Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 1248 ggr
Linn
2008-03-17 21:02

Drakens återkomst

Vad tycker ni om den serien? Det är ju 20 böcker. Är den alldeles för lång? Blir den tjatig? Hur är böckerna i allmänhet?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
Linn
2008-03-17 21:11
#1

Jag har i alla fall beställt den första boken nu, i poket form för 37 kr.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Ijin
2008-03-17 21:12
#2

Drakes Återkomst… Fan det ringer en klocka!?

EmmaG
2008-03-17 21:34
#3

Jag har faktiskt inte läst ngt av Jordan.
Jag pallar inte med sånna evighetslånga serier

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Linn
2008-03-18 10:12
#4

När jag läste harry potter tyckte jag att den var alldeles för kort.. jag gillade själva böckerna och skolan och världen hon beskrev så jag hade gärna läst mer. Så jag tyckte det var bra att den var lång. sedan är ju frågan om den är föör lång…

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Ijin
2008-03-19 14:59
#5

Eftersom jag sträckläser dom flesta böckerna är serier perfekta:p

Vilya
2008-03-19 17:54
#6

Började inte läsa den förut för att den var för lång, och nu kommer jag DEFENITIVT INTE börja läsa den eftersom Jordan dog innan han hann avsluta den :P

….Visserligen verkar det väl som att hans bror ska avsluta den, men jag vet inte vad jag tycker om att någon annan avslutar en annan författares verk…

Annons:
Frida
2008-03-19 19:15
#7

#6 Nej det är inte Jordans bror som ska skriva klart utan en annan fantasyförfattare vid namn Brandon Sanderson.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Linn
2008-03-19 19:28
#8

jaha ja, jag hade ingen aning om att han dött.. illa det. hmm.. jaja, första boken kommer hem i bredlådan snart i alla fall.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Vilya
2008-03-20 00:16
#9

#7, jaha, jag skummade bara igenom bloggen och fattade det som att det var Wil som skulle skriva klart, men nu ser jag att jag hade fel.. sorry för det ^^ 

MEN det gör ju ingen skillnad, är ju fortfarande en helt annat person som ska skriva klart hans böcker.. Är ju nästan ännu värre nu i och med att det inte är nån familjemedlem. Men de kanske umgicks och diskuterade verken tillsammans eller nåt (jag orkar verkligen inte läsa bloggen ordentligt, haha XD)

Frida
2008-03-20 00:56
#10

#9 Tydligen är det så att Jordans fru skulle ha skrivit klart serien. Men när hon hade läst en bok av Sanderson så hade hon erbjudit honom att färdigställa serien istället. Så man får hoppas på att hon såg något i hans sätt att skriva som kan komma till nytta =)

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Madde80
2008-04-07 12:59
#11

Jag är en av dem som har fastnat för serien, även om jag har växt ifrån fanatismen för den. Jag växte upp med böckerna, gick rätt så snabbt över till de engelska versionerna för att fortsätta när de svenska inte hade kommit ut så långt, och hängde på låset till SF-bokhandeln när nästa bok var på ingång.

Detta är i mitt tycke en väldigt bra serie som dock är krånglig att ta sig igenom på grund av att det finns så många bihandlingar och personer. Ibland känns den trög. Ibland har jag svårt att sympatisera med huvudpersonerna. Ibland blir jag irriterad på hur Jordan har dröjt vid en person när jag vill läsa om nästa. MEN jag vet att denna serie alltid kommer att finnas med i mitt liv - jag älskar magin, jag älskar kampen och gråzonerna mellan det goda och onda, jag älskar profetiorna och all fore-shadowing och de massiva communities som har bildats för att diskutera böckerna och handlingen. Jag älskar att Jordan har valt att lämna vissa mysterier som dessa communities har harvat runt och plockat isär böckerna för att kunna lösa innan det kommer ut i klarspråk.

Jag är väldigt ledsen att RJ inte själv kommer att få responsen på sin sista bok, för jag vet att de som troget följt honom under hans resa kommer att vara lyriska över att äntligen få veta svaret på en massa mysterier. Jag har däremot full tillit till Harriet, att hon kommer att göra det bästa av den sista boken. Hon var trots allt RJ's editor, och känner förhoppningsvis hans språk utan och innan. Med hjälp av hans noteringar, som är många och långa, med hjälp av Willson och de andra som har hört hela den sista boken berättas av RJ, och med hjälp av Harriet, så tror jag att Brandon kommer att få fram en bok som WoT-älskare känner är ett fullgott avslut på serien.

Linn
2008-04-07 15:24
#12

Jag har fått hem första boken och börjat läsa på den. Men jag blir så frustrerad, jag tror jag har kommit ur min läsperiod för jag har bara läsat ca 20 sidor och inte öppnat den sedan dess.. :(

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Madde80
2008-04-07 16:14
#13

Menar du 20 sidor?

Jag minns inte hur lång prologen är, men den utspelar sig ett par tusen år före handlingen i resten av boken. Jag tyckte nog inte att det var en bok som var svår att komma gång med, för övrigt… Just de första tre böckerna, på svenska, när man får en första inblick en den sorts magi som finns i denna världen, älskar jag :).

Hoppas du i vilket fall som helst får tillbaka läslusten snart!

Annons:
Linn
2008-04-07 16:24
#14

Givetvis menade jag 20 sidor, har ändrat det nu. prologen är ganska lång om jag inte minns fel.. jag har kanske läst 5-6 sidor i första kapitlet än..

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Madde80
2008-04-07 16:42
#15

Då har det inte hänt så mycket än, förutom att vi har blivit introducerade för en del av karaktärerna i Emondsvall. Vinterfest-natten är på väg, om jag inte minns fel ;).

Linn
2008-04-07 17:20
#16

två män är påväg in till en stad för att fira något. Och den yngre har sett en ryttare vars kläder osv inte fladdrade i blåsten… Har inte hänt något tycker jag.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Madde80
2008-04-12 01:43
#17

Haha, oj då, var det bara det som hänt hittills! Ja, då har du i alla fall träffat Rand och hans far. När du får tillbaka läslusten, ge den i alla fall ett par kapitel innan du bestämmer dig för om du vill ge upp den :).

Upp till toppen
Annons: