Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 1375 ggr
[Popcorni]
10/30/07, 6:48 PM

Manga?

Hej jag undrar om manga räknas som fantasy? Och så undrar jag om det är någon annan som tycker om manga?Glad

Annons:
Frida
10/30/07, 11:34 PM
#1

Manga kan ju precis som litteratur delas in i olika genrer. Så visst passar manga här om den innehåller fantasy Flört

Jag har aldrig kommit mig för att läsa manga. Har som mest läst en gratispublikation av Dragonball när den först kom till Sverige för måååånga år sedan. Tittade lite på olika serier när jag var på bokmässan och förundrades att min favoritanime, Full metal alchemist, fanns som manga. Men den är det ju ingen idé att köpa - kan ju redan hela historien utantill =D

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Sehvrin
10/31/07, 1:18 AM
#2

#1 Fullmetal Alchemist-animen har bara samma handling i början, sen bryter mangan och animen och går åt var sitt håll. Så nog är det värt att köpa/läsa mangan också. (Jag tycker mangan är bättre, vilket iofs är rätt vanligt när man gör anime av en manga: orginalet är (nästan) alltid bäst)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Frida
10/31/07, 1:23 AM
#3

#2 Jasså? Jag blädrade bara igenom första boken och där var ju allt samma så jag drog väl kanske lite förhastade slutsatser. Det tåls att funderas på.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

mackeNR1
10/31/07, 1:57 PM
#4

Vet inte men manga e ju skitbra! Har just läst ut alla Love hina böckerna xD

RubHel
10/31/07, 3:17 PM
#5

Jag läser Naruto och Bleach över nätet :) Sen har jag några mangaböcker t ex Gravitation, Kamikaze Kaito Jeanne och Power!!.

leja
11/1/07, 5:10 PM
#6

Manga är kul och finns i många varianter. Men även anime finns ju som fantasy. Jag har sett felra bra filmer som "Det levande slottet" så visst passar det.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
mackeNR1
11/1/07, 11:23 PM
#7

wow läste just ut tredje(sista)delen av .hack vet inte om de e typ//dusk men den var en bra manga speciellt ett förslag till dom som gillar datorspel :)

Frida
11/2/07, 1:25 AM
#8

Är det någon som kan ge exempel på manga som verkligen klassas som fantasy? Hade ju varit bra om man fick en liten lista så man slipper springa omkring och leta bland allt som finns =)

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Sehvrin
11/2/07, 1:53 AM
#9

#8 beror ju lite på vad man klassar som fantasy öht…. Men jag kan försöka göra en liten lista, sen kan den som vill kolla upp dem på http://www.animenewsnetwork.com/ som är en redigt stor databas över manga och anime.

Lite manga som kan klassas som fantasy:

Ok, vissa är jag lite tveksam till att klassa som fantasy, men gränser är ju svåra att dra. Serier makerade med * är shounen-serier, dvs främst riktade till unga killar i 12-årsåldern (det är min favorit-"genre" och jag är tjej och 21 Oskyldig)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Azmaria
3/9/08, 10:49 PM
#10

här räknar jag upp några fantasy manga:

  • Qwan
  • Fushigi Yuugi
  • Banya (obs, manhwa)
  • Saiyuki
  • Saiyuki reload
  • the Demon Ororon
  • Demon Diary (obs, manhwa)
  • Dragon Knight
  • Fruits Basket
  • Princess Ai
  • kingdom hearts (blandning mellen Disney figurer och manga )
  • Hellsing
  • Wolf's Rain
  • Akira
  • Inu Yasha
  • Death note
  • Chrono Crusade
  • .hack// legend of the twilight
  • tsubasa Chronicle

sådär de var väl de flesta ja hade att komma med här.

//Azmaria

Make Pasta not War, Vee~

Ijin
3/9/08, 11:22 PM
#11

Det finns ju mängder med manga.. Men själv föredrar jag TV serier.. så som Naruto osv, som o andra sidan finns som manga med:P

[TotemoOmoshiroi]
3/13/08, 3:37 PM
#12

Stort Manga-fan! :D Hellsing är den bästa mangan/animen/OVAn som någonsin gjorts, enligt mig. ^^

Check out my hellsing website: www.hellsing.hevox.net

Den är bäst!
Men ajg läser massor med manga. har över 200 böcker i mitt lilla rum. :)

Stravaganza
3/14/08, 1:13 PM
#13

Jag tecknar endast manga. Fast det vet du väl, Anna. xP

Annons:
TheTiger
3/15/08, 11:28 AM
#14

Alltså, viss manga kan ju klassas som fantasy, men annan inte.

Själv läser jag inte manga, men jag tycker väldigt mycket om att teckna manga.

Thenightwof
4/3/08, 9:28 AM
#15

Jag läser ibland när jag har lust, håller på att läsa TMM mangan (Tokyo Mew Mew) ritar manga också.

Upp till toppen
Annons: