Annons:
Etikett13-övrig-fantasy
Läst 5438 ggr
EmmaG
11/5/07, 5:47 PM

Fantasyinspirerat bröllop

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som ni kanske vet så ska jag gifta mig den 19 Jan -08 (Yay!)
Och vi ska ha lite saga/fantasyinspirerat..

Men kanske har ni några bra uppslag till detta? Dekoration eller vad som helst..

På alla trycksaker (tex vigselprogram & servetter) kommer det sitta en liten varelse jag skapat (se bifogad bild)
Och tårtan kommer se ut som svansen på en drake ^^

Men har ni några andra lätta & bra tips tro?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
Frida
11/5/07, 6:54 PM
#1

Grattis Emma!

Hur stort blir bröllopet? Antal gäster och så? Småsaker som val av färger gör nog väldigt mycket för stämningen (oblekt linne i dukar och sådant hade nog varit trevligt).

Du MÅSTE visa bild på tårtan efteråt! Skrattande Fler bilder på hela kalaset skulle vara riktigtkul att se också.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Hallonsaft
11/5/07, 7:57 PM
#2

Grattis

Skrev ett jättelångt inlägg som försvann, men ska försöka komma ihåg allt jag skrev.

En gång när jag fick en inbjudan till lajv fick jag ett brev skrivet med kallografi i en riktigt snygg stil. Detta hade de gjort genom att först skriva brevet, och sedan kopiera upp det i massor av exemplar på ofärgat/naturfärgat papper. De hade sedan förslutit brevet med lack innan de skickade ut det. Om inte redan inbjudning och sånt är klart, kan man göra på detta sätt. Det blir jättesnyggt.

När det handlar om själva lokalen och dekoration så kan man försöka dekorera med diverse fantasy och medeltidsinspirerade prylar såsom en del vapen, sköldar, rustningsdetaljer med mera. Beroende på var man ska ha festen så kan man stundtals också välja möblemang som ser mer gammalt och medeltida ut.

När det gäller gästerna kan man be dem klä sig inom rätt tema.

När du dukar så rekomenderar jag linnedukar, helst av sådana fäger som lätt gick att få fram under medeltiden. Om man har tid kan man även brodera lite på dem. När man dukar kan man använda tallrikar av brun stengods snarare än porslin. Bestick i form av de smidesbestick som fanns förr på indiskan hade också varit bra. Glas av modell som ser gammalmodiga är även de bra. Jag skulle även rekomendera servetter av linnetyg snarare än papper. För att lysa upp så är det alltid snyggt med många ljus (Helst inte tråkiga runda vanliga värmeljus). Dessa placeras gärna i ljusstackar av smide av ålderdomlig form. Om det är rätt sal och du har det, så är en ljuskrona även underbart vacker.

Honestyisdead
11/5/07, 8:08 PM
#3

Är man bjuden? :) Tusan vad fräckt att ha ett fantasy bröllop :)

leja
11/6/07, 10:21 AM
#4

Bekanta till mig ordnade ett medeltida bröllop för något år sedan. De köpte matskålar på IKEA som fungerade perfekt. Det var billigare att köpa än att ordna på annat sätt. Alla gästerna ombads klä ut sig enligt temat. Jag fick sy kläder åt min bror (som var bjuden, det var inte jag, men så är de hans vänner). De hade gjort inbjudningskort i stil med medeltid och tryckt upp program där gästerna presenterades med korta beskrivningar av hur de kände bruden/brudgummen. Kul ide tycker jag.

Lycka till med bröllopet

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

Twister
11/6/07, 5:51 PM
#5

Ooh vad kul! =D GRATTIS!

Riktigt tufft med fantasy inspererat bröllop, vill själv ha det då jag gifter mig. ^^

Många riktigt bra förslag du fått!

Vad kommer du ha på dig?

På den här sidan finns iaf underbara mantlar i krossad sammet. =) Har själv funderat på att köpa en sådan, för lajv. Men har sett måga som köpt att ha på bröllop o.s.v. =)

http://alfhemdesign.dinstudio.se/bildgalleri_T4_R1.htm#

Lyck till med bröllopet! =D

Hallonsaft
11/6/07, 7:15 PM
#6

#6 *sitter och stirrar på och tror inte sina ögon* krossad… sammet… Du kan inte mena allvar. Krossad sammet är en styggelse. Det är fult, otidsenligt och inte ens sammet. Tar du med dig en sådan på lajv kommer folk att skratta åt dig. Du blir utmobbad. Snälla.. inte krossad sammet.. snälla..

Annons:
Linn
11/6/07, 7:44 PM
#7

Ooh, jag vill se vad du ska ha på dig! :)

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

EmmaG
11/6/07, 11:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tack för alla lyckönskningar!

Har ju inte möjlighet att skaffa fram så mkt då jag inte känner till vart man kan hitta tex sköldar etc som i #2 inlägg.
Sen så måste det oxå tyvärr kosta i princip ingenting då budgeten är tajt.

Däremot så har jag några drakprydnader jag funderade på.. Ex. 2st ljusstakhållare..

#1
82 gäster är bjudna. Hur många kommer är ju dock en annan femma =) O.S.A. är 15 Dec..

#2
Apropå inbjudningar..


Såhär skulle våra sett ut från början. En rund hållare med själv inbjudan inuti som man fick rulla upp. Tyvärr kastade vi den ide'n åt sidan åt det mer praktiskta kortet.
Har tyvärr inget kort på hur dom blev i slutändan. Men det är kort man fick vika upp & den va förseglad med lacksigill. Orden välkommen & namn var skrivet i stilen hobbiton , vilket oxå kommer användas på flera "överskrifter" i bröllopet.

Jag tänker inte be mina gäster klä sig på nåt visst sätt nu när inbjudningarna redan är skickade… Har inte ens klädkrav på min tärna =)

#5
En bild på min klänning lägger jag upp i nästa inlägg.

Min sambos ena moster ska sy en mantel åt mig =)
Men personligen får jag nog hålla med Hallonsaft.. Krossad sammet svider i ögonen *S*

Som sagt.. Hon ska sy en mantel åt mig. Har sytt en prov i lakan och väntar nu på att få hem tyget. Vilket kommer va i typ samma material som klänningen

Som sagt.. det kommer enbart inspirerat bröllop. Inte va stenhårt på fantasy eller nåt sånt. Men vissa detaljer, som tex tårtan & logotypen kommer va lite saga/fantasy

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

EmmaG
11/6/07, 11:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Min klänning ifrån provningen

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

EmmaG
11/6/07, 11:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Vi kommer gifta oss i en gammal kyrka (kommer vandra på gamla begravda kungar mm fram till altaret ^^)  & precis brevid där ligger ruinerna efter ett nunnekloster där vi tänkt ta bröllopsfotona. Och det är Isak, Sajtvärd för Foto som fått det uppdraget =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Gerbilflicka
11/9/07, 7:29 PM
#11

Ååh vad läckert! Skrattande Hur ska du ha håret?

EmmaG
11/9/07, 10:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hm…ska man hitta en bild på håret…*letar*

Sådär!

Kvinnan på bilden har ju ingen lugg, men min frisör ska försöka kombinera det på ett bra sätt =) Inte den bästa bilden tyvärr men den enda jag har

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

TacoBelle
11/9/07, 11:11 PM
#13

Vilken vacker klänning du ska ha! Och en snygg kostym där i bakgrunden.

Annons:
EmmaG
11/10/07, 10:53 AM
#14

Tack Tacobelle!
Den 24 ska jag äntligen åka & få den upplagd oxå =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

leja
11/11/07, 6:35 PM
#15

Läste om ett förslag på ett Narnia bröllop från en engelsk tidning. De rekomenderade att ha vita dukar och tunna vita nät på väggarna. Vita eller silver kulor som hänger eller ligger i salen. Glasljusstakar med vita ljus som står igrupper på borden om ca fem stycken, gärna i olika höjder. Så ungefär sa de. Kanske något att tänka på ?

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

EmmaG
11/12/07, 1:40 PM
#16

#15 Tack för tipset vita/silverkulor" Ska lägga på minnet & filura lite =)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Frida
1/22/08, 11:17 PM
#17

Puttar upp så Emma kan överösa oss med information och bilder om hur mycket fantasy det blev i slutändan Skrattande *nyfiken*

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

EmmaG
1/22/08, 11:42 PM
#18

Blev ungefär lika mkt fantasy som Kalle Anka *asg*
Tyvärr….men jag fick en draksvanstårta iaf! Bilder utlovas snart..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

linhof
3/8/09, 2:12 AM
#19

hejsan Glad va kul o se nån med fantasytankar om sitt bröllop….

Jag gifte mej själv i "fantasy anda"….. halloween 2007 rättare sagt Skrattande

finns några bilder i mitt album om någon är intresserad på att kika

väl mött/ Linda

EmmaG
3/9/09, 3:48 PM
#20

#19 Men gud, de såg ju störtskönt ut på dina bilder!!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
linhof
3/9/09, 4:51 PM
#21

#20 tack Skrattande vi hade en show för allmänheten kl 00.00 med…. Vi är nog ensamma i hela sverige med vårt urflippade bröllop Flört Men jag är SÅ NÖJD

Upp till toppen
Annons: