Annons:
Etikett13-övrig-fantasy
Läst 1294 ggr
EmmaG
2008-08-17 21:23

Fantasy utan magi?

I del 1 i artikelserien Magi & magiska föremål så skriver jag följande;

_Fantasy är över huvud taget en genre fylld med magi, och visst kan man tycka att vad vore en fantasyberättelse utan magi? Det vore ungefär lika naturligt som russinbullar utan russin Flört

---------

_Finns det några fantasyberättelser som inte använder sig av magi etc i någon form?
Och hur kan det ändå va en fantasy utan dessa element?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
Mille
2008-08-17 21:42
#1

Jag tror helt klart att man kan skriva fantasy utan magi i. Sen beror det ju på vad man räknar som magi.

Betyder det att människorna ska utöva någon form av magi? Eller räcker det att det förekommer någon form av mytologisk figur.

Är tex. en varulv en form av magi (tänker på skepnadsbytet)

murderdolls
2008-08-17 23:17
#2

håller med #1. Fantasy kan ju mkt väl vara utan just "kasta trollformler, koka kittel, häxa" osv men endå vara i en fantasy miljö med mytologiska varelser. Räknas det då inte som Fantasy?

EmmaG
2008-08-18 02:23
#3

ja, visst finns det utan trollkarlar, häxor & kasta "spells", men det är ju inte den enda magin som finns. Men gudomlig magi och magin som föremål besitter..?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Tzatu
2008-08-18 10:38
#4

Jag tror abosult att fantasy kan vara fantasy utan magi. Det behöver inte finnas en massa divine intervention och "magiska" föremål.

Jag tycker äve att magi är ett rätt luddigt begrepp. Vad som anses som vetenskap idag skulle ju utan tvekan kunna ses som magi för några hundra år sedan. Likadant med vikingatider galder, de sågs ju som magi på den tiden.

Migoff
2008-08-24 11:39
#5

De kan helt klart vara utan magi! I en del fantasyböcker finns det ju låssasdjur, fast utan magi och skepnadsbyten. men de måste ju också vara fantasy med bevingade hästar osv :P

EmmaG
2008-08-24 13:05
#6

Gif mi äxampel på såna böcker!! :-D

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
Migoff
2008-08-24 18:32
#7

Vild (Handlar om en helt vanlig tjej som plöttsligt får rävsvans)

Fantastik
2008-08-25 12:23
#8

Visst finns det fantasyböcker utan magiska inslag!

Ronja Rövardotter, Slottet Ghormengahst, Dramms Vandring är tre jag kommer på på en gång.

men det finns fler, även om böckr utan magiska inslag är ovanliga inom det som brukar definieras som fantasy. (Böcker utan magiska inslag brukar ofta INTE räknas in bland fantasylitteraturen, även om de är klockren fantasy).

EmmaG
2008-08-25 20:15
#9

#8 Oh, såna svar gillar jag & vill ha mer av!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Zabbio
2008-08-28 02:02
#10

Klart det kan! Finns väl o-magiska drakar, pegasi, träsktroll whatever.. fantasy för mig är just..fantasi. Och icke-verkliga varelser. Något som aldrig skulle kunna ske i denna världen (och som inte är sci-fi..)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: