20 PM
#7

Jag lärde mig läsa med Narnia böckerna…fick läsa den sista alldeles själv!

EmmaG
11/10/07, 11:06 PM
#8

*putt*

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Twister
11/11/07, 3:51 PM
#9

Min första fantasyupplevelse måste ha varit Bröderna Lejonhjärta eller Narnia, Silvertronen, var nog bara omkring 5 eller 6 år då. ^^

Sen började jag läsa alla Narnia böcker i 4:an eller 5:an. Riktigt fantasy intresserad blev jag nog inte fören i 7:an då jag läste Sagan om Ringen triologin och min kompis Joelina (Dimhilwen här på forumet) gjorde mig intresserad av lajv.

Hallonsaft
11/11/07, 4:09 PM
#10

Jag har ingen aning om när min första fantasyupplevelse kom. Mamma berätade alltid massor av sagor och läste böcker för mig, när jag var liten. Jag vet att jag alltid tyckt om sagor och dess sagovarelser. Innan jag lärt mig läsa vet jag att jag hört diverse böcker som egentligen kan räknas till fantasy, såsom olika Astrid Lindgrenböcker, men även många andra böcker i samma sagostil.

När jag väl kunde läsa så fortsatte jag med många olika sorters böcker. Kommer dock inte ihåg någon som verkligen räknas som fantasy av alla, förrän jag läste Sagan om Ringen första gången. Då var jag 13 år. Efter det läste jag massor av fantasy. De första efter Tolkien var nog David Eddings och Terry Brooks tror jag.

Duiker
5/5/08, 3:02 PM
#11

Läste böckerna om Narnia som liten. Men den första aha-upplevelsen kom med David Edding´s "Sagan om Belgarion"

Ijin
5/6/08, 1:27 AM
#12

Räknas det när man var liten och hade fantasi världar;)?

Fantastik
5/6/08, 10:10 AM
#13

Bilbo - radioteater tidigt 70-tal.

Annons:
TerriZue
5/6/08, 10:33 AM
#14

När jag lärde mig läsa läste jag väldigt mycket häst- och ungdomsböcker. Men när jag fyllde tolv fick jag Harry Potter och Hemligheternas kammare av farmor. Och jag tyckte att den verkade hur tråkig som helst, trots att hon talade om för mig att det var böcker som alla ungdomar ville ha nu för tiden. (Jag var en sån som kastade en blick på omslaget och avgjorde om boken var bra eller ej och jag tyckte verkligen inte att Harry Potter såg mycket ut för världen.)

Men sen när jag inte hade något att läsa satte jag mig med den och fann att det var det bästa jag hade läst dittills. När min bror sedan fick första boken av farmor hann han inte ens börja läsa den innan jag snodde den och efter det var jag frälst. ;) Och det var på den vägen jag fick upp ögonen för fantasy, allt tack vare Harry Potter. :) (Som jag började läsa i fel ordning) :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[tiiia]
5/6/08, 5:40 PM
#15

Narnia var nog faktiskt den första åt det hållet som jag läste tror jag.

Josefinee
5/7/08, 7:50 PM
#16

I filmväg vare nog Sagan om ringen som fick mig att fastna, och i bokväg Harry Potter.

[Driva]
5/11/08, 8:45 PM
#17

Pappa läste Bilbo för mig när jag var typ5-6 år… han fick sen läsa den tre gånger till, innan min lillebror klagade och ville höra något annat :D

EmmaG
5/11/08, 11:03 PM
#18

#17 *lol*

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Osterang
5/12/08, 9:48 PM
#19

tror den första fantasyn jag lyssnade till var Bilbo, pappa läste den för mej.. kmr inte ihåg hur gammal jag var.

Madde80
5/13/08, 4:08 PM
#20

Jag minns att jag läste någon barnboksaktig fantasy som hette Nio Liv när jag gick i mellanstadiet, men min "riktiga" frälsning kom med Geraldine Harris böcker om Kerish Lo'Taan, i högstadiet. Jag sträckläste halva tvåan och hela trean under en natt. Sedan visste jag inte att det var fantasy (de stod på ungdomsbokhyllan och hade en stjärna på bokryggen för att symbolisera genren, men stod inte som fantasy någonstans) - förrän en väninna visade upp Eddings för mig och jag hittade den riktiga fantasyhyllan på biblioteket. Så naturligtvis har även Eddings en stor betydelse för mig, men jag räknar fortfarande Geraldine Harris som min "ögonöppnare".

Annons:
[LucyInTheSky]
5/23/08, 10:50 PM
#21

Absolut första fantasy boken jag läste var Bröderna lejonhjärtan =) Men på högtadiet förälskade jag mig i Spjuthök.. Sagan om Elenien av Eddings

Toltaren
5/26/08, 12:02 AM
#22

Hm, det måste varit typ Narnia böckerna eller, kanske någon gammal Disney film :)

[MandaR]
6/9/08, 7:12 PM
#23

Harry Potter. xD

Hennum
10/18/08, 2:27 AM
#24

det är trots allt tur att harry potter finns. Den har hjälpt många finna en väg till frälsningen :P Jag har många kompisar som börjat med harry, och sedan har ja gett dom andra fantasyböcker i födelsedagspresent. (ska jag vara ärlig så var det böcker som ja glömt avbeställa på fantasyklubben och inte ville ha :P )

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Wyrm
10/24/08, 2:29 PM
#25

Tänka, tänka, tänka…

Vet inte riktigt vilken som var mmin första fantasy bok, men jag kom in i gener genom filmens värld så klart.

Sanningens Svärd, Del 1 Sökaren av Terry Goodkind var nog den första fantasy boken jag ägde… Sen lånade jag Harry potter plus en till bok vars namn jag tyvärr inte kommer ihåg… någonting med Tid och Mitt… kanske Tidens Mitt… iallefall var det också en mycket bra bok.

Men som sagtr det var genom filmens värld som jag upptäckte fantasy;

Bröder Lejonhjärta gav mig kärleken för drakar.

Ronja Rövardotter gav mig min kärlek för medeltiden.

Så tror jag att min fantasy upplevelse blev till.

Wyrm
10/24/08, 2:33 PM
#26

Kollade upp boken jag inte minns namnet på och hittade den.

Tidens Mittpunkt av Diana Wynne Jones.

Raldor
10/28/08, 3:04 AM
#27

Bilbo, Sagan om Ringen och Conan någon gång på 70-talet.

Annons:
Migoff
10/28/08, 11:33 AM
#28

Jag har läst sagor och fantasy så länge jag kan minnas. Men när jag var runt 5-år så började jag skapa en egen värld. Det förstärktes då jag började skolan och fick en kompis med nästan lika vild fantasi som jag . I ett par år byggde vi varge rast upp vår värld och lekte med våra låtsas djur. Min favorit var den vita hästen med vingar som hette Törnrosa. Hon hade en man som hette Black Beauty och fyra föl ^^

EmmaG
11/1/08, 1:59 PM
#29

#28 *lol* Va gölligt

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Migoff
11/1/08, 9:07 PM
#30

#29 haha, så typiskt mig XD

denstore
11/2/08, 12:09 PM
#31

Radioteaterns Bilbo. Fortfarande läskigt bra.

Tussebus
11/10/08, 7:59 PM
#32

Lejonhjärta eller som nån sa tara o den magiska kitteln så förstår Narnia-böckerna

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

LovisaJacobsson
12/20/08, 8:25 PM
#33

Jag tror det var harry potter, men mitt verkligt stora fantasy intresse fick jag för ca två år sedan innan läste  jag typ bara hästböcker xD

Migoff
12/20/08, 9:25 PM
#34

#33 Var också besatt av hästböcker att bra tag. :P

Annons:
lilla-ja
12/23/08, 11:13 PM
#35

Läste Bilbo och Sagan om Ringen första gången 1972… (Ja, jag är en gammal tant som gillar Fantasy…) Har sedan läst den en gång om året under semestern. Gissa om jag kan detaljer!

Andra böcker jag gillar är Dragon Lance-böckerna av Hickman/Weiss om Tanis Halfelf, Raistlin osv. De fanns inte heller i Sverige när de började komma ut på sjuttitalet, så jag och min bror köpte direkt från författarna i Staterna. 

På sjuttitalet spelade jag och brorsan Dungeons&Dragons men det fanns ingenting på svenska så vi importerade även spel- och regelböcker direkt från USA. Och så gjorde vi egna scenarier. När min älsta dotter började lajva på nittitalet fick jag pröva att vara med. Fantastiskt!

Eilonwy33
12/31/08, 4:33 PM
#36

Jag tror att Harry Potter-böckerna var de första fantasyböcker jag läste, men de som verkligen väckte mitt fantasyintresse var nog Sagan om ringen-böckerna som jag läste första gången vid nio års ålder.

Kort därefter var jag besatt, både av Harry Potter och de underbara karaktärerna från Sagan om ringen, och det tog inte lång tid förrän jag hade skapat min egen vardagliga fiende och hans anhängare som jag och min bästa väninna bekämpade varje dag på väg hem från skolan.

Pumpamannen, hette han och var hemskt mycket baserad på Sauron, Voldemort och Jack Skellington från Nightmare before Christmas. Min väninna och jag tillverkade våra egna små vapen och olika masker och mantlar för att tillslut vinna över dessa filurer. Förståeligt nog var vi aldrig hemma i tid.

Erica

Snellen
2/12/09, 11:37 AM
#37

Mitt ordentliga läsande började nog med Narnia när jag var ca 9 år. Fortsatte med Eddings och lite småblandat i svensk översättning. Snubblade över Mördaren Lärling när jag var 15 och var helt fast! Jag kunde inte vänta på översättningen på nästa bok utan när pappa var på affärsresa till England fick han köpa hem Royal Assassin till mig. Det var ingen lätt läsning till en början för en 8:e klassare med 3,5 års engelskundervisning bakom sig, men jag lärde mig snabbt. De första 15 sidorna försökte jag slå upp alla ord jag inte förstod, men sen tröttnade jag och bara läste på. Sedan dess har jag inte läst någon fantasy översatt till svenska. Orginalspråk är helt klart bäst!

Har inte läst så mycket på flera år. Under studierna har jag haft alldeles fullt upp med litteratur jag var tvungen att läsa att jag inte orkade läsa på fritiden. Nu har jag förhoppningsvis chansen att börja sluka böcker igen!

WildSpirit
2/12/09, 2:32 PM
#38

Första gången jag hörde en fantasybok var nog när jag gick i 2:an och min lärare läste Harry Potter och de vises sten för oss. Men jag räknar inte det som min första fantasy"upplevelse" eftersom jag av någon anledning tyckte att den var jättedålig. Min första fantasyupplevelse kom några månader senare när mamma läste samma bok för migObestämd Jag kommer ihåg att jag tyckte att det var den bästa bok jag hade hört, och sedan dess har jag varit ett troget Harry Potter-fanSkrattande.

Effie
2/12/09, 7:55 PM
#39

Det är ju ett tag sedan…vad kan det ha varit? Mio min Mio, kanske. Eller Anna Lavinias underbara resa. Eller nåt. Det fanns inte så mycket fantasy då, och jag hörde inte ordet förrän långt senare. I gymnasiet läste jag Sagan om Ringen, och senare Bilbo, och sedan har det bara fortsatt…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Lily
2/15/09, 8:38 PM
#40

De första fantasyböckerna var nog Narnia-böckerna och Frank Baums böcker om Oz. Det som fick mig att fastna genren var dock Eddings som jag började läsa nån gång i elvaårsåldern…

Sofie-Jesper
2/16/09, 8:43 PM
#41

David Eddings med sagan om belgarion :D

Annons:
Stormhatt
2/17/09, 2:00 PM
#42

Trollkarlen från övärlden av Ursula Le Guin eller Den magiska kitteln av Alexander Lloyd. Tror att jag måste ta och läsa dem igen! =)

ali97
2/19/09, 8:36 PM
#43

det var harry potter .jag var 8

jberlin
2/20/09, 10:15 PM
#44

Flickans knä/Jätten i brofjäll.

Finns ett berg precis bredvid samhället jag är uppvuxen i, enl. sägner ska det finnas en jätte som bor i några jättegrottor i det berget…

Än idag finns det ett par gropar precis bredvid berget där jätten enl. sägen ska ha kastat en sten på en ung mö som satt på knä och hålorna ska då ha kommit från hennes knä, därav namnet flickans knä.

Det sjuka är att oavsett när man tar sig dit så växer det aldrig något i hålorna och de finns alltid kvar…

Fick lära mig detta i ettan och då fanns hålorna där, och är kvar än idag mer än 15 år senare. Enl. min lågstadielärare som är pensionerad nu fanns de där även när hon var liten. 

(om någon är intresserad av lite "historia" från Brodalen, ett litet sammhälle utanför Lysekil)

EmmaG
2/22/09, 12:14 AM
#45

#44 Va intressant att läsa!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Calico
2/28/09, 10:08 AM
#46

Så fort jag lärde mig läsa så slukade jag alla böcker jag kunde hitta (jag var en riktigt liten bokmal). Narnia böckerna var ett par favoriter och så älskade jag att titta på Mio min Mio. Innan jag ens kunde skriva ordenligt så satt jag och gjorde egna små fantasy berättelser. Så jag har varit galen i fantasy så länge jag kan minnas. Skrattande

/Matilda

Saqin
3/2/09, 9:45 PM
#47

Jag har ingen aning ärligt talat. Fantasy har jag läst så länge så jag kommer inte ihåg. Jag vet dock att den första bok jag stöte på var först efter att jag lärde mig läsa eftersom mamma och pappa aldrig varit särskilt försjusta i fantasy.

[MollBarn]
3/7/09, 7:13 PM
#48

harry potter kom tidigt in i mitt liv, sedan blev det sor och sedan rullade det snabbt på

Annons:
Skuggbane
3/9/09, 2:35 AM
#49

Det minns jag faktiskt inte! Jag bara läste böckerna och brydde mig inte om katergorierna. Men den första boken jag läste som jag faktiskt visste var nog Harry Potter ^^  Sedan var det Eragon.

knutteknop
4/17/09, 11:42 PM
#50

måste ha varit harry potter och de vises sten.


Myrtorpets Möss och Kaniner

Abico
4/18/09, 1:52 AM
#51

Jag vet inte, farmor läste mycket böcker för mig när jag var liten men jag vet inte om det var någon fantasy där ^^
Men mamma läste Harry Potter och de vises sten för mig när jag var 7-8 år.

Hanna 

Haplo
6/3/09, 4:24 PM
#52

Mina första böcker var Gene Wolfes trilogi om torteraren Severian, helt underbara böcker, läste dom när jag var i 12-års ålder tror jag.

Vippelicious
6/6/09, 3:40 PM
#53

Jag fick Bilbo högläst för mig i klassrummet. Det var en riktig lyx!

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

TerriZue
6/8/09, 9:50 AM
#54

Hehe, det är väldigt många som har med Harry Potter! :P Då behöver jag inte känna mig så ensam. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Mamadragon
6/17/09, 3:36 PM
#55

Narnia så klart… Jag var ju redan "vuxen" när Harry Potter kom ut, men annars hade det nog blivit de.
Men min gamla fröken sa på återträffen för ett par år sedan att en sak hon minns om mig (30 år senare) är att jag läste narniaböckerna om och om igen Glad Mor min är bibliotekarie så jag har alltid haft lätt tillgång till alla sorters böcker men jag bodde på Fantasyavdelningarna. Hon brukade använda mig som "försökskanin" när hon tog in nåt nytt. "här är en bok med en karta i början…"

Terry Goodkind, David Eddings och Katherine Kerr är några fler namn som snurrar framför ögonen ( och i bokhyllan).

Får faktiskt erkänna att jag inte vågade mig på Tolkien förns i 25årsåldern nånting. Alla sa ju att de skulle vara SÅÅÅÅ svåra Obestämd

Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...

"Aliquando et insanire iucundum est"

Annons:
Peppe
6/30/09, 2:10 AM
#56

Harry Potter var först, och jag har läst dom så pinsamt många gånger att jag inte ens skriver ut antalet längre… men om ni börjar gissa vid 150 så börjar ni ganska snart närma er…..

efter det läste jag dom 2 första och halva 3an i härskarringen, sen var jag tvungen att avbryta med en bok från skolan vilken blev Eragon. och gud så fast jag blev!! svepte den äldste och brisingr samma vecka som eragon, sen har jag deppat i några veckor över att 4an inte finns än, och nu i helgen har jag åter plockat fram konungens återkomst för att avsluta den =)

beställde just hem the twilight saga som nog kommer innan helgen, så dom ska jag gå igenom efter att konungens återkomst är klar. och efter twilight blir det nog brisingr igen innan jag måste lämna tillbaka den =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Gunpowdersmoke
6/30/09, 2:47 PM
#57

Jag läste inte så mycket som mindre. Hade svårt att lära mig eftersom jag var bokstavsbarn och sen var jag inte så intresserad. Dock kom det naturligt att jag lekte att jag var i en fantasyberättelse och slogs emot drakar och annat läskigt. När ajg inte var det läskiga och erövrade världen(kohagen utanför min trädgård).

Mamadragon
6/30/09, 10:36 PM
#58

#57 Kohagen kan vara nog så läskig Skrikandes kossor e lissefaliga när de är arga.

Själv levde jag vid 8-10års åldern ut mina fantasydrömmar i skogen o bergen bakom huset Glad Brukade lägga ut blommor till bergatrollet som jag var helt säker på bodde i den jättestora grottan längst ner på berget. Grottan som senare visade sig vara ungefär… 2 meter djup Skäms

Men som sagt, växer man upp med böcker får man en MYCKET livlig fantasi…

Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...

"Aliquando et insanire iucundum est"

Gunpowdersmoke
7/1/09, 12:56 AM
#59

Du anar inte hur läskiga de är xD men fan jag var en duktig fantasycowboy xD tills mamma ko kom och tyckte inte att jag skulle jaga hennes unge..

Jag levde i min fantasyvärld fram tills jag var nästan fjorton år gammal… då frågade min mamma om jag var sjuk i huvudet eller såg personer som inte fanns för att jag då och då glömde bort att jag bara lekte… och började prata med mig själv. Då försvann magin i det hela..

Upp till toppen
Annons: