Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 2925 ggr
EmmaG
2007-12-31 20:58

Hur viktig är en pseudonym?

Snor tråden lite ifrån Catahya.. Generad

Men hur viktig är en författares pseudonym egentligen?
För att ta samma exempel som h*n på Catahya.

Böckerna ser precis likadana ut men den ena boken är skriven av Anders Andersson & den andra Steven Tyler.
Vilken väljer ni?

Jag, och många fler väljer nog S. Tyler.. Jag kan inte sätta fingret på varför, men det känns som att det är bättre fantasy (eller litteratur öht) *skämmas lite*

En annan aspekt är ju om namnet är kvinnligt eller manligt.
Robin Hobb tex.. Heter egentligen Margaret Ogden. Men när hon skrev sin första bok under Robin Hobb, en bok om en liten pojke. Vad köper man egentligen? Vem är mest "lämpad" av skriva om en ung pojkes liv? En man eller kvinna?
Nu blev ju Hobbs böcker riktigt lyckade, men det va förståligt, och smart(!) av henne att välja ett könsneutralt namn…

Vad är era tankar kring detta?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
leja
2008-01-01 12:34
#1

Jag kan se både för och nackdelar. Men oftas så ser jag pseudonymer som ett sätt att inte våga stå för det man gör. Men ibland förstår jag varför, att som du säger, man vill nå andra grupper än de som skulle köpa böckerna om man använde sitt eget namn. Ibland även om man har ett annat yrke och inte vill att man ska förväxla yrket med författaren. T.ex. en polis som skriver deckare kanske inte vill att folk ska tro att de är "på riktigt".

Ibland blir det dessutom så att man väljer böcker på "bra" namn om man inte känner till författaren. Tyvär är det så. Jag vet att det finns någon författare som jag inte kommer ihåg namnet på, som skriver böcker under ett namn, men en annan typ av böcker under pseudonym och jag gillar böckerna under det ena namnet men tycker att de böcker som skrivs under det andra namnet är urtråkiga. Men just nu kommer jag inte ihåg något av namnen, det var ett tag sen jag läste böckerna. Jag tror att jag läste några böcker under ett namn, fick reda på att samma författare skrev andra böcker under ett annnat namn och skulle pröva men blev grymt besviken.

Vad ska man ha som signatur tro?

EmmaG
2008-01-01 14:23
#2

Om jag nångång lyckas bli publicerad så väljer jag nog en pseudonym..
För att ta mitt gamla namn då. En fantasyförfattare vid namn Emma Johansson. Men kom igen!! Förvånad  Så avtändande.. Bland de 2 vanligaste namnen..i kombination dessutom! Det känns inte bra fantasy över, inte fantasy öht. Mitt nya namn då.. Emma Gillerbrant. Ovanligare. Såpass ovanligt att jag är den enda i världen med det namnet. Det känns inte bra att publicera i det namnet riktigt med tanke på hur lätt jag är att hitta.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Madde80
2008-01-02 11:38
#3

Jag kommer nog också att välja en pseudonym. Dels för att jag också har ett ovanligt efternamn - det är bara min släkt i Sverige som heter det, och vi är… um… tre? Och kanske att jag är den enda i världen med just mitt namn - och dels för att jag vill ha något som klingar lite mer lyriskt, helt enkelt :). Sedan gillar jag idén om att ta ett könsneutralt namn, speciellt som mina berättelser också brukar börja med en ung pojke ;). Vi har inte så många svenskklingande könsneutrala namn, dock…

http://www.prv.se/Personnamn/Hitta-ditt-personnamn/Konsneutrala-fornamn/

Isa är vackert, men låter kvinnligt i mina öron :). Issa - då är man redan inne och nosar på redan "kända" namn från böcker, och det känns lite corny ;). Ormgud, någon?

EmmaG
2008-01-07 19:21
#4

*putt*

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Farwuq
2008-01-08 08:02
#5

Klart att man tar sig en pseudonym, du uppmärksammas mer om du kallar dig för Aurora Diabolis än om du kallar dig för Anna Svensson, trotts det är en och samma bok det handlar om.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

loreena
2008-01-08 22:59
#6

hm.. Tänkvärt. Jag gav ut under eget namn.. Ann-Britt Kvist.. Inte speciellt lyriskt eller sagolikt..Skrattande När jag kom ut med min Fantasybok kändes det viktigt att bli igenkänd för att jag överhuvudtaget skulle ha en möjlighet att göra reklam för min bok och hävda mig bland de stora förlagen.. genom att ge ut med mitt eget namn och hamna på lokala tidningar i intervjuer kanske jag lyckades få några kända och bekanta att köpa den åtminstone.. Åtminstone i såna här små byhålor köper folk böcker för att en från orten har kommit ut med en bok snarare än att den låter intressant..Skrattande

Annons:
EmmaG
2008-01-09 12:04
#7

#6 Det var en bra poäng där!
Kommer oxå ifrån ett litet ställe och där kanske man kan börja sälja in hos folk just för att man är en lokalboende person..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

loreena
2008-01-09 22:04
#8

#7 jo, precis

Upp till toppen
Annons: