Annons:
Etikett09-musik
Läst 2833 ggr
EmmaG
11/3/07, 11:32 PM

Musik & skaparglädje?

Vilken musik ger dig skaparlust & inspiration?
Spelar det ingen roll vad du lyssnar på? Eller kanske vill du ha tyst omkring dig kanske?

Nu när jag sitter här och lyssnar på Nightwish så ger det mig otrolig skrivarlust! Uppslag & små ideer ploppar upp för mig.

Men när jag håller på med mer allmänt småpyssel, scrapbooking etc etc så tar jag bara på vad jag känner för just då. Vilken sorts period jag är inne i..

(Hmm…ska denna tråd va under musik eller under konst & lyrik egentligen??)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
Hallonsaft
11/4/07, 11:47 PM
#1

Det beror på vad det är för något man pysslar med.. Nightwish är bra, men när man hantverkar så föredrar jag nog annat. Gillar till exempel "Sorkar och Strängar", "Svanevit", "Hedingarna", "Gråfötterna", "Vox Vulgaris" och lite andra liknande band. Gillar även musikalisk filmmusik från t.ex. Dragonheart, Robin Hood, Sagan om ringen osv. Även klassisk musik kan vara mycket trevligt när man sitter och pysslar.

Hallonsaft
11/4/07, 11:47 PM
#2

Kom att tänka på, att när jag sitter och skriver så lyssnar jag mycket på halvtråkig radiomusik som varken är bra eller dålig eller 50-60 tals musik. Det är bra att ha i bakgrunden, när man vill ha musik som man inte egentligen lyssnar på.

loreena
11/5/07, 1:59 PM
#3

Enya och Loreena Mc Kennitt får mig att få massa inspiation till att skriva och måla. Man ser framför sig vackra landskap och filmsnuttar som spelas upp i ens huvud. Det passar till och med när man städar Glad

EmmaG
11/10/07, 11:11 PM
#4

*putt*

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

[MollBarn]
3/11/09, 10:58 PM
#5

Gåte är väldigt bra om man vill ha en lite mystisk ton i sina bilder. speciellt  bendik og årolilja ger en insperation till 1000     http://www.youtube.com/watch?v=GekKPIcoBlQ

WildSpirit
3/13/09, 7:29 PM
#6

Jag brukar lyssna på Dragonforce…

Annons:
Ahnna
3/14/09, 10:34 AM
#7

Jag har ingen specifik musikstil som passar ihop med just fantasyskrivande. Det är olika från dag till dag vad jag vill ha i öronen när hjärnan arbetar. Just för dagen funkar det här:

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Azmaria
3/20/09, 5:39 PM
#8

Coldplay, Enya, Celtic Women och Era brukar väcka mig till tecknarlust. Glad

Make Pasta not War, Vee~

KitoBonito
3/20/09, 11:42 PM
#9

#8 Åh den där var inte dum! Ska lyssna på mer av dem nu bara för det. :)

bokis
7/10/10, 10:04 PM
#10

#2 Vilka låtar kan det vara?

[luneri]
5/8/11, 9:09 AM
#11

Främst är det instrumental musik som inspirerar mig, men också musik som Loreena MCkennit. främst musik som är udda och gärna lite åt new age-hållet.

Om man gillar intrumental musik som låter som filmmusik kan jag tipsa Two Steps From Hell och Future World Music.

Ett nyfunnet band som jag speciellt gillar deras senaste album är Art Of Empathy: http://www.youtube.com/watch?v=JqmPmZqOh1Q

[luneri]
5/8/11, 9:11 AM
#12

Oj ser att det blev fel i sista meningen. Bandet heter Art Of Empathy. Låten är från deras senaste album.

Shanea
5/13/11, 1:35 PM
#13

Evanescence har inspirarat mig till en och annan novell i alla fall… :) I allmänhet gärna lite "mörk" musik. Det är sådant som ger mig nya idéer i alla fall, men när jag väl är igång lyssnar jag nig mest på random spellistor med musik jag gillar.

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


Annons:
Upp till toppen
Annons: