Annons:
Etikett02-film-serier
Läst 1309 ggr
Tiril
2007-11-13 18:47

Filmen Eragon

Nu är jag verkligen besviken! Jag läste ut första boken, Eragon, i helgen och blev verkligen såld! Det var ju världen bästa bok! (Jag älskar alltid boken jag håller på med, men den har var jättebra!) Nu, idag, stack jag ner på stan och köpte bok nr 2 och filmen.

Den älste, som boken jag köpte heter är jättebra, men när jag tittade på filmen blev jag verkligen besviken! Den stämmer inte alls med boken (värre än det brukar vara) och dom dummingarna hade hoppat över många bra scener. Det känns som om filmen bara var en lång transportsträcka från början till slut!

Nicht gut!

Så…Vad tyckte ni om filmen? Om man inte har läst boken kanske den är bättre? Eller överdriver jag bara eftersom jag alltid brukar tycka boken är bättre än filmen? Vad tycker Du helt enkelt!?

(Dessutom kostade den över 300 kr!)

Annons:
Sehvrin
2007-11-13 18:51
#1

Jag inte läst boken och jag tyckte filmen var ok, dock kändes den inte särskilt speciellt utan enbart som klassisk fantasy, även om det var rätt snyggt gjort.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Tiril
2007-11-13 18:58
#2

Jag håller med… Filmen var inte fantasy utan men som en actionfilm. Specialeffekterna var bra (men för mycket blod), och vyerna var otroligt vackra! Men boken innehåller så otroligt mycket mer… verkligen ett boktips!

EmmaG
2007-11-13 20:49
#3

Nu var det länge sen jag såg filmen så jag kommer inte ihåg speciellt mkt..
Vill minnas att den dög som fredagsnöje en stund om man inte läst boken - vilket jag inte har. Men att det var den bästa filmen som gjorts precis..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

leja
2007-11-13 22:47
#4

Har läst boken och gillar den. Sett filmen, den var väl sådär. Men det var mycket från boken man saknade.  Fast en del var med. Men men… bättre finns

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

Hallonsaft
2007-11-14 01:01
#5

Var ju ett litet tag sedan man såg den nu. Tyckte att den var en medelfilm. Har dock inte läst böckerna så jag förstörs inte av den visionen. Gillade dock Jeremy Irons.

Dock satt jag och skrattade ganska rejält vid stridscener och när man såg deras kläder och rustningar. Det var väldigt mycket där som var så otroligt fel. Nog för att det är fantasy och inte ska vara historiskt korrekt, men de gör ju sånna klantmissar! Ibland är rustningarna bara skrattretande och skyddar inte vitala delar. och sedan (som alltid i filmer) så slåss dem inte korrekt. Jag sitter många gånger bara och räknar blottor var jag kunde dödat folk.

leja
2007-11-14 12:11
#6

Läste en bok för många år sedan, kommer ihåg omslaget där det är en kvinnlig krigare i bikini rustning(som ni kanske sett på fantasy bilder). Som inte skyddar någonting. Texten i boken beskriver en kvinnlig krigare som, är så täckt av rustning och kläder att man knappt kan avgöra om det är en man eller kvinna. Lite samma känsla, vill ändå att filmen ska hålla måttet att man skulle kunna tro på storyn.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
[Henke29]
2007-11-14 12:28
#7

Då ska man kanske inhandla boken istället för filmen???

EmmaG
2007-11-14 13:22
#8

Ja, det verkar så Henke =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Calico
2007-11-17 21:19
#9

Eragon och Den Äldste är båda jätte bra böcker! Speciellt Den Äldste där man märker att författaren har utvecklats i skrivandet. Jag sträckläste böckerna och såg verkligen fram mot att se filmen. Men usch vilken besvikelse. Som film var den ganska bra men som Eragon var den hemsk! De hade ändrat, lagt till och tagit bort hur mycket som helst! Det var knappt ens samma handling.

Håller helt med dig Tiril! Det är värre än vad det brukar vara, mycket värre. Efter att ha läst boken så är filmen en stor besvikelse. Man fick inte alls samma känsla i filmen som man fick när man läste boken.

/Matilda

Honestyisdead
2007-11-17 22:47
#10

Ja filmen är jättedålig. Den utelämnar en massa.

Madde80
2007-11-20 14:36
#11

Har inte läst böckerna men gick med en väninna som gjort det. Hon var lite förfärad över hur mycket som var ändrat och borttaget, själv tyckte jag att det var en film som inte gav speciellt mycket. Man trodde inte på karaktärerna, tyckte att draken var lite skrattretande, och kände inte den där stoltheten som brukar infinna sig när man ser en naiv ung man/kvinna utvecklas till hjältematerial.

Inge höjdarfilm, sålunda. Jag kan tänka mig att se den på tv med min sambo någon dag, då han inte har sett den. Och naturligtvis kommer jag att se uppföljaren, men förmodligen inte på bio. Det är ju ändå fantasy. *suck*

Ijin
2007-11-22 00:50
#12

stora fina bokstäver om vad jag tycker om filmen:

DEN SÖG.

Så=)

Upp till toppen
Annons: