Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 1879 ggr
Frida
2007-12-19 13:20

Wheel of Time får ny författare

Som tidigare har nämnts skulle Robert Jordans fru avsluta böckerna i serien Sagan om drakens återkomst. Det verkar dock som om frugan avsagt sig uppdraget för hon har frågat författaren Brandon Sanderson om han kan åta sig uppgiften istället. Brandon har även tackat ja. Läs mer här.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
EmmaG
2007-12-19 13:43
#1

Har själv aldrig läst Jordans böcker…Men jag undrar ändå hur resultatet kommer te sig nu.. hmm

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

[PeterWem]
2008-01-06 02:44
#2

NOOOO! Hur har jag kunnat missa att han har avlidit. Jag hoppas Jordan har stakat ut vägen för honom.

[tiiia]
2008-01-06 21:27
#3

jag tror att den sista boken kommer att bli väldigt märklig faktiskt.. men vad gör man. förhoppningsvis har Jordan anteckningar eller något som den nya författaren endå kan gå efter..

Madde80
2008-01-07 15:07
#4

Huga, jag var tvungen att samla mig innan jag öppnade denna tråden, och nu måste jag samla mig ytterligare en gång innan jag öppnar länken i #0.

WoT betyder väldigt mycket för mig, har varit en stor del i min uppväxt. Jag började läsa dem på gymnasiet då jag var intresserad av killen som läste dem. Det blev aldrig något med killen, men böckerna har jag aldrig slutat hålla i famnen, hur tungt lass det än har blivit på sistone.

Men nu får jag gå och läsa vidare på länken där uppe…

Madde80
2008-01-07 15:24
#5

Och nu när jag har läst, är jag väldigt intresserad av Elantris och Mistborn… spännande när en ny författare får så bra reviews - känns lite Robin Hobb över det.

Jag hoppas och tror att Harriet kommer få till den sista boken så att den känns Jordanesque… Och jag kommer att läsa Sanderson för att få en inblick i hur han skriver…

Hennum
2008-01-09 22:04
#6

tyckt mycket om böckerna. men just nu vill jag bara ha ett slut på plågan… finns många utdragna serier och detta är den värsta jag läst. rent förskräckligt. men det kändes ändå verkligen tråkigt att han inte kan skriva klart.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Annons:
EmmaG
2008-01-09 23:01
#7

Själv är jag sån att att jag vill ha korta serier där man vet att det finns ett slut! Orkar inte traggla med böcker i all evighet, jo dom kan va skitbra! Spelar ingen roll för mig tyvärr

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Madde80
2008-01-10 11:37
#8

Jo, kan ju också hålla med om att den här serien kanske skulle ha tagit slut för ett par-tre böcker sedan… och innehålla lite färre PoV's. Måste i princip börja om från början inför varje ny bok eftersom det var så svårt att hålla allt i minnet. Men jag älskar dem ändå, speciellt de tre första böckerna :). Mitt hjärta höll på att brista av stolthet när han utropade sig till Draken återfödd vid Tears Klippa ^_^.

Sehvrin
2008-01-10 13:31
#9

Jag har faktiskt undvikit WoT just pga att den inte var färdig, trots att folk tjatade på mig att jag borde läsa den. För jag undviker serier som inte är klara (så länge varje bok får ett eget slut som i Harry Potter så går det dock bra) och detta efter att jag blev "bränd" då jag läste Katarine Kerrs serie. Glad bokslukare som jag var då (tror det var i femman eller sexan) läste jag på och helt plötsligt så fans det inga fler böcker och historian var inte slut. Jag blev mycket besviken och har knappt funderat på att läsa om serien, så inga ofärdiga serier för min del…

Men nu när WoT äntligen (kanske?) kommer få sitt slut så kanske jag ska ta och läsa böckerna, iaf om jag finner tid för det…

(heh… blev visst ett inlägg som inte handlade så mycket om WoT ^^')

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Fantastik
2008-04-07 18:28
#10

Dystert - lägg ner eländet.

Jag måste säga att de tre första böckerna var bra, men sedan har det bara gått utför. De sista 10 böckerna eller så har inte tillfört någonting all. Ren och skär skit. Men "Flogging a dead horse" ger ju alltid lite mer pengar till dödsboet.

 Patetiskt!

Ska man läsa Jordan så gör man klokt i att läsa hans böcker om Conan the Barbarian i stället - fantastiska böcker helt i R E Howards anda!

EmmaG
2008-04-14 13:54
#11

#10 Alla kan ju inte ha samma smak & tycke helt enkelt, endel hyllar Jordan & andra sågar. Som med så mycket annat.
Även om jag inte läst Jordan så tycker jag det är bra om någon avslutar hans verk. Lite snesigt att dö utan att hinna avsluta sitt livsverk (eller vad an nu vill säga om de).. Så det är bra att någon gör det åt honom tycker jag

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Hennum
2008-04-16 03:16
#12

jaa. katherine kerrs serie, varför är inte den klar? stör mig sjukt mycket på det! är hon oxå död? läste den för flera år sen, och tyckte massor om den, men jag tycker faktist att författare har vissa skyldigheter till sina läsare.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Frida
2008-04-16 12:40
#13

#12 Vem vet vad författarna gör, om de har sitt egna liv att tänka på eller om de gör efterforskningar till böckerna.. Som exempel tog böckerna om Ayla (Grottbjörnens folk) sin lilla tid. Det gick 22 år från det att den fjärde boken kom till att den femte blev klar att publiceras…

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
leja
2008-04-16 19:48
#14

Det sas att en författare som Barbara Cartland hade en hel stab, som tog fram fakta och granskade hennes romaner för att det inte skulle bli fel i miljön.

Så många författare, men framförallt historiska författare gör gedigna efterforskningar. Det sas om någon fantasy författare att han lärde sig smida, för att kunna skriva om en smed. Kommer inte ihåg vilken idag, men tyckte det var ett kul exempel.

Vad ska man ha som signatur tro?

Osterang
2008-05-13 00:24
#15

Någon som vet om Jordan hann skriva prolog nr 2? Kommer dom fortsätta med prologerna? Tyckte ettan var väldigt bra, man får veta mycket bakgrund till olika händelser =)

Madde80
2008-05-13 16:00
#16

Jag tror att han lade New Spring 2 och 3 på is för att få klart sista boken i serien först. Däremot kan det hända att han har anteckningar på dem, men jag tror inte att de är så omfattande att någon kan ta över skrivandet där också. Så någon fortsättning där kan vi nog inte hoppas på… :(

http://en.wikipedia.org/wiki/New_Spring

Osterang
2008-05-14 16:48
#17

trisst "/

ulliga-flickan
2008-05-22 18:26
#18

Är Sagan om drakens återkomst bra? Det verkar det .. . okej var lite ute på fel spår men ändå…….  ._.'

Fantastik
2008-05-27 13:11
#19

#18 - Ja, det är den faktiskt. men den är alldeles för lång. Och den är inte så bra att jag kan rekomendera någon att lägga tid på att läsa den.

Upp till toppen
Annons: