Annons:
Etikettot-ej-fantasy
Läst 2242 ggr
EmmaG
2008-02-29 22:34

OT- Språk

Är lite nyfiken =)

Vilka språk behärskar du?
Vilka önskar du att du kunde?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
EmmaG
2008-02-29 22:34
#1

För mig är det engelska som gäller.
Hur bra jag är, är svårt att säga. Kan skriva hyffsat, läsa & förstå är mkt lättare. Att läsa en tjock bok på engelska skulle väl gå men jag skulle inte ha orken till det.
När jag ser på tv/film har jag inga som helst proble med eng. subtitles, och beronde på serie kan jag även se utan subtitles 
I grundskolan läste jag 3 år franska men droppade den sen.. Idag kan jag typ 5 fraser kanske, haha ^^ 
Gick teckenspråk i gymnasiet. Men droppade den kursen sen med (pga av skolk) men det hade vart kul å lärt sig de ordentligt.

Mina 2 drömspårk att lära mig är faktiskt ryska & alviska

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Frida
2008-02-29 22:50
#2

Även jag kör på engelska. Många animeserier klarar jag inte av att se på engelska så då blir det japanska med engelsk text. Vad gäller amerikanska spelfilmer ser jag dem hellre utan svensk text för det stör mest. Även tecknade/animerade filmer (nya) ser jag helst på engelska.
Sedan läser jag mycket litteratur på engelska av två anledningar:
1. Tar evigheter innan det kommer svenska översättning som ändå inte förmedlar rätt känsla som finns i originalspråket.
2. All fantasy tycks översättast till sjuttioelva böcker när de på engelska endast är en eller två.
Till sist spelar jag WoW och där klarar man sig inte utan engelska om man inte vill vara låst till att endast spela med svenskar. Visst ser man förskräckliga exemplar på folk som skriver urkasst - men de försöker och det är det viktigaste.

Sedan har jag läst tyska från sexan hela vägen upp i gymnasiet. Jag pratar som en kratta (jag kan oftast göra mig förståd vilket är huvudsaken) men jag förstår bra mycket mer av text och tal.

Har även läst latin men det har dessvärre så gott som passerat ut ur huvudet igen. Har kvar alla mina papper så jag tänkte ta och lära om migsjälv nu i sommar.

#1 Vilken alviska är det du skulle vilja kunna Emma?
Har en bok som heter An introduction to elvish skriven av Jim Allan. Tänkte att jag en dag ska titta igenom den och lära mig quenya till att börja med. Sedan kanske det blir sindarin eller något annat mindre alvspråk. Svartspråk (som orcerna använder) hade varit coolt Oskyldig

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

EmmaG
2008-02-29 23:21
#3

Det är samma alviska bok som jag har! Den av Allan..önskade den ju när jag fyllde år för flera år sen har inte riktigt fått tummen ur än mer än att bläddra i den.
Men quenya är väl "vanligast"..?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Frida
2008-02-29 23:24
#4

Jo quenya är vanligast om jag inte minns fel. Är väl det de har använt i LotR? För jag har bestämt för mig att det inte var sindarin.
(Titta, nu blev det ju ett IT inlägg istället för OT Skrattande)

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Sehvrin
2008-02-29 23:40
#5

Jag behärskar svenska (vilken överraskning…Oskyldig) och engelska.

Jag önskar att jag kunde japanska, då jag tittar mycket på anime (aldrig dubbat, tål inte dubb…^^') och dessutom skulle vilja åka till Japan någon gång, och då är det stor fördel om man kan språket (de flesta japaner verkar kassa på engelska…)

Sedan skulle vilket språk som helst utöver det kul att behärska, problemet är att jag vill kunna språk, men har inte så bra språkhuvud/tycker det är jobbigt med grammatik ^^'

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Ijin
2008-03-01 04:43
#6

Svenska, engelska, sen lite spanska och tyska..

Annons:
leja
2008-03-01 12:50
#7

SVensk(såklart), förstår och pratar lite norska och danska(efter flera år i en n ordisk förening). Engelska, läser det mesta på engelska, talar (guidar) på språket, så jag är nog ganska bra på tal med(svårt att bedöma själv). Talar tyska(har guidat på det språket med), men är sämre då man använder tyska mindre, ändå har jag fått frågan om hur länga jag bott i Tyskland(alldrig!). Kan ryska alfabetet, det sitter efter två års studier(för länge sen). Några ord spanska, från gymnasiet. Skulle nog vilja kunna Kinesiska. Men tycker inte jag är så bra på språk så jag håller mig mest till svenska och engelska.

Vad ska man ha som signatur tro?

FredrikN
2008-03-03 00:33
#8

Engelska behärskar väldigt bra. 2 års studier i USA gjorde nog sitt.

Honestyisdead
2008-03-03 14:27
#9

Engelska, svenska och lite finska.

Linn
2008-03-03 18:38
#10

jag pratar väl kanske inte jätte bra engelska men jag förstår det bra. läser gärna bäcker på engelska och tjockleken spelar inte mig någon roll, det beror på innehållet, men så är det med svenska böcker också.

Jag vill lära mig mandarin och ryska!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Madde80
2008-03-05 12:30
#11

Svenska naturligtvis, och engelskan är livsviktig för mig! Har svårt för att läsa översatta från början engelska böcker, då översttningarna förlorar känslan och dessutom ofta känns ganska löjliga. Jag läser och skriver bra på engelska, men skulle behöva putsa på mitt tal.

Språk som jag skulle vilja kunna… :) Quenya försökte jag mig på en gång, via en ordbok och kurs som jag hittade på nätet. Men tiden räcker aldrig till - jag vill mer än jag hinner. Idag kan jag ett fåtal slumpmässiga ord som fastnat, men inget mer. Skulle vilja ge mig i kast med det någon gång, igen. Tyvärr känns det inte så motiverat då det inte är något jag direkt har nytta av…

Japanska vore jättekul! Och jag hade gärna testat på Latin också. Slovenska vore roligt att kunna, då min sambos mammas sida kommer därifrån, och vi åker ner och hälsar på ibland.

Linn
2008-03-05 13:05
#12

#10 jag pluggar latin till viss del i skolan. men det är bara blommnamnen vi lär oss.. och lite omkring det.. inget annat.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

moondancer
2008-03-06 20:08
#13

Svenska och engelska behärskas riktigtbra.

Tyska förstår jag, men tala och skriva går inte lika bra. Grammatiken är ganska så bortglömt

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
[MandaR]
2008-03-08 16:16
#14

Svenska, Engelska och Spanska

Spanskan är jag inte så bra på, men igår på Så ska det låta så sjöng nån en låt på spanska och jag uppfattade lite av den, så jag antar att jag inte är helt hopplös. Iofs har jag ju bara haft det i skolan nu i snart 2 år…

 Jag skulle vilja kunna Latin, det enda jag kan är:

Draco Dormiens Nunquam Titillandus.

Jag vet till och med vad det betyder! Cool

Sennie
2008-03-09 00:15
#15

Jag talar Svenska (no surprise there) och Engelska flytande, kan förolämpa folk på Tyska, kan göra mig en aning lite förstådd på Japanska och jag pressentera mig på Franska.

Jag önskar att jag kunde Japanska flytande, dock så är det väldigt svårt med tanke på att dom har en annan slags grammatik än oss västerlänningar ^^''

Stravaganza
2008-03-09 12:27
#16

Jag kan Svenska (prata, skriva), Engelska (prata, skriva), Spanska (prata, skriva), Tyska (prata, skriva), Kurdiska (endast prata), Arabiska (endast prata), Persiska (endast prata), och lite Japanska ord och meningar som jag kan stava till (fast på våra bokstäver) och uttala.

Jag vill jättegärna lära mig Alviska och Latin!

Angelclaw
2008-03-10 19:49
#17

#2 om jag inte har helt fel så är väl Quenya högalviska? Borde vara lättast att lära sig det först då det är grunden för Sindarin :D Vill också kunna det. Sen vill jag kunna Isländska, Finska, Latin, Japanska..eller egentligen alla språk, jag älskar språk! :D

Engelska är jag inte helt vilsekommen i. Prata flytande skulle jag inte säga att jag gör, men har fått höra av engelsmän att jag pratar "perfekt engelska" *skratt* Det var en fin komplimang men inte helt sann ;) Läste teckenspråk 1 år, men då man inte nyttjar det försvinner det tyvärr ganska mkt. Svenska är ju modersmålet så det är självklart. :D

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Josefinee
2008-03-10 21:22
#18

Jag har en sjuk förkärlek till engelska, älskar det språket mer än svenska. När jag tänker så tänker jag oftast på engelska, också när jag tänker på vad jag ska säga så brukar jag råka "planera" det på engelska, mm. Gör det utan att reagera själv, det är som självklart för mig.

Så engelska behärskar jag bra, och sedan är ju svenska mitt modersmål så. Kan även prata hjälplig spanska, har potential för att lära mig det flytande, men jag tål verkligen inte min spanskalärare vilket gör att jag tappat lusten för att fortsätta lära mig. Har många gånger ångrat att jag inte valde franska.

Men drömmen skulle vara att lära sig alviska ^^

[TotemoOmoshiroi]
2008-03-13 15:35
#19

_Jag älskar språk! Jag är en riktig språknörd! _
språk jag kan flytande: _(eller hyffsat bra ialla fall)
_Svenska, Japanska, Engelska och Tyska.

Språk jag kan vissa ord och meningar/fraser:
Latin, mexicanska, Franska och italienska. ^^

Jag skulle vilja kunna: (förutom dom jag redan studerar)Rumänska, Koreanska, Kinesiska, spanska, Franska, Mexicanska, Italienska.

Läser första året i gymnasiet under inriktningen språk, och där studerar jag Tyska och Latin. på fritiden pluggar jag Japanska! 
Har som mål att lära mig minst 7 språk flytande. Skrattande

Frida
2008-03-13 16:22
#20

#19 Oj, får jag låna ditt språkhuvud?!

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
[TotemoOmoshiroi]
2008-03-13 21:12
#21

# 20 tjaa.. låna kanske du får, men då vill jag ha tillbaka det sedan. :)

Upp till toppen
Annons: