Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 5503 ggr
HannaHallgren
2008-01-11 11:43

Boktips för 12 åring

Hej! jag heter hanna och jag undrar ifall ni har några boktips och gärna fär en 12-13 åring bok! jag är iingen lättläsare och ingen bokslukare utan mittimellan!

MVH Hanna

Annons:
Frida
2008-01-11 14:07
#1

Hej Hanna

Har du läst böckerna om Molly Moon? Jag har läst den första (Molly Moons fantastiska bok om hypnos) och även jag som är äldre tyckte att den var rätt kul.

Kanske kan böckerna om Artemis Fowl av Eoin Colfer även vara av intresse?

Om du känner att de är för lätta för dig rekomenderar jag Sagan om Belgarion av David Eddings. "Vuxenbok" till trots så är de mer lättlästa.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Inanna
2008-01-11 19:34
#2

Kaaberböl: Skämmerskans dotter (dansk fantasy - första delen, ca. 200s,)

Ogilvy: Measle Stubbs och vredesmunken (engelsk fantasy, första delen. ca 200s.)

Sage: Magi (engelsk fantasy, första delen - tjock!)

Funke: Bläckhjärta (tysk fantasy, första delen - tjock!)

Gaiman: Coraline (amerikansk skräck-fantasy, ingen fortsättning, ej så tjock…)

Corlett: Den hemliga trappan (har gått som engelsk serie i svensk TV, första delen i Magikerns hus)

Kan skriva utförligare om dem om så önskas.

EmmaG
2008-01-11 19:42
#3

Narnia är ju självklart! Om du inte läst dom böckerna redan =)
Serien innehåller 7 böcker men är relativt tunna & lättlästa ändå.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Hallonsaft
2008-01-12 03:01
#4

Du nämner inte om du bara vill ha renodlad fantasy, eller om du vill ha annat också. Nåväl.. kan ju egenltigen göra en LÅÅÅÅNG lista nu, men får väl begränsa mig.

Förutom de som redan är nämnda så..

J.R.R Tolkien: Bilbo (Lättläst, bra, fin klassiker, och man kommer mycket lättare in i sagan om ringen om man läst denna).
J.K Rowling: Harry Potter böckerna (de är nästan självklara, men ingen har ju nämnt dem.)
Gull Åkerblom: Johannesnatten och Drakens ö (Lättläst och spännande. Ingen ren fantasy, men gillar bökerna själv.)
Terry Pratchett: Böckerna om skivvärlden är kanske för det mesta lite avancerade, men där finns böcker av honom som är lämpade för yngre läsare. T.ex. Jonny böckerna och Den makalösa Maurice. (Den sistnämnde utsplelar sig i skivvärlden).
Maj Bylock: Kanske svårt att hitta ren fantasy hos henne också, men hon har skrivit många böcker med övernaturliga fenomen. Böckerna Häxprovet, Häxans dotter osv rekomenderas.
Astrid Lindgren: Ronja Rövardotter, Bröderna Lejonhjärta och Mio min Mio
Michael Ende: Den oändliga historien. (Många rekomenderar det. Jag gör det inte. Blev grymt besviken när jag läste den, men vill nämna den ändå eftersom den är tämligen känd.)
Jane Yolen: Den röda draken, Drakens kraft och Drakungarna (Kanske inte heller fantasy utan istället primitiv framtid på främmande planet, eller alternativuniversum. Har tyckt om de här böckerna sedan jag var runt 10 och jag först fick tag i dem.)
Kim M Kimselius: Vikingaträl (inte fantasy, men väl en par barns tidsresor i olika tider av historien. Är tämligen korrekt tidsmässigt och antar att hon har gjort lika bra reserch till andra tidsepoker som de andra böckerna handlar om.)

EmmaG
2008-01-12 09:22
#5

#4 Åh vad jag gillar den Den makalöse Maurice <3

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

[tiiia]
2008-01-13 14:43
#6

#4 Man kan mer när man är tolv än vad många tror ska jag påpeka, personligen kunde jag plöja igenom vuxenböcker på 600-700 sidor när jag gick i femman ;) Hur som helst.

Jag rekommenderar tre av mina favoritförfattare inom denna genre: Terry Pratchett, Neil Gaiman, JK Rowling (Harry Potter böckerna passar trots allt alla åldrar).

Annons:
Hallonsaft
2008-01-14 00:46
#7

#6 Jag är mycket medveten om att man kan läsa betydligt mer om man är runt tolv år. Själv läste jag också romaner i det omfanget vid den åldern, men om du läser vad trådskaparen skrev så stod det där att hon inte är någon bokslukare och inte lättläsare. Böckerna jag rekomenderar är dessutom delvis sådana som man kan ha nytta av i skolan framåt också i och med sitt innehåll.

Kom dessutom på en hög berättelser till. Niklas Kroog har skrivit en del som är bra.
Ursula K LeGuin har skrivit bland annat böckerna om Övärlden.

Några favoriter som är svåra att få tag i men som passar till varierande åldrar är böckerna om Tjuvstaden. Robert Asprin är redaktör och sedan har massor av andra författare skrivit där. Det är noveller där alla författare skriver om samma fantasystad. Det finns tre böcker utgivna på svenska. Resterande finns bara på engelska, och även då otroligt svåra att få tag i. Men de är värda det, jag lovar. De har såvitt jag vet bara getts ut av Äventyrsböcker på 90-talet, och då i pocketform. Några noveller där är jättebra, medan vissa bara är medel.

Sehvrin
2008-01-14 01:36
#8

Bartimeus-triologin av Jonathan Stroud är riktigt bra (Amuletten från Samarkand, Golems Öga, Magikerns Port) Ungdomsfantasy som har lite likheter med Harry Potter, fast den är helt annorlunda =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

ulliga-flickan
2008-01-14 18:55
#9

   Hej det finns många bra böcker men jag har fastnat för dom här:

Eragon:SUPER!! Också uppföljarna av Eragon.Mycket fantasy m.m

Silverhästen:Lene Kaaberböl och uppföljare

Molly Moon:En bra bok helt enkelt

Bläckhjärta:En bok som rekomenderas av min kompis!Fantasy m.m

Drakryttaren:Cornelia Funke en bok som handlar om drakar

Vargbröder (Alla böckerna):Otroligt bra!!!!!

Madde80
2008-01-15 13:09
#10

Sedan har jag ett tips på en serie som jag vet att jag sträckläste i den åldern, och gick tillbaka och läste ytterligare en eller två gånger. De sju citadellen, en serie med fyra böcker, av Geraldine Harris. Ungdomsfantasy, stod i mitt bibliotek i ungdomshyllan med en stjärna på baksidan för "visa genre" :).

Inklippt från wikipedia:

Den handlar om Kerish-lo-Taan, son till kejsaren av Galkis, och hans halvbror Forollkin som tillsammans ger sig ut på resa för att finna en lösning på de problem som hotar kejsardömet genom att försöka uppfylla en gammal legend. Miljön är en fantasyvariant av det gamla Egypten, men drag av biblisk och indiansk kultur kommer också in i berättelsen.

De sju citadellen är utgivna i Sverige på Berghs förlag 1985-1987:

  1. Prins Av De Gudafödda (Prince Of The Godborn)
  2. Vindarnas Barn (The Children Of The Wind)
  3. Det Döda Kungariket (The Dead Kingdom)
  4. Den Sjunde Porten (The Seventh Gate)

Tyvärr står det på hennes hemsida att de är out of print, men de borde fortfarande finnas på bibliotek… (hoppas jag).

[MandaR]
2008-03-08 15:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Harry Potter! Jag började läsa dem när jag var runt 10 och har sträckläst dem sedan dess. Dom är helt underbara!

Varning: Kan vara beroendeframkallande !

typ-t
2008-03-08 23:22
#12

Hej Hanna!Jag är också 12 år.Jag har precis läst :

VAMPYRATER  HAVETS DEMONER av Justin Somper

Den vill jag tipsa dig om…Mycket spännande!

Även serien "Vargbröder" rekommenderar jag!

Gillar du Manga så rekommenderar jag: "One Piece" av Eiichiro Oda.Den har sådan humor!

Sennie
2008-03-09 00:19
#13

Jag heter också Hanna, så vi har en sak gemensamt du och jag :)

Jag skulle vilja rekommendera serien De Odödliga, skriven utav Tamora Pierce. Första boken heter Vild Magi och den är jättebra, liksom dom andra tre böckerna i serien ^^

Annons:
Azmaria
2008-03-09 21:53
#14

Vargbröder! (alla delar som har kommit ut) den kan jag rekommendera starkt :)

//Azmaria

Make Pasta not War, Vee~

Fling-pling
2010-08-12 21:30
#15

Tänkte föreslå samma som #14Glad

bokis
2010-08-12 23:45
#16

Det här är mína tips:

Harry Potter (Såklart)

Twilight (Om det nu gills som fantasy)

Percy Jackson (De tre första böckerna har kommit ut på svenska tror jag men jag läser de på engelska)

Spiderwick (Tunna bra böcker)

bloggtjejen96
2010-08-18 03:13
#17

Jag är 13 år och detta böcker tycker jag om iaf :P

Alla Twilight böcker. (enligt mig är dom bäst!)

SÅLD (sann bok)

14 år till salu (sann bok)

The Hills

Tystnadens Hus

kan mera men orkar inte skriva inte ens en enda. Men dom hära böckerna jag bara älskar dom ;)

vimes
2010-08-18 18:52
#18

Eddings Sagan om Belgarion brukar jag alltid rekommendera till unga läsare som vill läsa fantasy. Helt klart den bokserie som kickade igång mitt läsintresse i 12-13-årsåldern.

Sedan slog det mig att Terry Pratchetts Den makalöse Maurice och hans kultiverade gnagare är en av de vassaste fantasy-böcker som skrivits för lite lägre åldrar. Fyndig, spännande och helt enkelt jättekul. (Borde göra sig utmärkt som animerad film.)

Annars är förstås klassiker som C.S. Lewis Narnia-serie hur bra som helst. Man kan med fördel hoppa över de lite tradiga Min morbror trollkarlen och Hästen och hans pojke.

WildSpirit
2010-09-18 00:57
#19

Det finns en serie som heter "Spejarens Lärling" av John Flanagan som är relativt lättläst, men ändå ganska lång (och bra). Serien skulle jag kanske inte säga är en ren fantasy utan mer en äventyrsberättelse med inslag av fantasy…Skrattande

Den första boken heter "Gorlans ruiner"

[Vanora]
2010-09-21 00:09
#20

Ett tips är triologin om Aeriel och mörkängeln av Meredith Ann Pierce; Den fjortonde bruden, Vidundrens väg och Ravennas dotter.

Annons:
Mandusius
2010-09-24 23:57
#21

Celia Rees skriver underbara böcker och hon är en av mina favorit författare.

Justin Somper Skriver en trevlig serie om pirater som heter Vampyrater.

Maj Bylock Kan verka lite för yngre men de är så härliga att läsa ändå. Jag är nitton och jag älskar att läsa om vallon serien :D

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

nyndat
2010-10-31 17:30
#22

Sagan om Belgarion av David Eddings är väldigt lättsam och trevlig, men aldrig tråkig. Innehåller också en del humoristiska inslag =)

thecatdoggy
2011-06-29 14:07
#23

Jag rekomenderar starkt Spejarens lärling som #19Cool! En serie från ca 270-440 sidor. Men den är inte svårläst. 9 böcker en så länge (i alla fall vad jag vet) och jag är på nionde boken nu, de böckerna är så spännande, man kan knappt sluta läsa på kvällarna:)

[Thiah]
2011-06-29 15:01
#24

Jag tycker att Andreas Roman har skrivit lättlästa, tunna och spännande böcker. Svensk fantasy Glad

Drakväktaren

Dräparen

Demonen

Upp till toppen
Annons: