Annons:
Etikettot-ej-fantasy
Läst 2908 ggr
Tatsja
2008-09-24 09:23

OT - Hur syns du?

Eftersom jag är både bilförare och hundägare så måste jag bara påpeka vikten av att synas. Många gånger när man är ute och kör så har folk mörka kläder på sig. Syns nästan inte alls. Speciellt om det inte finns gatlampor. Som hundägare och även om jag bara är ute och går när det börjar skymma, så försöker jag göra allt för att synas.

Har extra reflexer på rollatorn. Reflexväst eller reflexjacka. Min hund har reflex på kopplet. Allt för att jag vill bilförare ska se mig och Tatsja.

Tyvärr är det många som tror att det räcker med gatbelysningen, men det är svårt då också.

Så snälla. För er egen skull och mitt. Sätt på er reflexer.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
moondancer
2008-09-24 18:41
#1

Jag syns ganska dåligt när jag är ute, då jag föredrar att gå klädd i svart. Men ibland har jag tur och har reflexer på mig. Bäst syns man nog när man är påväg till studentfest, då jag på min overall har blinkande smålampor fastsydda. Jag syns jättebra då:D

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

EmmaG
2008-09-24 23:46
#2

Nu är det rätt sällan jag rör mig ute på kvällarna öht, och dessutom bor jag mitt i stan, så det är ju rätt upplyst ändå när man går på trottoaren ^^

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Tatsja
2008-09-25 07:54
#3

#2 Även i stan med alla lampor, så kan det vara svårt för bilister att se dig. Det är en billig livförsäkring att ha reflex. Kan rädda liv.

Så snälla ni, bär även reflex i stan. Det är i alla fall ert eget liv ni spelar med.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

leja
2008-09-26 01:37
#4

Litet tipps guldfynd säljer reflexer till stöd för bröstcancerfonden. Så gör man en god gärning samtidigt.

Vad ska man ha som signatur tro?

Tatsja
2008-09-26 09:48
#5

#4 Det visste jag inte. Jättebra, två bra saker på en gång. Ska ner och köpa fler då.

Själv har jag både väst och jacka. Beroende på vädret. Rollatorn är full med reflexer. I bilen ligger väst och extra reflexband. Tänk att bli stående en mörk kväll.

Det är ens eget liv som står på spel och den som kör på en bara för att man inte syns, får leva med det hela livet.

Använd reflex. Billig livförsäkring

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Tatsja
2008-09-26 09:49
#6

Detta är suveränt.

Bild

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
Frida
2008-09-26 11:52
#7

Jag fliker in med samma viktiga påstående som jag gjorde på en annan ifokussajt:

Använd reflexer året runt. Även på sommaren är det svårt att se fotgängare/cyklister framåt kvällen!

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Tatsja
2008-09-26 12:13
#8

#7 Jättebra. Många tror att bara för att det är sommar så syns vi. Men även om vi ser bilen, så är det inte säkert föraren ser oss.

Reflexer är en billig livförsäkring

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Sehvrin
2008-09-26 19:54
#9

När jag är ute och går brukar jag ha reflexband runt handleden samt en hängande reflex, men vanligtvis cyklar jag och då har jag lysen och reflexer på cykeln och ibland reflexband runt handleden.

Är jag ute med hästarna i mörkret så har de benreflexer och eventuellt en hängande reflex samt att jag har antingen på mig en reflexväst eller ett "reflexkoppel"

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

AnnaMoonshadow
2010-10-31 22:05
#10

*puff*

tycker att denna tråd passar i höst/vinter-mörkret

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

[Thiah]
2010-12-16 20:08
#11

Sen jag flyttade till Finland så har jag alltid en reflex på mig. Det är liksom naturligt eftersom det är så mörkt här.

Men det har även att göra med att jag börjat köra moped och jösses vad lite man ser på natten/i mörkret!

Hallelujah
2010-12-19 21:27
#12

Jag har reflexer över allt känns det som. På min rullstol, på benen, en stor reflexväst över överkroppen… Om jag sitter på skötarpollen min så har hästen reflexer över ryggen, på benen och tyglarna medan jag och den som är med mig har allt det som jag har när jag inte rider. Är faktiskt rätt stolt över mig själv som åtminstone har några reflexer på mig. ^^,

Salish
2010-12-30 01:13
#13

Jag har oftast inte mycket reflexer när jag är ute och går, men när jag rider i mörkret har jag alltid:

  • Reflextäcke
  • Reflexbrösta
  • Benreflexer på alla fyra ben.
  • Hjälmreflex
  • Reflex hängandes från fickan på jackan
  • Reflexväst ibland och ibland tygelreflexer
Annons:
bea28
2011-01-02 01:33
#14

är oftast inte ute o går i mörkret där det finns mycket bilar (bor på landet och på  vägarna där jag rör mig kommer max 5 bilar per dag),

när jag är ute och kör häst (kör BARA i dagsljus) ser jag alltid till att ha på mig reflexväst.

Hundarna har haft en hel del grejer genom åren, men alla reflexer man köpt till dem lyckas på något konstigt sätt försvinna.. hmm.. nu har dom en liten gul lampa man kan fästa i halsbandet, den är riktigt bra och syns på långt håll!

[Thiah]
2011-01-02 01:36
#15

Reflexer/lampor är otroligt bra.

Men som bilist ska man även komma ihåg att det inte är så lätt att bromsa på halt underlag. Höll på att bli överkörd vid ett övergångsställe häromdagen, en bilen stannade, han i andra filen stannade inte och de höll på att gå illa…

Upp till toppen
Annons: