Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 7433 ggr
EmmaG
10/24/07, 5:11 PM

Vad läser du just nu?

Som rubriken säger Glad

Själv så lyssnar jag på mördarens lärling av Hobb samt läser Äldre gudar av Eddings

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
Frida
10/25/07, 12:33 AM
#1

Lyssnar på HP and the goblet of fire och HP and the order of the phoenix (min Ipod krånglar så jag får lyssna på the goblet på datorn när jag är hemma, den andra går i lurarna när jag är ute och promenerar).

Har idag börjat läsa om Profetians tid av Eddings.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Honestyisdead
10/25/07, 9:05 AM
#2

Jag läser faktiskt ingen fantasy just nu, jag läser om Ayla i HÄSTARNAS DAL.

Sehvrin
10/25/07, 10:10 AM
#3

Läseer Stardust just nu (igen ^^) Dock har jag fått lov att pausa lite med den för att jag har skolarbete som kallar XP men nästa vecka hinner jag nog läsa klart den =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

EmmaG
10/25/07, 2:04 PM
#4

Lyssnade klart på Mördarens lärling inatt, så ikväll ska jag ta mig an Vargbroder =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Hennum
10/26/07, 12:27 AM
#5

har precis läst ut sagan om belgarion och sagan om mallorea av eddings. tog 2 veckor åt att läsa dom böckerna, har läst dom innan, men det var länge sedan. och de var inte lika bra som senast. nu ska jag snart börja på nån grej jag hittade på antikvariet i simrishamn. Sjunde sonen heter den. av Orson Scott Card. ingen aning om det är nåt bra.

hera: böckerna om ayla är spännande, fastnade när ja började på nån av de sista böckerna, för ja började på ny skola där de inte hade dom. men får fortsätta läsa dom sen.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

zeretki
10/26/07, 1:48 AM
#6

Läste ut Harry Potter & Deathly Hallows, läser nu Potter och Fenixorden.

Annons:
mogens
10/27/07, 11:47 PM
#7

Jag är igång med Jasper Fforde's 4 böcker om Thursday Next för andra gången.
En makalös berättning om ett annat England som absolut inte liknar dagens England. Thursday har/lär sig förmågan at hoppa in och ut ur böcker.

Jag har sett att vårt lokala bibliotek har första boken på svenska.

EmmaG
10/28/07, 12:21 AM
#8

Har börjat lyssna på Vargbroder nu..
Igår kväll la vi oss ca 23,30. Emma kunde inte sova.. Vad gör Emma? Jo, Emma ligger & lyssnar på bok fram till 03,30! Topp.. ^^

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Doehn
10/28/07, 12:53 AM
#9

Har inget nytt för tillfället. Läser därför Röde Orm för minst 30:e gången.

Calico
10/29/07, 11:08 AM
#10

För tillfället så läser jag Eragon igen. :)

/Matilda

leja
10/30/07, 1:25 PM
#11

Allt för mycket, var till bokhandeln igår och köpte tre nya böcker.Femte delen i Runelords sagan(David Farlan). Nya boken av Cecilia Dart-Thornton, en rolig serie som ser på sagor och övernaturliga väsen på ett litet annorlunda sätt. Samt en ny oläst författare(Violett Malan), verkar lovande.

Har precist läst ut femte delen av Dhampir sagan(Barb&J.C. Hendee) som handlar om vampyrjägare i ett fantasyland, som visar sig vara mer än man tror, första delen heter Dhampir på engelska(vet inte om den kommit på svenska?). Jag läser mest fantasy på engelska och kopplar av med deckare på svenska, lite omväxling.

 Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

EmmaG
11/10/07, 11:06 PM
#12

Just nu lyssnar jag på Mördarens jakt an Hobb

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Hallonsaft
11/11/07, 12:14 PM
#13

Just nu läser jag Jan Guillous "Arvet efter Arn" (har läst de tre tidigare böckerna precis). Håller även på med Tusen och en natt, men insåg att jag ville ha text skriven på annat text, så jag tog en paus från den ett tag. Fortsätter dock nog med den efter Arvet efter Arn… Tror jag.

Annons:
Twister
11/11/07, 3:38 PM
#14

Lyssnar på Sagan om ringen och läser Sillmarillion, Smärtans barn av Waris Dirie och Skriet från vildmarken av Jack London.

 Många som läser Eddings, och har hört väldigt mycket bra kritik om henne (eller är det kanske en han? X'D). Någon som kan rekomendera ngn bok av Eddings till mig? =)

Hallonsaft
11/11/07, 4:02 PM
#15

#14 Eddings syftar mestadels på David Eddings. Dock så skriver han numera böcker och ger ut dem tillsammans med sin fru Leigh.

Jag kan helt klart rekomendera dem. De är stundtals klyshiga, men helt underbara. Som 15-åring älskade jag dem, och senast jag läste dem, för kanske 4-5 år sedan, så var de fortfarande mysiga om än inte längre en av mina favoriter.

Själv föredrar jag böckerna om Belgarion. I "Sagan om Belgarion" finns fem böcker. Man kan sedan lästa fortsättning i "Sagan om Mallorea" (även där fem böcker). Vill man ha ännu mer komplettering om karaktärer så kan man läsa Belgarath Besvärjaren" (2 böcker) "Rivas Skrifter" (en bok). Sedan tror jag inte det kommit ut mer om denna värld och dess karaktärer. Men om jag har fel så får folk gärna upplysa mig, så att jag kan införskaffa fler böcker.

Frida
11/11/07, 8:01 PM
#16

#15 Polgara besvärjerskan finns också som två böcker och är liksom Belgarath en kompletering till Belgarion och Mallorea.

#14 Den nya serien Äldre gudar är intressant eftersom det är så typiskt Eddings men ändå inte. Har i och för sig inte läst den på svenska men jag har för mig att alla fyra delarna nu är översatta. Säg bara till så kan du få en komplett lista på alla böcker som han (och hon) har skrivit om du inte vill leta själv Skrattande

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Fantasy97
11/11/07, 8:33 PM
#17

Jag läser Eldfågeln och deltårasbelte

vimes
11/12/07, 9:45 AM
#18

Nyss läst ut Harry Potter and the Philosophers Stone, mysfantasy i kvadrat =). Har börjat läsa Svinvinternatt av Pratchett, och i mp3-spelaren lyssnar jag på Processen.

LM
11/12/07, 5:04 PM
#19

Läser första boken i Amber-serien av Roger Zelazny. Lite annorlunda fantasybok än vad jag är van vid. Av det jag läst hittills så gillar jag den :-)

Rita-S
11/12/07, 5:49 PM
#20

Lord of the Rings ligger på nattduksbordet! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Tiril
11/12/07, 5:55 PM
#21

"Den älste" av Christopher Paolini. Jättebra bok!

Hallonsaft
11/12/07, 8:08 PM
#22

#16 Just det ja.. Polgara. Den har jag ju också :) Men tack för upplysningen. Om jag glömt den boken så skulle jag bli överlycklig över ännu en bok om den världen.

Eilonwy33
11/13/07, 8:35 PM
#23

"Child of the phoenix" av Barbara Erskine, även om den inte är riktigt fantasy (som är min favoritgenre) så är den helt OK..

gogogo
11/14/07, 8:51 PM
#24

hust nu läser jag ''kanske ett liv'' uppföljaren på '''jag vill ha ett liv'' av  sofia hedman. rätt bra faktist :)

Nidnal
11/15/07, 2:33 AM
#25

Jag läser The Dragonbone Chair av Tad Williams. Har ingen aning om ifall den finns på svenska men den är ruskigt bra iaf :)

EmmaG
11/20/07, 3:19 PM
#26

Igår natt började jag på sista delen av Mördarens jakt (Den svenska boken är ju uppdelad i 2 delar tetigt nog)

Spännande spännande!
Ska Sonen hitta Ärlig?  Kommer kriget mot Rödskeppspiraterna att vinnas? Ska De 6 hertigdömen få en vettig kung på tronen igen & bli kvitt Kunglig & hans äcklliga tropp? Kommer Sonen att återförenas med Molly & sin dotter? Skrattande

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Madde80
11/20/07, 3:36 PM
#27

#26 är det första gången du läser/lyssnar på dem? I så fall har du mycket till godo! Robin Hobb är min favoritförfattare, hon har lyckats peta ner både Robert Jordan, Eddings och Stephen Donaldson från sina troner ;). Jag läser just nu sista boken i första trilogin (Assasin's Quest) för 3-4 gången, och jag älskar dem lika mycket nu, om inte mer :).

Sedan har jag svårt för de försvenskade namnen, tycker de låter lite mesiga ^_^. Han heter ju Fitz, ju *flin*, inte Sonen, och letar efter prince Verity, och vill döda King Regal ^_^.

Men det är på grund av dessa böcker som jag allvarligt tänkt skriva en bok i jag-form, något jag aldrig kunde tänka mig innan :).

Hoppas du fortsätter med Hobbs böcker om Fitzety-fitz och narren, och sedan kollar på hennes nyutgivna trilogi The Soldier Son - grymt bra!

Annons:
EmmaG
11/20/07, 3:46 PM
#28

#27 Ja, Hobb är kärlek! (Har skrivit en kort artikel om henne som du hittar i artikelarkivet)

Jag har läst Mördarens lärling innan en gång & började på Vargbroder men kom av mig. Så nu när sambon börjat tanka hem ljudböcker gav jag mig på't igen! Läser "om" hela serien. Och visst är den jättebra!

Serien om handelsmännen har jag läst & den är oxå superhärlig. När jag läst nästa serie om narren & Sonen ska jag läsa om handelsmännen igen..

Själv så har jag , tyvärr får man väl säga, inte orken att läsa tjocka engelska böcker så får snällt vänta tills Soldier Son kommer på svenska. Vad värre är att jag sällan ens orkar läsa böcker på svenska längre utan vill helst ha ljudböcker!! Och då tar det ju ännu längre tid att"få böckerna"..haha

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Ijin
11/22/07, 12:50 AM
#29

Läste just ut Hennes Majestäts Drake.. Väldigt bra=)

Ska börja läsa nya harry potter boken…

Frida
11/22/07, 12:52 PM
#30

Jag har övergivit fantasyn för stunden och läser Riket vid vägens slut och 13 dygn i rymden efter 14 år på jorden samtidigt. Tror att jag ska börja på Dave Duncans serie A man of his word sedan. Började läsa första boken (på svenska) när jag gick i högstadiet men sedan la de ner översättningen efter andra boken så då lät jag det vara. Lyckades hitta hela serien på engelska på internet efter mycket letande förra året. Är nog bäst att får läst dem nu.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

KickanW
11/24/07, 9:40 PM
#31

Läser Snabba Cash just nu… Efter den ska jag ta mig an Harry Potter… (innan folk avslöjar slutet för mig)

Isagella
11/26/07, 1:07 PM
#32

Just nu? Självklart Harry potter (alla delar).

Sen läser jag lite allt möjligt t.e.x.spiderwick och hobbiten m.m

fiorano
11/26/07, 10:10 PM
#33

Just nu läser Harry Potter och fången från Azkaban.

virre_erriv
12/2/07, 3:05 AM
#34

Asimov Stiftelsetrillogin

Regelboken till 1960: The makeing of a president (Brädspel om valet i USA 1960)

Annons:
EmmaG
12/2/07, 7:06 PM
#35

Ikväll får jag äntligen börja på första boken i "Narrenböckerna" Hobb!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

moondancer
12/2/07, 9:47 PM
#36

nu känns det som att jag inte har så mycket tid att läsa. Förutom skolboken (human physiology) så läser jag andra hp-boken på engelska (harry potter and the chamber of secrets), lyssnar på den sista hp-boken (harry potter and the deathly hallows) och läser en bok av gaiman lite sporadiskt…kommer inte ohåg vad den heter just nu

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

anderssonnatta
12/27/07, 6:19 PM
#37

Hp & Dödsrelikerna.. nu på svenska, har redan läst den på engelska :p

EmmaG
12/27/07, 7:23 PM
#38

Håller fortfarande på med första "Narrenboken" av Hobb. Känns lite som det är 2 steg framåt, ett bak med den just nu *suck*
Småläser även lite av Tusen år av fantasy; Resan till Mordor

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

leja
12/28/07, 12:30 PM
#39

Har hittat en bok som heter "Prinsses of Roumania" vilken är väldigt kul. Handlar om att vår värld är drömvärlden och hjältinnan med vänner transporteras tillbaka till den "riktiga" världen.

Kan rekomenderas.

Vad ska man ha som signatur tro?

gogogo
12/31/07, 4:36 AM
#40

desperation av stephen king :D

[tiiia]
12/31/07, 12:11 PM
#41

Just nu läser jag inget alls, har precis avslutat sista harry potter boken dock..

Annons:
Farwuq
1/1/08, 5:31 PM
#42

För tillfället är det inte dierekt någon fantasy.

Jag läser Carlos Castaneda - Örnens Gåva

Lite bredvid läser jag Charles Baudelaire

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Madde80
1/4/08, 11:14 AM
#43

Har dragit igenom två tredjedelar av Fool's Errand, första boken i Robin Hobbs narren-trilogi. Det var dags för den serien igen <3. Sedan har vi precis fått hem alla Harry Potter böckerna, så nu börjar det väl bli dags att läsa dem också, har hållt mig ifrån dem hittills, för filmernas skull :).

Calathea
1/4/08, 2:05 PM
#44

Läser just nu om en utav mina absoluta favoritserier, Otherland, skriven av Tad Williams. Den kanske borde klassas mer som SF men fantasyinslagen finns starkt genom hela serien.

Har även en annan bok som jag inte riktigt vet om det är SF eller Fantasy; The Telling av Ursula K LeGuin. Välldigt händelselös men fann den otroligt läsvärd ändå.

Tycker även att ni som nämnt Eddings har totalt missat nåt då ni inte skrivit nåt om (enligt mig) hans bästa serie: Sagan om Elenien och uppföljaren: Sagan om Tamuli! Tamuliserien är faktiskt bättre än föregångaren Elenien, men man borde självklart läsa den första serien först…

Sosso
1/5/08, 9:21 PM
#45

Harry Potter och hemligheternas kammare och Magenta Orange.

Inanna
1/5/08, 9:37 PM
#46

Hmm… Ingen fantasy faktiskt, men svarar ändå:

Är med i en bokcirkel och vi läser Elin Wägner: Pennskaftet. Oväntat humoristiskt och kvickt skriven tycker jag. På så gott som varje uppslag skrattar jag åt någon formulering!

Men man måste acceptera språket - den är ju skriven för snart 100 år sedan.

fiorano
1/6/08, 6:42 PM
#47

Harry Potter och dötsrelikerna

whisper
1/7/08, 11:38 AM
#48

Har funderat på att börja läsa om Katherine Kerrs bokserie Sagan om det magiska landet Deverry, det är i mina ögon en väldigt bra serier men kan vara lite krånglig då den ibland hoppar mellan olika tidsåldrar. Ska också försöka ta mig igenom Lord of the Rings på engelska.

I övrigt så läser Naruto (manga) och läser (och skriver) fanfiction.

Annons:
loreena
1/8/08, 10:52 PM
#49

har just börjat i Kyss dem aldrig farväl (om jag minns rätt..) Av Allison Dubois (Vet inte ens om det stavas så..)Generad Ingen fantasy med andra ord.. Utan en sann berättelse av ett känt medium. Det är hennes upplevelser och liv som serien Medium (som går på 4-an på torsdagarna) baserar sig på. Har ännu bara hunnit med tre sidor så jag kan inte uttala mig.. Jag läser bara när jag har tid mellan matlagning och lek med barnen..

lothus1
1/11/08, 6:40 PM
#50

Just nu läser jag "Låt den rätte komma in" av John Ajvide Lindqvist

Inanna
1/11/08, 7:38 PM
#51

Jaha, då har jag läst ut Wägner och kommit tillbaka till era marker…;-)

Läser nu Holly Black: Valiant - A Modern Tale of Faerie.

Känns helt rätt - skön blandning av storstadsungdomar och "älvvärlden" (känns inte som en riktigt korrekt översättning!).

Har tidigare läst Tithe (av Black) som finns översatt till svenska.

Någon annan som gillar henne?

EmmaG
1/11/08, 7:39 PM
#52

#50 Ja, den gillar jag!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

anderssonnatta
1/12/08, 11:44 AM
#53

nu läser jag Harry Potter och Hemligheternas Kammare , av anledningen att jag inte läst den förrut Generad

[tiiia]
1/13/08, 2:46 PM
#54

har precis avslutat en bok som heter besatt. :) Inte fantasy dock ;)

Calathea
1/18/08, 1:22 PM
#55

#51 Holly Blacks bok Tithe är helt enkelt superbra! Har den på Engelska och jag älskar den. <3  Känslan man får när man läser boken är ovanlig när det gäller "ungdomsfantasy".

Annons:
Inanna
1/18/08, 11:20 PM
#56

#55 Så roligt att du också gillar Holly Black! Jo, jag har som sagt läst Tithe och kan bara säga att Valiant liknar den ganska mycket… Men jag vill inte säga så mycker mer - du måste få upptäcka den själv.

Hur ska man översätta faeries till svenska? Holly Blacks faeries är ju inte söta små älvor precis… Och oknytt låter ju också  - ja, FEL!

Sehvrin
1/20/08, 6:07 PM
#57

För tillfället läser jag mangan Rurouni Kenshin och är just nu på vol 1 av 28. Jag väntar på att få låna Eragon (bara för att ha läst den)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[tiiia]
1/20/08, 6:12 PM
#58

hehe tredje gången jag skriver i tråden, dessutom andra gången om en bok som inte är fantasy.. men iaf, Stephen King - Signal läser jag just nu. fastnade direkt :) rekommenderar den starkt även om den inte är fantasy :)

leja
1/20/08, 9:46 PM
#59

Har just läst del två och tre av Rick Riordans, Percy Jackson serie.De finns utgivna på svenska. Utspelar sig i nutid, men med grekiska gudarna. Rekomenderas framförallt till folk som vill ha lättlästa BRA böcker. Är ungdomsböcker.

Vad ska man ha som signatur tro?

Hennum
1/29/08, 10:37 PM
#60

har precis läst ut diamantsvärdet och träsvärdet II av Nick Perumov.

vet inte riktigt vad jag ska börja på nu, om det blir den andra delen i blommornas krig eller om jag ska läsa nåt annat.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

EmmaG
1/29/08, 11:13 PM
#61

Ikväll ska jag äntligen börja läsa sista boken i "Narrenserien" av Hobb :-D

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Ahnna
2/3/08, 4:43 PM
#62

Läser (för en gångs skull!) en bok av Dan Brown. "I Cirkelns Mitt", eller "Deception Point". Helt klart en bok som kommer bli film, om den inte redan är det, men den innehåller lite för mycket politik för min smak. Och nej, det är inte en fantasy.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
ForceA
2/7/08, 2:13 PM
#63

Just nu läser jag "Äldre Gudar" av David & Leigh Eddings.

(köpte idag som "belöning" för att ha klarat ett nationellt prov)

Josefinee
2/7/08, 10:46 PM
#64

Läste just ut den svenska "Harry Potter och dödsrelikerna".
Har börjat att läsa om alla Harry Potter-böcker på engelska, så jag har snart läst ut den första på engelska :)

Frida
2/8/08, 10:02 AM
#65

Håller egentligen på med Minne, Sorg och Törne (inne på bok 5 eller så). Men idag åker jag till Österrike och eftersom jag inte orkar släpa med mig flera olika böcker tänker jag knycka en större bok från pojkvännen. Så idag ska jag börja läsa The lies of Locke Lamora.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Ewerhof
2/8/08, 7:58 PM
#66

Katherine Kerrs bokserie om landet Deverry.

Zabbio
2/10/08, 12:37 AM
#67

Har just läst ut ''Märkt'' av Kelley Armstrong.

Enligt min mening väldigt bra! Nutids orienterad och ändå massa monster i den. xD Det krockar liksom, på ett bra sätt.. känns ovant att läsa hur varulvar lyckas ta sig in i ett välbevakat ställe enbart pga att det är rökfritt så vakterna måste gå ut och röka i pauserna. Men det kanske bara är jag.

Annars har jag haft fullständig läs-torka jättelänge.. fastnade i en bok och slutade läsa helt i nästan ett år.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Inanna
2/12/08, 12:21 AM
#68

Den lilla vita hästen av Elisabeth Goudge, som någon ville ha tag på här - kollade upp den och lånade den på bibblan.

Det är en fantasy skriven för sisådär 60 år sen (minst). Mycket engelsk!

Man hajar till över sånt som känns lite gammaldags (Gudstro som något självklart, tex)… Men står man ut med det är det en vacker och suggestiv saga.

Har läst någonstans att boken var J K Rowlings favorit, men hittar inte belägg just nu…

LovisaJacobsson
2/13/08, 10:32 AM
#69

Läste precis ut Guldkompassens sista bok, Bärnstensskickaren

Annons:
Sehvrin
2/17/08, 10:35 PM
#70

Om man bortser från statistik-, mikrobiologi- och biokemiböckerna så är det just nu the secret history of moscow av Ekaterina Sedia som jag läser. Fantasy som utspelar sig i 90-talets Ryssland, väldigt bra och underbart vacker på vissa ställen (har än så länge kommit halvvägs) Den rekommenderas verkligen.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Ijin
2/18/08, 1:56 PM
#71

Har ingenting att läsa just nu.. Väntar på fortsättningen av "Hennes Majestäts Drake"..

Om någon har någon bra Fantasy bok att rekomendera, så säg gärna till..

Madde80
2/18/08, 5:15 PM
#72

#71 Vilka är dina favoritförfattare, så man kan se vad du tycker är "bra" fantasy? ;)

Läser just nu sista boken i Robin Hobbs serie om Narren. När den är slut så skall jag, för första gången i mitt liv, ge mig på Harry Potter! Vi har köpt hem hela vuxenutförandet på engelska, så de står på rad och väntar. Undrar hur jag kommer att känna för skrivstilen, när jag bara har sett filmerna…

#62 Gillar alla Dan Browns böcker - det är speciellt intressant de första två böckerna man läser innan man börjar veta hur han tänker och kan (alltför lätt) gissa sig till vem som egentligen är "den onde". Tyvärr hade jag läst både DaVinchi-koden och Änglar och Demoner innan jag läste i Cirkelns mitt, så den blev inte en lika stor överraskning - men var bra för det :).

Ijin
2/18/08, 5:18 PM
#73

#72 Margaret weis är ju en av mina favoriter.. hon har skrivigt många bra böcker…

Sen hur jag väljer vilka böcker som jag gillar eller inte är rätt skumt, då jag gillar vissa men hatar andra, som är väldigt lika..<.<

Madde80
2/18/08, 10:48 PM
#74

#72 Haha, då tog du en författare som jag faktiskt inte vet något om, annat än att hon skriver en serie om drakar med Tracy Hickman.

Har du läst Curse of Chalion av Lois McMaster Bujold? http://en.wikipedia.org/wiki/The_Curse_of_Chalion
Om inte, så kan den vara värd lite av din tid - jag blev meddragen och tagen :). Det var den bok jag blev rekommenderad när jag gick in i SF-bokhandeln utan en plan ;).

Ijin
2/19/08, 12:37 AM
#75

#74 jo, jag har läst den serien.. Hon har skrivigt rätt många serier med böcker och jag letar hysteriskt efter dom som en galen hund:p

Men ska se om Curse of Chalion är någonting att ha för min del=)

Tack så hemskt mycket för tipset!!

gogogo
3/14/08, 6:51 PM
#76

signal (cell) av stephen king lädses av mig just nu :)

Annons:
Frida
3/14/08, 11:22 PM
#77

Matematik 3000 kurs E samt Essential cell biology, Essentials of genetics och Den kompletta guiden till högskoleprovet Gråter

Men när det inte pluggas försöker jag läsa klart serien Minne, Sorg och Törne för andra gången. Har fyra böcker kvar. Och så lyssnar jag på 6:e Potterboken på engelska.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

EmmaG
3/15/08, 12:16 PM
#78

Jag lyssnar just nu på första boken i serien Handelsmännen av Robin Hobb

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Azmaria
3/15/08, 2:59 PM
#79

Locke Lamoras Lögner av Scott Lynch.. hat inte kommit så lång, men ja gillar den :)

 //Azmaria

Make Pasta not War, Vee~

Josefinee
3/15/08, 6:34 PM
#80

Har snart läst ut Harry Potter and the Chanber of Secrets (på engelska då såklart) Har redan läst alla på svenska.

Frida
3/15/08, 8:34 PM
#81

#79 Jag läser den också, fast på engelska. Den är bra den, och annorlunda.

Så ska jag vara ärlig så har jag fyra böcker (utöver all förbenad kurslitteratur) som jag försöker ta mig igenom:
Eldsnätter
The lies of Locke Lamora
Spioner emellan
13 dygn i rymden efter 14 år på jorden

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Hamka
3/16/08, 10:46 AM
#82

Avalons dimmor av Marion zimmer bradley

minijag
3/24/08, 9:42 PM
#83

jag läser Aurians flykt av Maggie Furey och i skolan läser jag harpospel i vinden av nån författare som jag inte vet namnet på=(.

Annons:
TerriZue
3/25/08, 4:37 PM
#84

Just nu håller jag på och läser Magikerns saga av Maggie Furey. Jag är precis klar med första boken som heter: Aurian, jag ska snart börja med tvåan; Aurians flykt. Den första boken var riiktigt bra tyckte jag. Först tyckte jag inte alls om den för det tog lång tid för mig att verkligen komma in i den men sen när jag kom in i handlingen ordentligt och lärde känna karaktärerna märkte jag att den är mycket skickligt skriven och historien är väldigt spännande! :D

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Anna-hfg
3/29/08, 9:57 AM
#85

Just nu läser jag Blodsmärkt av?? Cornish. Vet inte exakt om det är fantasy men snudd på.

AnnaFreds
3/29/08, 2:00 PM
#86

Jag läser faktiskt inget för tillfället *skämms på mig* jag har inte hittat något (eller inte orkat dra mig till biblioteket :P)

Ijin
3/29/08, 4:27 PM
#87

läser Locke Lamoras Lögner… men det är en rätt dålig bok:/

Frida
3/29/08, 4:41 PM
#88

#87 Dålig? Hurså?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Ijin
3/29/08, 4:50 PM
#89

#88 Tycker om böcker som beskriver mer.. Den är väldigt dålig på detaljer.. Vi drömmer har svårt att placera det i en värld då:p

Frida
3/29/08, 6:53 PM
#90

#89 Ah, då förstår jag och du har nog rätt även om det räcker för att min fantasi ska ta fart =) Vad som fångar mig i boken är språket och plotten. Tänkte först att du kanske tyckte den var dålig pga detta. För jag kan tänka mig att det inte alls är samma sak på svenska som på engelska.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
Ijin
3/31/08, 2:18 AM
#91

#90 Möjligt.. Fast nu när jag kommigt en bit in blir beskrivningarna bättre.

leja
4/1/08, 12:23 AM
#92

Mistborn av Brandon Sanderson, kul spännande, handlar om en värld när kampen mellan det onda och goda slutar med att de onda vinner. Vad hände sen ? Tusen år senare, kommer det onda ha segrat för evigt eller??

Vad ska man ha som signatur tro?

Inanna
4/1/08, 1:01 AM
#93

Hm, läser manga just nu, Inu Yasha (är på bok 8), rätt mycket fantasy kanske man kan säga…? I alla fall fantastisk!

:)

Ijin
4/4/08, 9:16 AM
#94

Avbröt läsandet av Locke Lamoras Lögner och började med Jadetronen;) Sen skaffade jag resten av Dödens Port serien med.. Så nu har jag lite och läsa;)

leja
4/5/08, 2:38 AM
#95

Har just läst ut Name of the Wind av Patrick Rothfuss. Väldigt bra, står till och med rekomenderad för de som läst Harry Potter :) Men jag kan rekomendera den här boken, lite trög i ca 20 sidor och sen sträckläser man de följande 700 sidorna, väntar redan på nästa del.

Vad ska man ha som signatur tro?

Ijin
4/5/08, 6:31 PM
#96

#95 Fanstasy med Magi o sådant i?

leja
4/5/08, 6:51 PM
#97

Javisst, en egen form av magi, som ger en hel del att tänka på. FInns dels som sympati magi dels som Namn magi. Där av namnet på boken.

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
Ijin
4/5/08, 7:00 PM
#98

#97 Oj, det låter som om jag har någonting att läsa efter det jag har nu;)

EmmaG
4/7/08, 4:53 PM
#99

Tidigt imorses så läste jag ut första boken i Handelsmännen av Hobb, ska fortsätta på del 2 ikväll =)
Läser även en faktabok om aloe vera

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Madde80
4/7/08, 4:57 PM
#100

Läser Harry Potter and the Half Blood Prince. Första gången jag läser HP-böckerna, och sambon är glad, då han tydligen har väntat på att kunna diskutera något med mig sedan han läste sista boken i somras :).

Fantastik
4/7/08, 6:30 PM
#101

Williams Blakes samlade dikter.

Madde80
4/12/08, 1:48 AM
#102

Nu är det Deathly Hallows. Mycket mer fart i denna boken. Det är alldeles för lätt att fortsätta förbi läggdags.

WingsofDestiny
4/12/08, 2:26 AM
#103

Knackarna av Stephen King (ingen fantasy med andra ord)

sasha-
4/13/08, 12:20 AM
#104

Håller med nån annan i tråden om att Locke Lamoras lögner är dålig.. orkade inte ens läsa klart den, då är den dålig vill jag lova:P

Annons:
Ijin
4/13/08, 2:58 AM
#105

#104 Jo, men det är ju en smaksak;) Men vi två gillade den iallafall inte…

Läser Jadetronen. Otroligt spännande!

Frida
4/13/08, 1:13 PM
#106

#104 och 105. Jag tror faktiskt att jag har kommit på varför ni kan tänkas tycka att boken är dålig: ni har läst den på svenska. Boken är skriven på en sån underbar (komplicerad) engelska att jag är övertygad om att de finare nyanserna i språket inte kommer fram i den svenska översättningen. Möjligtvis att den innehåller "konstiga" svenska ord?

Själv har jag precis läst klart de två böckerna i Belgarath besvärjaren och håller just nu på med första boken om Polgara.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Ijin
4/13/08, 5:06 PM
#107

#106 Nja.. Jag tycker att beskrivningarna är för dåliga…:/

sasha-
4/13/08, 6:59 PM
#108

Själv tycker jag den var seg.

leja
4/13/08, 7:38 PM
#109

Håller på att försöka läsa den på engelska. Det går ett tag, men sen tappar jag intresset. Vet inte varför, för jag tycker inte den är dålig, bara lite seg.

Vad ska man ha som signatur tro?

sasha-
4/13/08, 8:19 PM
#110

Mm, det är så jag känner med! Ointressant helt enkelt.(Fast det är vad jag skulle kalla en dålig egenskap)

Sosso
4/14/08, 11:45 PM
#111

Jag läser; Harry Potter och fången från azkaban, det fattas en tärning (skolbok), vargbröder 1. Den första är snart utläst. :(

 Sen har ja börjat på böcker som jag inte har orkat fortsätta på; Stephen King Cujo, Magenta Orange, Stephen King Den förskräckliga apan

Annons:
Ijin
4/15/08, 1:33 AM
#112

För trött för att läsa allmänt.. och för stressad..

Josefinee
4/15/08, 7:00 PM
#113

Har börjat lässa Eragon idag Skrattande
Lånade även Bilbo samtidigt också :)

Ijin
4/15/08, 11:54 PM
#114

#113 :D Hoppas du gillar dom=) det gjorde jag:D

Sehvrin
4/16/08, 12:47 AM
#115

Håller på att lyssna på Stephen Kings Revolvermannen (Det Mörka Tornet del 1)

Är sällan jag lyssnar på ljudböcker, men fick denna från min syster och det är ju faktiskt rätt bekvämt, särskilt om det är på svenska =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Dezederia]
4/16/08, 2:26 PM
#116

Sagan om ringen va det här :D Fick fatt i den billigt 20 spänn. :P Passa på ska man då:)

Josefinee
4/16/08, 3:58 PM
#117

#114 Har läst kanske 5 sidor ut Eragon nu, verkar bra hittils, hehe ;)

alda
4/18/08, 11:37 PM
#118

Jag läser Terry Pratchetts "Små blå män" (The wee free men)

Annons:
LadyDarkness
4/30/08, 3:06 PM
#119

Terry Pratchett's "Häxkonster" (Wyrd Sisters, på engelska, tror jag.)

denstore
5/3/08, 8:03 PM
#120

Läser om "The White Order" av Modesitt. Om möjligt ännu bättre än förra gången.

Frida
5/4/08, 1:59 AM
#121

Rivas drottning av David Eddings. Med nyvunnen insikt om att böckerna nog är bättre på originalspråk än den halvdana översättningen (hur får de Mister Wolf till Onkel Varg?!). Samt att böckerna/boken om Polgara motsäger första kapitlet i första boken i Belgariaden…

Har nu kommit så långt att jag lyssnar på Harry Potter and the Deathly Halllows.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Duiker
5/5/08, 2:35 PM
#122

Just nu håller jag på och läser om Robbin Hobb´s                 "The Liveship traders". Håller fullständigt med Tramptass att böckerna är bättre på orginalspråket. Sedan är det ju som så att det blir billigare också.

Ijin
5/6/08, 1:14 AM
#123

#117 Hur är boken nu då;)?

Fantastik
5/6/08, 10:14 AM
#124

#121  -  allt motsäger sig själv i Eddings värld.. Jag har en excelfil med mer än 5000 direkta sakfel, bara i Belgariaden… jag orkade inte göra en liknande för malloreanen, men där finns ännu fler. För att inte tala om resten av böckerna från den världen. Bedrövligt, pinsamt och amatörmässigt. Eddings är ingen författare, han är en stå-upp-komiker.

TerriZue
5/6/08, 10:21 AM
#125

Jag har precis avslutat Maggie Fureys serie: Magikerns saga.  Den bestod av åtta böcker och alla var verkligen jättebra! Så nu känns det lite tomt när jag inte har kvar dem, det finns många karaktärer i de böckerna jag kommer sakna.

Men just nu har jag börjat på Per Jorners "Efter lägereldarna" Har inte kommit så mycket längre än några sidor men den verkar lovande, jag tycker om sättet den är skriven och språket han använder sig av. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
Frida
5/6/08, 11:01 AM
#126

#124 Åhå, nu har du väckt mitt intresse med råge! Finns det en möjlighet att få ta del av ditt arbete?

#125 Jag lånade Efter lägereldarna på biblan men hade så mycket annat att göra att jag inte hann läsa ut den och nu är den utlånad hela tiden eller så har de ställt den någon annanstans där den inte ska vara =/ Men jag tyckte om den.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Fantastik
5/6/08, 1:07 PM
#127

#126 - jadå :-)

Ska se var jag har den så fort jag kommer hem.

Därmed inte sagt att jag inte gillar att läsa Eddings - han är bitvis riktigt rolig och har med färgstarka karaktärer i alla sina berättelser. Men han har lite för lite koll på sin värld, och allt han skriver är likadant. Men som komiker är han helt OK.

Kan meddela att han släppte en icke-fantastybok vid namn "the high hunt" under pseudonym - den sålde inte alls… beroende på att den, som allt annat han skrivit, saknar struktur och konsekvens.

Du som är aktiv i Cathaya kan säkert hitta en hel del bitska inlägg från min sida ang. Eddings där :-) (anv.namn Johan)

Yaeko
5/6/08, 7:30 PM
#128

Ska snart börja läsa Guldkompassen :) Hoppas den är bättre än filmen bara…

Frida
5/6/08, 8:00 PM
#129

#127 Tackar och bockar. Jo jag gillar Eddings just för att det är så lättsam och rolig läsning, oftast tar jag fram deras böcker när jag inte orkar läsa något nytt.
Gjorde ett halvhjärtat försök för några år sedan att hitta High hunt och The losers men till ingen nytta. Har hört andra säga att de inte ska vara mycker för världen men det hade ändå varit roligt att läsa dem en gång.

Aktiv och aktiv, jag tittar in på Catahya när jag kommer ihåg det Generad Mest skummar jag bara snabbt igenom nyheterna.

Men för att återgå till tråden:
Har inte mycket kvar på Ödets fullbordan och funderar redan på vad jag ska ge mig ikast med härnäst. Det naturliga borde vara att fortsätta med Mallorea men det sparar jag till en annan gång. De serier jag funderar på är:

A man of his word The black magician triology

Kanske skulle starta en egen tråd med omröstning med detta eftersom den serie jag väljer förmodligen kommer bli nästa artikel jag publicerar här på Fantasy iFokus

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

denstore
5/6/08, 9:19 PM
#130

Gillar du långa serier, så är ju Raymond Feists serie rätt nice. Är väl bäst på engelska, men finns på svenska också. Själv har man ju fått vänta in i stort sett varje bok, men för den som startar nu är det ju gottigt att ha 22 böcker (fler på svenska?)framför sig.

L.E. Modesitt JR har ju också börjat komma på svenska, men där finns ju bara ett par idag.

leja
5/7/08, 12:13 PM
#131

Just nu läser jag en ny del i en serie. Kushiels Justice, den börjar med Kushiels Dart av Jaquelin Carey. Den fortsätter med en ny huvudperson men med samma tid, fast de gamla huvudpersonerna är nu biper5soner. Den är bra , men definitivt inte en barnbok. Allt för mycket sex, våld och relegiosa diskussioner. Men kul att läsa.

Vad ska man ha som signatur tro?

[Driva]
5/11/08, 8:57 PM
#132

Lyssnar på Terry Pratchett, discorld novels. Dock har jag läst alla så, jag läser om hela bunten :D

Annons:
Ijin
5/11/08, 10:01 PM
#133

Nu är det Death Gate Cycle…;)

EmmaG
5/11/08, 11:02 PM
#134

Känns lite som att jag aldrig kommer bli klar med Handelsmännen av Hobb just nu eftersom jag hinner/orkar läsa så sällan & lite.. Hmm :-/

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

denstore
5/11/08, 11:32 PM
#135

Har precis läst färdigt Modesitts "Colors of Chaos" och vet inte riktigt om jag ska fortsätta med "The Magic Engineer" eller om jag ska prova Salvatores Legacy-serie. Någon som har läst den?

Osterang
5/13/08, 12:31 AM
#136

Jag är inne på dessa serier:

Arvtagaren

Sagan om is och eld

sagan om drakens återkomst

härskarringen

Det är bara för att jag väntar på nästa böcker till arvtagaren och sagan om is och eld, sen har jag tröttnat lite på drakens återkomst så jag tar en paus och läser triologin om härskarringen :) Sen har jag en bok om sherlock holmes som jag ska läsa till ett skolarbete också!

Madde80
5/13/08, 4:27 PM
#137

Jag läser för tillfället R.A. Salvatores "The Demon Awakens", men måste säga att det var ett nerköp efter att ha blivit van vid J.K. Rowlings stil, som är mycket mer karaktärsutvecklande… Efter nästan hela Salvatores bok känner jag fortfarade inget för karaktärerna. Jag skulle nog inte bry mig ett jota om de dog allihop.

Nej, får väl se den som ett exempel på hur man inte skall skriva istället… Kommer inte att fortsätta med serien inom överskådlig framtid.

Fantastik
5/13/08, 4:45 PM
#138

Thomas Greys samlade dikter

Salvatore är kass - det enda han duger till är att skriva rollspelsmoduler. Som författare är han lika bra som grisar är på att flyga. och det är inget tyckande… han ÄR usel. Däremot gillar jag hans karaktärer och den värld han skriver om!

denstore
5/13/08, 5:09 PM
#139

Jag måste säga att jag tyckte Homeland, Exile och Sojourn- trilogin var bra. Däremot var Icewind Dale-trilogin kass som fasen. Skulle inte läst fler om det inte vore för the Cleric Quintet, som faktiskt var helt OK också.

Angående en jämförelse med Rowlings, så tycker jag inte att hon har något särskilt att komma med. Precis som Salvatore, så känns det som om man har läst allt någonstans förut.

Annons:
Ioma
5/13/08, 5:19 PM
#140

läser 6e boken ur Amberserien av Roger Zelazny

Älskar de böckerna och liknande böcker.

Har lyckats få tag i alla så jag har hela serien *glad*

nu söker jag efter liknande böcker som är lättlästa (har dyslexi)

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Sehvrin
5/13/08, 7:35 PM
#141

Jag har precis börjat läsa om serien Sandman av Neil Gaiman, då jag har haft vol 9 oläst i över ett år (det borde nästan räknas som dödssynd ^^') och tyckte att jag lika gärna kunde lästa om allt innan dess också.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

MegN
5/15/08, 5:07 PM
#142

Senaste skönlitterära bok jag läste var nog "Små gudar" av Terry Pratchett (jag avgudar honom!).

Just nu bläddrar bara i böcker om sömnad och medeltidskläder m.m. - dräglar lite i "The Tudor Tailor" men har inte tid att börja med så extravaganta projekt just nu…!

leja
5/15/08, 6:18 PM
#143

Har just läst Stardust, men tycker faktiskt att filmen är bättre än boken. Fast en del saker i boken kunde ha varit med i filmen. SÅ hade den blivit ännu bättre.

Vad ska man ha som signatur tro?

Josefinee
5/17/08, 11:16 PM
#144

Läser Bilbo, om jag inte redan sagt det :P

EmmaG
5/19/08, 3:32 PM
#145

#143 Så då behöver jag inte läsa boken som jag fumnderat på då? *S*

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

leja
5/19/08, 7:08 PM
#146

#145 Nej, men den är en bra barnbok. Kul och väldigt snäll.

Läser just nu Modesitts senaste, hittade den i fredags. "Natural Ordermage."

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
Sehvrin
5/20/08, 2:48 AM
#147

#146 Stardust är ingen barnbok, det är en saga för vuxna. Kan inte hålla med dig om att den är helt snäll, men å andra sidan är sagor sällan det.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

EmmaG
5/20/08, 10:40 AM
#148

!47 Haha, Bröderna Grimms är ju knappast snälla tex :-P

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

denstore
5/20/08, 10:49 AM
#149

#145 Har du läst hans tidigare böcker? Själv trycker jag igenom hela serien igen, i väntan på "Mage-Guard of Hamor".

Madde80
5/20/08, 12:00 PM
#150

Har nu gett mig i kast med Curse of Chalion av Lois McMaster Bujold igen - efter bara en halv sida känner jag mer för denna karaktär än jag gjort för Salvatores karaktärer på hela hans bok. (Se #137)

Ang svaren på mitt inlägg så tycker jag också om Drizzt och hela den serien, inkl. Cleric Quintet, och det var därför jag testade Demon Awakens. Ang referensen till Rowling så har i varje fall jag inte läst något liknande än :). Men det var speciellt karaktärsutvecklingen jag tyckte om i hennes böcker.

MEN, för att återgå till min nuvarande lektyr, om ni gillar t.ex Robin Hobb, så rekommenderar jag Lois' Curse of Chalion. Vet inte om den finns på svenska, men det är en bok som kommer att finns i min bokhylla resten av mitt liv, och kommer att läsas många, många gånger om. Finns även en fristående fortsättning som också den rekommenderas, även om min sambo inte tyckte att det var någon för honom.

leja
5/20/08, 5:04 PM
#151

Stardust är i mitt tycke en barnbok, speciellt jämfört med den typ av fantasy som jag brukar läsa. Den tog mig ca 5 timmar att läsa, mindre än en dag. Medan de böcker jag läser mest idag sällan ligger på under 500 sidor, med betydligt svårare text (och då läser jag på engelska).

Så Stardust är enkelt skriven, lättläst och inte speciellt våldsam. Det är mindre mord och elakheter i boken än i filmen. Så om man läser böcker som Stardust så förstår jag att man ser fantasy som en barnboks genger.

Vad ska man ha som signatur tro?

Fantastik
5/20/08, 5:21 PM
#152

#151:

Så alla enkelt skrivna, lättlästa och icke våldsamma böcker är barnböcker? I form av förenklingar är detta bland de grövsta jag har sett på länge.

I så fall skulle ju alla motsatser till detta vara "vuxenböcker". Kriteriet för en "vuxenbok" skulle då vara "böcker som är komplicerat skrivna, svåra att läsa och fulla med våld".

Dessbättre är det en definition som inte är vedertagen.

Och att referera till antalet sidor som någon form av kvalitetsstämpel på litteratur är direkt infantilt. Med den inställningen väljer man bort samtliga noveller som har skrivits. Tvärt om skulle jag vilja påstå att de allra flesta författare, särskilt inom fantasyn, skriver åt helvete för mycket text och fyller ut sina alster med en massa oväsentligt dravel.

Om jag låter upprörd så beror det på att jag är det.

BTW, just nu läser jag Ossians sånger, i en mycket tveksam översättning.

EmmaG
5/21/08, 1:13 PM
#153

#150 Gjorde en supersnabb googling & den verkar tyvärr inte finnas på svenska (vilket jag enbart orkar läsa) men däremot fanns den att köpa väldigt billigt på fantasybokhandeln

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
leja
5/21/08, 1:51 PM
#154

#151 Du har missförstått mig, Nej jag tycker inte att lättläst = barnbok. Jag tycker inte heller att antal sidor avgör hur bra en bok är.

Men jag tycker fortfarande att Stardust är en barnbok. I motsatts till de bra och ofta långa böcker jag normalt läser. Så jag läste Stardust av nyfikenhet, för att jag sett filmen. Då fick jag intrycket av en bra barnbok. Men inte mer.

Det finns oändligt många kriterier för vad som är bra och i det här fallet är jag helt subjektiv. Det är mina åsikter och vad jag tycker. Det är fullt tillåtet att inte tycka som jag. Men jag kommer inte att ändra åsikt för att du inte tycker likadant.

Jag anser att det är böcker som Stardust (finns många till som är liknande) vilka gett Fantasyn ett rykte av att vara skrivna för barn. Vilket väldigt många svenskar anser.

Därmed vill jag säga att det finns både bättre fantasy böcker och mer komplexa sådana som helt klart är skrivna för en annan målgrupp. Det var det jag menade och inget annat. Du frå helt klart ha en annan åsikt. Min personliga åsikt är att om jag ska läsa en barnbok, då läser jag ellre Pullmans böcker
(Guldkompassen mm) som är både bättre skrivna och mer spännande. Så jag har inget emot barnböcker, det finns massor av bra böcker som jag gärna läser och gillar. Stardust är i mitt tycke en medioker bok, oavsett vem den är skriven för.

Vad ska man ha som signatur tro?

Fantastik
5/21/08, 2:00 PM
#155

#154 - detta inlägget var betydligt bättre balanserat.

Men jag anser att du har käpprätt fel - Stardust är ingen barnbok, utan en saga för vuxna. Läs om, läs rätt!

Vad det gäller kvaliteten på själva skrivandet så är Gaiman en författare i en helt annan klass än Pullman - att jämföra de två är som att jämföra Dostojevski med Signe Stark. Återigen inget subektivt tyckande från mig, Gaiman räknas rent generellt som DEN bästa litterära fantasyskaparen i dag. Det gör inte Pullman, oavsett hur många Astrid Lindgrenpris han får.

Sedan kan man självklart ändå föredra Pullman som författare, det är inte alltid som den breda massan förstår att uppskatta det "finstilta" i varje sig musik, konst eller litteratur. Vi har ju trots allt folk som lyssnar på Brittney Spears…

Gaiman har i Stardust medvetet valt den ton som finns där, för att berättlelsen ska ge intryck av att vara en saga. Söker du mer komplicerade texter av honom, läs Anansi Brothers eller American Gods. En skicklig författare kan anpassa sin stil efter den stämning han vill förmedla.

leja
5/21/08, 6:03 PM
#156

Måste erkänna att jag inte läst myvket av Gaiman, så är inte någon fan. Jag anser inte att han är den bäste, oavsett hur många som tycker det. Men jag ska inte säga emot dig om du anser det. Jag anser ändå att Sterdust passar bättre för en yngre publik. Jag gillade inte boken, men den var inte dålig heller.

Pullman är en barnboks författare som skriver bra. Jag har inte sagt att han är bäst på Fantasy, men att hans böcker är klart bättre än Stardust boken, oavsett vad man tycker om Gaimans böcker i övrigt.

Jag vägrar att uttala mig om sådant jag inte läst. Men jag tror jag läst något mer av Gaiman och han imponerar inte på mig. Så smaken är delad. Jag läser nämligen oerhört mycket böcker och många olika författare, jag har svårt att uttala mig om vem av mina favorit författare som är bäst. De skriver nämligen så oerhört olika och är bra på så många olika saker. Så då blir det svårt att jämföra.

Det viktigaste för mig är att den som läser en bok ska vara nöjd, därmet vill jag bara säga att jag tyckte Stardust var en kompetent skriven bok, men inte speciellt imponerande.

Vad ska man ha som signatur tro?

Sehvrin
5/21/08, 7:34 PM
#157

#156 Självklart får man tycka som man själv vill. Anledningen till att jag kommenterade att den inte är en barnbok är att den inte säljs som det. På mitt exemplar (som är av den illustrerade utgåvan) står det "suggested for mature readers". Jag ville bara ge en mer nyanserad bild av boken då det faktiskt var någon som frågade om den var värd att läsa (vilket jag tycker att den är, men jag förstår om andra inte tycker det)

Edit:För att inte ha ett inlägg som är helt OT: Jag läser fortfarande Sandman och är nu inne på vol 3.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Frida
5/21/08, 7:45 PM
#158

#155 *viskar lite diskret* Anansi boys, inte brothers. =)
Vilken för övrigt är en helt galen bok som är raka motsatsen till Stardust (och då har jag än så länge bara sett filmen).

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

leja
5/21/08, 10:29 PM
#159

Svar på inte helt OT Gillar Sandman, tyckte mycket om den när den var helt ny. Har inte läst den sen, så det kanske finns mer nu?

Jag såg själv att Stardust var utgiven som vuxenbok. Men tycker inte den var värre än att den kan läsas av yngre, vad är det i den som gör den mer lämpad för "matured readers" ?

Det jag menade är att det är böcker som den, som ges ut som vuxenböcker på engelska och sen översätts till svenska där de blir "ungdoms" böcker, vilket lett till att många svenskar tror att fantasy är för barn. Vilket jag inte tycker.

Där tror jag vi kan vara överens, att fantasy finns och skrivs för vuxna. (är mest irriterad av en vän som hela tiden säger att, "men det där är ju för barn, inte något för vuxna människor").

Mer Fantasy åt folket!! Skrattande

Vad ska man ha som signatur tro?

leja
5/21/08, 10:32 PM
#160

PS har läst klart Modesitts boken och börjat på en ny fantasy. Winterbirth av Brian Ruckley. Har inte bestämt mig för om jag gillar den. Men den är nog OK

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
Sehvrin
5/22/08, 12:13 AM
#161

#159 Det finns 10+1 volymer av Sandman (plus 2 volymer om Döden och säkert lite till jag inte har koll på som inte är skrivet av Gaiman)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

ulliga-flickan
5/22/08, 6:19 PM
#162

Vill lyssna på Den äldste (har redan läst den) men tyvärr så finns den inte ute än :(  Så jag har faktiskt ingen bok att läsa nu ..

Toltaren
5/26/08, 12:06 AM
#163

Lyssnar på Vargbröder - Demonernas port av Michelle Paver och läser Vargbröder - Jagad av klanen (också av Michelle Paver)
Har också precis börjat läsa Guldkompassen =)

EmmaG
5/26/08, 1:14 AM
#164

#162 Varför finns inte denna serie som ljudbok? *lätt irriterad*

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Qyenn
5/31/08, 11:49 PM
#165

HARRY POTTER OCH FENIXORDEN   för typ femtioelfte gången (:

svartmask
6/1/08, 4:47 PM
#166

sagan om isfolket - böckerna, är på nummer 25^^

EmmaG
6/2/08, 8:44 AM
#167

Idag ska jag nog börja läsa Svart eld tror jag. Ska visst va svensk fantasy..?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
Hennum
6/23/08, 4:05 PM
#168

har precis läst ut 2001 och 2010. (störde mig inte så lite på alla skillnaderna, men tack för förklaringen i slutet av boken. :P ) Har aldrig läst någon Sci-fi innan utom liftarens guide till galaxen och världarnas krig. har nu blivit ännu mer intresserad av den genren. blir nog stiftelsetrilogin sen.

men just nu läser jag det förlorade barnet av tad williams. läste första delen för lääänge sedan, och nu är jag lite borta men kommer nog in i den snart igen :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

denstore
6/23/08, 4:21 PM
#169

Jag kan rekommendera "Dörren till sommaren" av Heinlein om man är ny SF-läsare. Den är rolig och trevlig, och givande, särskilt om man tänker på att den är drygt 50 år gammal.

Yuki
6/24/08, 6:25 PM
#170

Ingen fantasybok.

Men i alla fall, kan man låna ljduböcker på bibliotekt…? Eller inte…

Pajjen
6/25/08, 12:21 AM
#171

Eragon 2
Stall Norrsken-mörkrets längtan
Ingo

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Sehvrin
7/6/08, 2:22 PM
#172

Läser just nu Bläckhjärta av Cornelia Funke.

Fast den är snart slut för just nu är jag inne i en läsperiod, så jag avverkar böcker i rasande takt.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

leja
7/6/08, 3:14 PM
#173

Läser del två i historien om Inda, The Fox, författaren heter Smith i efternamn. Kul bok.

Vad ska man ha som signatur tro?

Sagakeramik
7/6/08, 4:29 PM
#174

172

Johanna vad gillar du bläckhjärata? Någe bra?

-----

Jag läser Harry Potter and the deathly Hallows

Annons:
Sehvrin
7/6/08, 5:13 PM
#175

#174 Den är rätt bra, gillar historien, men känns inte så väldigt orginellt skriven (men den hade oturen att bli läst efter att jag läst alla 13 böcker av Syskonen Baudelaires olycksaliga liv och de böckerna är väldigt speciella) Men den är iaf tillräckligt bra för att jag ska kunna rekommendera folk att läsa den.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Sagakeramik
7/6/08, 7:59 PM
#176

175

Ok, då kanske man ska ta och läsa dom då:)  Såg att den snart ska bli film och det verkade ju lite spännande.

[MandaR]
7/8/08, 7:08 PM
#177

TWILIGHT!

xD … och så läser jag en massor av Harry Potter fanfiction. och skriver . :p

denstore
7/9/08, 6:14 PM
#178

Läser om Wellspring of Chaos nu när Mageguard of Hamor har blivit försenad till den 22:a. Ibland är verkligen livet retfullt…..

nelliots
7/10/08, 2:52 PM
#179

Jag läser Otherland av Tad Williams - en verkligt bisarr historia. :)

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

CaithSith
7/10/08, 11:41 PM
#180

Jag läser också mördarens lärling av robin hobb. Letar efter första delen av "a series of unfortunate events"

Sehvrin
7/10/08, 11:44 PM
#181

Anansi boys av Neil Gaiman

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
denstore
7/11/08, 10:37 AM
#182

#179 Tycker du att den är bra? Jag har försökt flera gånger, men kommer liksom inte in i den.

nelliots
7/11/08, 5:46 PM
#183

#182 Den är lite seg i början, men nu har jag börjat på tredje och sista boken (4e och näst sista då eftersom jag läser på svenska) och nu är den riktigt spännande. Om man har lite tålamod så blir det rätt bisarrt till slut och då blir det svårt att sluta. Jag är extremt nyfiken på hur han ska lyckas sy ihop alltsammans och vissa storylines vet jag inte ens vad de har med saken att göra. *s*

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Peppe
7/12/08, 8:50 PM
#184

Jag läser om Fenixorden för 19e gången Generad Har läst alla HP-böckerna totalt 102 ggr + några ggr på engelska GeneradGeneradGenerad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

TerriZue
7/14/08, 11:06 AM
#185

#184 Härligt! :) det är rätta takter! Ungefär som jag!  :D

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

SmoothRye
7/14/08, 11:53 PM
#186

Just nu läser jag flera stycken på samma gång ^^

Magikerns lärling- Raymond E. Feist, Eclipse - Stephenie Meyer, Stardust - Neil Gaiman, Märkt - Kelley Armstrong och Under lysande måne - Lian Hearn.

Det var fler än jag trodde… >_<

Josefinee
7/17/08, 3:27 PM
#187

iiiiiiiiiiiiihhhhh!!!
Läste just ut Eldest (dvs. Eragon 2) och jag vill läsa trean nu nu nuuuu! Fast min kompis var så himla snäll och avslöjade jättemycket ur boken så jag visste redan en massa, vilket gjorde det mycket sämre :<

[MandaR]
7/17/08, 3:40 PM
#188

Läser just nu Stardust, den verkar bra!

… det verkar som att Twilight gjorde mig mer öppen till fantasy som inte är Harry Potter. x'D

Annons:
Frida
7/17/08, 6:22 PM
#189

#187 Trean kommer snart. Har datumet uppskrivet någonstans - ska bara rota fram den lappen igen ^^

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

denstore
7/17/08, 6:26 PM
#190

Själv sitter jag och muttrar i Between Planets, av Heinlein. Inte för att boken är dålig, tvärt om, utan för att jag behöver tröst över förseningen av Mageguard. Arrrgghh, vad sånt kan sabotera ens semesterplaner……

Frida
7/17/08, 6:36 PM
#191

#187 Jag körde latisvarianten. Titta här så slipper du räkna ner själv.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Inflyttad
7/18/08, 11:23 AM
#192

#191 Tack för länken, klart ett måste.

#115 Den är faktiskt  riktigt bra på engelska med, Har just skaffat hela serien och har lyssnat igenom drygt halva första boken men vad jag hört hittils kan jag rekommendera den.

Läs om den på wikipedia här: The dark tower

#162 Jag har den äldste som ljudbok om du vill låna den

Sehvrin
7/18/08, 10:35 PM
#193

Läser just nu Anansi Boys av Neil Gaiman (bara andra gången jag läser den Oskyldig)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

leja
7/19/08, 1:12 PM
#194

Har just köpt tredje delen av Robin Hobbs Soldier Son, triologin. Renegades Mage, som kommit på engelska.

Vad ska man ha som signatur tro?

Frida
7/19/08, 4:58 PM
#195

Tragglar mig just nu igenom Myrren's gift av Fiona McIntosh. Den är bra, men tusan vad arg och förbannad jag är Skrikandes

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
denstore
7/19/08, 5:48 PM
#196

#195 Varför? Det måste ju vara jobbigt. Både arg och förbannad! Räcka ut tungan

Frida
7/19/08, 7:49 PM
#197

#196 Händelseförloppet till följd av en viss karaktärs *pip* *pip* *piiip* egenskaper som människa (eller snarare motsatsen) lämnar mycket för övrigt att önska.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

denstore
7/19/08, 9:16 PM
#198

#197 Men i så fall låter det ju som en hyffsad bok. Alltid kul när man ligger och är irriterad över hur saker utvecklar sig. Skrattande

Frida
7/23/08, 8:21 PM
#199

#198 Ja jag får väl se hur det utvecklar sig. Har läst ut den idag och ska börja på andra. Kommer bli en artikel om det så småningom (om jag får tummen ur och skriver om Lamora först som jag skulle gjort för två veckor sedan).

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Anna-hfg
7/24/08, 10:35 AM
#200

har läst D M Cornish Lamplighter. Del två i "triologin" Blodsmärkt. väldigt bra bok.

Isis
7/24/08, 2:34 PM
#201

läste precis ut min bok, nån som har nått tips? :)

denstore
7/24/08, 11:52 PM
#202

Fick idag hem min Mage Guard of Hamor, så det är rena undret att jag faktiskt lyckades lämna boken tillräckligt länge för att skriva det här. Glad

Annons:
denstore
7/26/08, 6:40 PM
#203

Så, nu var den färdigläst, och jag får genomlida en ny runda väntan.

Kan säga att det var en av de bättre Modesittarna på ett tag. Jag har tyckt att de senaste har varit lite klena i handlingen, men den här fungerade mycket bra. Ganska rak och självklar utveckling, men lagom mycket intrig och spänning.

ulliga-flickan
7/26/08, 8:04 PM
#204

Läser: "Baskevilles hund" (på kvällen) riktigt skrämmande faktiskt o.O

Lyssnar: "Den äldste" Har alltid älskat Eragon böckerna X3

Sehvrin
7/26/08, 8:52 PM
#205

Håller på att läsa Bläckmagi av Cornelia Funke. Det är en (relativt) fristående fortsättning på Bläckhjärta, som jag läste för ett tag sen.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

EmmaG
7/29/08, 11:45 PM
#206

Va på stranden idag & slet med mig Goda omen för att ha nåt att läsa. Tar med den till Ölandssemestern oxå så jag kommer läsa lite till, men vet inte om jag läser ut den denna gång.
Håller annars fortfarande på med Handelsmännen bok 2 av Hobb. Går riktigt sakta nu. Lyssnar extremt lite..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Isis
7/30/08, 1:51 PM
#207

ok, bestämde mig för att för första gången ta hela trilogin-boken i knät och läsa - underbar!! menar då självlkart LOTR ^^

vitvargen
7/31/08, 10:29 PM
#208

Jag läser just nu den andra boken om Eragon, dels för att jag älskar drakar och dels för att berättelsen är extremt fängslande. Även om Christopher paolini är inspirerad av Tolkien eller inte så skriver han på samma nivå tycker jag. Väntar med spänning på den tredje och avslutande boken.

alda
8/1/08, 3:38 AM
#209

Jag läser Koontz "Frankenstein, Den förlorade sonen" som är första delen av tre av en serie om Frankenstein. Är inte jätteimponerad av den, men de följande delarna blir kanske bättre.

Jag har läst en del av Koontz tidigaste böcker men tröttnade när jag tyckte att de var allt för lika varandra.

Hans serie om Odd Thomas ( Odd Thomas, Alltid Odd, Broder Odd) är dock något av det bästa jag läst.

I övrigt väntar jag på John Twelve Hawks "Mörkrets flod". Hans tidigare bok "Vandraren" tyckte jag var en fräsch samtidsfantasy.

Annons:
nelliots
8/1/08, 10:27 AM
#210

Lyssnar på "The Eldest" som talbok.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Tatsja
8/5/08, 10:08 AM
#211

Robert Jordans serie  sagan om drakens återkomst. Väntar på sista boken. Underbar.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Pisan
8/8/08, 7:33 PM
#212

Snö och Aska av Diana Gabaldon. Skitbra, som alla hennes böcker.

Effie
8/8/08, 8:46 PM
#213

The True Game, av Sheri Tepper


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

TerriZue
8/11/08, 1:40 PM
#214

Nu, efter att ha läst Harry Potter och Halvblodsprinsen igen, ska jag börja läsa Grottbjörnens folk. Jag har längtat efter att läsa dem, alla säger att de är väldigt bra.. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Effie
8/11/08, 9:36 PM
#215

Då ska jag säga emot (om Grottbjörnens folk). Mycket intressant tanke - men fruktansvärt dåliga böcker.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

TerriZue
8/13/08, 10:55 AM
#216

Jaså minsan? Ska bli spännande att skaffa mig en egen uppfattning nu då. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
Tatsja
8/14/08, 1:52 AM
#217

Jag har läst dem och älskar dem, fast första boken tog ung halva innan den blev intressant. Kan bero på att jag läste den när den var nyutkommen. Hade småbarn hemma och ont om tid. Läste alla böckerna i somras och då gick det bättre.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Babas
8/15/08, 2:41 PM
#218

Eragon så klartSkrattande

Tatsja
8/15/08, 3:13 PM
#219

Vill läsa fortsättningen av Eragon, men en liten fågel viskade i mitt öra att  jag inte skulle köpa den. Så det blir att jag får den i födelsedagspresent av min ena son. Glad

Det är bra när de vet vad mamma vill ha

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

leja
8/16/08, 7:30 PM
#220

Kul!!

Har just läst ut The Sleeping God av Violetta Malan. en kul bok som handlar om två karaktärer, vilka tillhör en gammal orgnisation av "mercenarys", hyrda soldater och deras äventyr. Den var bra skriven och jag kunde inte släppa den, så det tog mig två dar att läsa hela. Kan rekomenderas.

Dessutom verkar det bli fortsättning, men varje bok är ett avslutat äventyr i sig.

Vad ska man ha som signatur tro?

TerriZue
10/1/08, 9:53 PM
#221

#215 Jag har nu avslutat Grottbjörnens folk (första boken altså. :)) Och jag tyckte faktiskt, som jag har fått höra från många håll, att den var riktigt bra! Jag gillade verkligen historien och den ledde, för mig, till mycket eftertanke. Det enda jag tyckte var lite småjobbigt var att ibland blev det lite för mycket fakta och det kändes mer som att man var tillbaka i skolan och pluggade till ett prov, detta var dock bara på ett fåtal ställen i början, sen flöt det på hur bra som helst. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Saqin
10/3/08, 8:41 PM
#222

Håller på att läsa andra boken i serien om Thomas Covenant, läser också Stäppvandringen, fjärde boken om Ayla. Har redan läst dem tre första och den femte boken.

TerriZue
10/6/08, 10:56 PM
#223

#22 Vad tycker du om dem då? Är resten också bra? :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
Saqin
10/8/08, 7:28 PM
#224

#223 Menar du #222? I såna fall, jag älskar böckerna om Ayla. Det händer alltid något nytt. Men jag önskar att jag fick läsa mer om Lillen, jag tyckte om grottlejonet. :) Och jag längtar efter en fortsättning, jag har för mig jag läste om det nånstans.

Serien om Thomas Covenant älskar jag också, det är en ovanlig sak att skriva om, med tanke på att just Thomas Covenant, huvudpersonen, är spetälsk. Han kommer till "The Land"(boken är på engelska) och vägrar tro att det är verklighet. Den tanken har han ännu inte släppt i andra boken. Första boken heter; Lord Fouls Bane.

Inanna
10/9/08, 12:46 PM
#225

Har läst Brandon Mull: Fablehaven och precis börjat på bok nummer två i serien: Rise of the Evening Star.

Amerikansk (?) fantasy, mycket spännande och bra upplägg. Riktar sig troligen till barn/ ungdomar, men trots att jag är vuxen tycker jag att den är kanonbra! Så är det ju kul att läsa på engelska också.

Första boken: Två syskon (typ 11 och 14) tvingas tillbringa ett par veckor kring midsommar hos sina asociala farföräldrar. Det visar sig att farföräldrarna tar hand om ett reservat för magiska varelser. Bland de magiska varelserna finns inte begrepp som snällhet, men vissa har ändå mörkare avsikter än andra…

Någon fler som läst/ läser den?

loreena
10/9/08, 3:34 PM
#226

Just nu är det bara Harry Potter, Harry Potter.. Läser så fort jag får lite tid.. Är inne på nästsista nu. Det går av bara farten. Hoppas att kunna läsa den sista innan filmen kommer så jag åtminstone skulle få läsa en utan att ha sett filmen först. Intressant att se hur man upplever den boken och hur det sen överensstämmer med filmen.. Om man skall gå efter de tidigare filmerna så är det ju inte mycket man sist och slutligen får se..

TerriZue
10/9/08, 7:24 PM
#227

#224 Ja, jag menade ditt inlägg. Missade en tvåa där bara. :P Då ser jag verkligen fram emot att läsa fortsättningen. :D Vad spännande det ska bli. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Maathilda
10/16/08, 9:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#228

Läser Dödens Fält (av Anthony Horowitz) som är den tredje boken om De fem utvalda. Dessa böckerna är riktigt bra! Glad

Hennum
10/18/08, 2:34 AM
#229

#179: Jag försökte verkligen läsa Otherland, kom typ halvvägs. Sedan orkade jag inte längre. Och jag avskyr det! för jag brukar inte vara den som ger upp i första taget :P Den var ju bra trots allt… Hur gick det för dig med den?

Just nu läser jag böckerna om Övärlden. Har missat dom hela livet och tycker det är förskräckligt, så skärpning! Läst 5 av dom nu, undrar hur många det är.. De är rätt bra faktist.

Har fastnat i stiftelseböckerna. Väntar på Stiftelsen och Jorden, som biblioteket i lund inte verkar vilja plocka fram i hyllan. Och varje gång ja ska fråga dem så tar de en evighet på sig. Verkar inte som att de har den.. .trots att de har alla andra :S

Har oxå börjat läsa om sagan om ringen lite. Är precis i början. Det var några år sen den lästes senast, och nu med filmerna och så så har man ju glömt vad som hände i böckerna. Så det försöker jag råda bot på.

#221: böckerna om Ayla är verkligen fantastiska. Vänta tills du läst Den nionde grottan. Älskar vissa delar i den, där hon gör anspelningar på världen så som den ser ut nu, och hur dumt det (och vi) är. Kanske gör hon det på andra ställen i serien oxå. Men minns det speciellt i dom sista böckerna. :D

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Ijin
10/20/08, 6:08 AM
#230

Läser Death Gate Cycle av Margreth weis(Stavning?) och Tracy hick~

Just nu på 5:e boken:p

Riktigt bra fantasy!

Annons:
TerriZue
10/20/08, 12:52 PM
#231

#229 Det ser jag verkligen fram emot.. nu kliar det i fingrarna.. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

gogogo
10/21/08, 9:22 PM
#232

harry potter & den flammande bägaren, eldens hemlighet och eller rimbauers dagbok… :P

gogogo
10/21/08, 9:22 PM
#233

ellen*

Wyrm
10/24/08, 2:13 PM
#234

Jag läser just nu Guldfalken, tolfte boken i Katharine Kerrs serie om det magiska landet Deverry. Jättebra serie.

Men jag hoppar ibland till en bok som innehåller HP Lovecrafts samlade noveller (volum 1). Allt prat om denna Lovecraft så jag var bara tvungen att kolla upp honom.

Gillar att läsa fantasy. Jag är en riktig bokmal när det kommer till denna gener.

Raldor
10/28/08, 3:07 AM
#235

Lyssnar på "Band of four" serien av Ed Greenwood.

Weera
11/1/08, 3:13 PM
#236

Harry Potter och Dödsrelikerna för 2:a gng..Cool

Migoff
11/1/08, 9:10 PM
#237

Just nu läser jag - ingenting O.o Eller, jo hemma håller jag på med sagan om ringen serien, glömde XD

Annons:
Tussebus
11/10/08, 8:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#238

Läste just ut Luck in the Shadows och väntar på att Sf-bokhandlen ska maila mig om att de fått in tvåan. Gillar hur hon skriver, författarinnan.

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

leja
11/11/08, 11:05 AM
#239

Dom är bra. Har läst alla böcker hon skrivit. Ha kul med hela serien.

Vad ska man ha som signatur tro?

Frida
11/12/08, 11:57 AM
#240

#238 Berätta mer! Verkar vara en bok jag skulle kunna tycka om.

Ni vet väl allihopa att ni väldigt gärna får skicka oss utkast till artiklar om böcker ni har läst så vi kan publicera dem åt er? På så sätt blir det lite mer bredd på böckerna än om bara Sajtvärd och Medarbetare skulle läsa och recensera böcker.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Tussebus
11/12/08, 3:21 PM
#241

#240 :

Den är skriven på engelska (föredrar att läsa dem på det språket annars sitter jag bara och undrar hur det skulle låta på engelska) och handlar om en kille som heter Alec of Kerry.

När boken börjar sitter han i ett fängelse och blir torterad tillsammans med många andra för att berätta sanningen om något han intehar en aning om. Han är säker på att han kommer dö när han en dag plötsligt får en ny cellkompis: Seregil of Rhímnee som är bland annat spion,tjuv adel och oförutsägbar. Denne bestämmer sig för att låta Alec bli hans lärling

Boken är väldigt rolig, jag skrattade högt ibland.

Hon har även skrivit en triologi som även den var otroligt bra. Första boken i den serien heter The Bone Doll's Twin.

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

AnnaFreds
11/15/08, 11:03 PM
#242

#238 Finns den på svenska och isåfall vad heter den? Den låter bra och spännande :)

Ahnna
11/16/08, 3:13 PM
#243

Läser om Stephen Donaldson's "Ondskans Sten". (Andra boken i krönikorna om Covenant.) Tänkte ta mig igenom hela serien igen, för att se om jag gillar den bättre nu än för snart 15 år sen när jag läste den första gången.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Peppe
12/8/08, 10:25 AM
#244

Usch å fy nu är jag på mitt 112 varv genom HP…4an är jag i just nu. törs snart inte säga hur många gånger jag läst dom

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
TerriZue
12/9/08, 9:08 AM
#245

#244 Inget fel med det…är där själv men de tåls att läsas om och om och om igen! :D Det är ju underbara böcker! :D

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Tussebus
12/13/08, 12:13 AM
#246

#242 vet ej om den finns på svenska. Jag läser helst på engelska. Kolla på adlibris om de har den på svenska. Där kan man handla böcker billigt.

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

loreena
12/13/08, 1:17 AM
#247

SPOILERVARNING!!!

Neej! Jag trodde inte Dumbeldor skulle dö..Rynkar på näsan Sorry mitt utbrott.. Har just läst ut nästsista Harry Potter.. Det har lyckats gå mig förbi att han skulle gå och dö och ända in i det sista väntade jag på att han skulle resa sig upp igen. Lade en spoilervarning ifall det finns någon fler som lyckats vara ovetande om den saken ända tills nu..

LovisaJacobsson
12/20/08, 8:00 PM
#248

Har precis läst ut den 6:e delen av Trollrunor!

UNDERBARA BÖCKER!

Saqin
12/20/08, 8:26 PM
#249

Har läst ut stäppvandringen och The illearth war och påbörjat the Power that Preserves.

Migoff
12/20/08, 9:23 PM
#250

Ingenting för en gångs skull :O Måste låna när jag kommer till mormor!!!

Abico
12/27/08, 10:48 PM
#251

Jag läser just nu Stephenie Meyers Breaking Dawn, fyran i Twilight serien. Den är superbra! Fast jag tycker att det går lite trögt just nu, bara en väldig massa varulvstjafs, men vi älskar ju Jacob också så det får väl gå ;)

Hanna 

Annons:
Sehvrin
12/31/08, 3:25 PM
#252

Jag läser The End of Mr Y av Scarlett Thomas och det har jag gjort ett rätt bra tag nu, längre än vad det bukar ta för mig att läsa en bok. Den började rätt segt men nu verkar den äntligen fått upp farten (1/3 in i boken)

Helt klart snyggaste boken i bokhyllan är den i alla fall.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

TerriZue
1/5/09, 4:39 PM
#253

Har alldeles nyss avslutat "När jag hör din röst" av Stephenie Meyer.

Kan bara säga att den var helt otrolig underbar! Jag skakar nästan i hela kroppen nu för att jag är så exhalterad över hur bra den slutade… Jag kan bara hoppas att de kommande böckerna i serien är lika bra och att de slutar lika lyckligt… (Jag är hopplöst och ovillkorligt förälskad i lyckliga slut) gör de inte det får jag väl bränna dem och sriva om dem eller något liknande… :P

Har redan köpt på mig trean och kommer antagligen påbörja den i kväll om jag inte är alltför trött i kväll när jag kommer hem… sen är det väl bara att vänta på sista? :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

WildSpirit
1/6/09, 9:13 PM
#254

Jag har precis läst klart Brisingr för andra gången och nu lyssnar jag på Harry Potter och dödsrelikerna

[MollBarn]
1/7/09, 7:28 PM
#255

SOR för nionde gången. Det är det klart bästa med att det blir ett nytt år, att få läsa dessa underbara böcker igen. Har satt någon sorts regel på mig själv att bara läsa böckerna en gång per år, man vill ju inte tröttna på dem ;)

Dilizi
2/7/09, 12:01 AM
#256

Läser Harry Potter och Dödsrelikerna för sjätte gången, men jag har snart läst ut den, så då får jag leta fram nån annan bra bok :)

/Emilia

Ahnna
2/7/09, 12:20 PM
#257

Jag läste ut "Den Sista Hemligheten" igår, skriven av Ian Caldwell och Dustin Thomason.

Vet inte vad jag ska läsa nu, men det kanske blir Eddings-serien jag lånade av pappa, vad den nu hette.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Sehvrin
2/7/09, 1:50 PM
#258

Jag har precis börjat att läsa "the graveyard book" av Neil Gaiman, den lär dock inte räcka många dagar då den både är intressant och med ett språk som ska passa lite yngre.

PS Dags att låsa denna tråd och starta en del 2? Den börjar bli lite lång och otymplig….

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Ahnna
2/7/09, 2:04 PM
#259

#258 Jag tar dig på orden och startar en del 2!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: