Annons:
Etikett02-film-serier
Läst 1908 ggr
TerriZue
11/20/08, 11:31 PM

Film baserad på bok.

Jag är en vädligt kritisk person när det gäller fantasyfilmer som baseras på böcker (Eller, filmer över huvud taget som baseras på böcker men nu är vi ju inne i ett fantasy-forum) och jag tycker helt enkelt att resultatet oftast blir dåligt, helt enkelt…

Jag tyckte till exempel att LOTR-filmerna var toppen…tills jag läste första boken. (har inte hunnit igenom de andra tåv än men ska försöka ta mig an dem inom en snar framtid) Jag blev fruktansvärt besviken över hur mycket som har ändrats och hur mycket viktiga detaljer som har tagits bort eller helt enkelt bara ändrats på… ofta är det dessutom är det ofta detaljer som skulle vara väldigt enkla att ändra på…

Så… vilken fantasy-film baserad på en bok tycker ni de har lyckats bäst och/eller sämst med?

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
TerriZue
11/20/08, 11:50 PM
#1

Jag börjar väl med det bra och så tar vi mina klagomål sist…

De fantasy-filmer jag tycker att de har lyckats bäst med är faktiskt Narnia-filmerna. Även om de, även där har hoppat över en del detaljer är det ingenting som förstör för filmen i sig. Jag var verkligen glad efter att ha sett båda filmerna även om de har sina små brister. :)

Nu, till de jag tycker är myyycket, mycket sämre… Som jag skrev i #0 så är ju LOTR en besvikelse för mig…

Harry Potter-fimerna (som jag tycker är de sämsta filmer någonsin som har baserats på böcker) gör mig bara ledsen när jag ser dem.. De är ju verkligen bedrövliga.. det saknas så otroligt mycket i dem, stora delar av storyn är ju helt förvrängd eller helt enkelt bortklippt. Visst förstår jag att man måste göra vissa ändringar när man ska göra en film av en så stor historia men när man ändrar på så fruktansvärt mycket tycker jag inte att man behöver basera filmen på boken över huvud taget för det är så mycket som skiljer sig att det är två helt olika berättelser.

Jag blir så fruktansvärt arg och besviken när jag ser filmerna för nu är de inte ens bra som fristående filmer för man kan inte längre hänga med och förstå vad som händer. Harry Potter-filmerna har spårat ur så pass att man måste ha läst böckerna för att kunna förstå handlingen i filmerna men samtidigt blir man (eller åtminstone jag) bara förbannad om man har läst böckerna inna. Jag förstår verkligen inte hur man kan låta ett gäng tröga manusförfattare och regissörer fullkomligt rasera en så bra story…

Sen är det Eragon, den filmen är ju en fullständig katastrof! Regissören och manusförfattarna till första filmen har ju fullkomligt förstört för kommande filmer… De har tagit med scener i första filmen som inte är med förns i andra boken och de har tagit bort scener ur filmen som måste vara med för att de ska kunna bygga upp handlingen på rätt sätt i andra filmen. Sen har de, även här, ändrat på så otroligt mycket onödiga grejor som inte alls är svårt att ordna. Till exempel är Brom,sagoberättaren, vithårig och har vitt skägg… i filmen har han mörkt hår och skägg. (om man nu kan kalla det fjunet för skägg) Det är inte ens lite svårt att fixa till med dagens sminkningar och grejor så varför, varför ändra något så onödigt? Och Arya har de gjort rödhårig och mer lik en människa än en alv. Detta förklarar regissören, i extramaterialet till filmen, beror på att han inte ville att alverna i Eragon skulle se typist alvlika ut. Varför inte? De är alver och varenda gång en alv beskrivs i böckerna så beskrivs de just med de säregna alv-dragen, långa, spetsiga öron, sneda ögon, långa och spänstiga kroppar. Och hur svårt är det att färga Aryas hår mörkt? Såna små missar gör mig lika irriterad som när de klipper bort storyn…

Nej, nu får jag nog ge mig, annars blir jag elak och utkastad från forumet.. :P Men jag har i alla fall beskrivit i korta drag (tro mig, det här är mycket korta drag, jag skulle kunna tjata på i en vecka om missar de har gjort och hur irriterad jag är över det) vilka fel och missar jag tycker de har gjort och vilka filmer jag tycker är bäst, respektive sämst…

Er tur! :) Berätta gärna varför ni tycker att just den filmen är bra/dåligt gjord… :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Ahnna
11/21/08, 11:14 AM
#2

Jag är inte Harry Potter-frälst, har aldrig läst någon av böckern, vet inget om författaren, har inte följt med bakom kulisserna på filminspelningarna, etc. Men jag har sett alla filmerna, helt enkelt för att folk har tvingat mig.

De två första tycker jag är rätt hyfsat underhållande. Det märks att författaren har tänkt på historien i många år och alla detaljer är utstuderade. Men sen går det utför, både storyn och filmernas kvalitet.

Varför har de plötsligt moderna kläder på sig, t.ex.? Det tar ju bort den tidlösa stämpeln och gör att filmen kommer se ålderdomlig och omodern ut om 10-15 år. Ungefär som Terminator, för att dra en parallell.

Det är uppenbart att filmskaparna tar för givet att alla som ser filmerna har läst böckerna, så de slutar förklara alla detaljer och förfaranden i tredje eller fjärde filmen. Det gör att såna som jag, som inte har läst böckerna, tappar rätt mycket av känslan och blir förvirrade stundvis. "Vad menar de nu?"

Jag skulle vilja säga att jag gillar filmerna, men nej, inte alla. Jag gillar idén, världen som Harry Potter lever i, men jag gillar inte att det utelämnas en massa som har betydelse för storyn.

Måste säga att jag är imponerad över hur Peter Jackson lyckades knyta ihop LOTR, eftersom Tolkiens sätt att skriva var väldigt "utsvävande". Han kunde lalla iväg i text och dialoger utan något egentligt mål, han bara fortsatte och fortsatte, för att sedan göra en kovändning och återvända till den egenliga händelsen i kapitlet. Såna grejer tycker jag att Peter Jackson hanterade på ett bra sätt i filmerna, så att de inte blev hälften så förvirrande som böckerna.

Att man tar bort saker och ändrar vissa detaljer i filmer beror oftast på att det blir för tråkigt för publiken annars - flödet i filmen är jätteviktigt. Stannar det upp för länge någonstans så tappar publiken rätt känsla. Läser man en bok så tar det flera dagar att komma igenom den och man måste (omedvetet) ladda om känslan varje gång man öppnar boken, men eftersom filmen bara är några timmar lång så måste det finnas ett annat flöde i händelserna för att det inte ska bli knasigt. Scenen du tittar på NU är tänkt att ladda upp dig till rätt sinnesstämning till NÄSTA scen. Alla plötsliga avbrott som görs, alla långsamma övergångar, alla utdragna hångelscener med Arwen och Aragorn och så vidare är väldigt genomtänkta. (Att man inte gillar dem är en annan sak. Jag är t.ex. allergisk mot nördhångel på film.)

Det finns en tanke med allt, jag lovar att Peter Jackson kan samtliga böcker utan och innan och skulle kunna recitera dem i sömnen. Men han valde bort sånt som inte var relevant för storyn och ändrade litegrann som skulle kunna ge en mer balanserad filmuplevelse. Det funkar liksom inte om alla humorscener är i första filmen och alla krigsscener är i andra filmen, etc.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

EmmaG
11/21/08, 12:32 PM
#3

Min första tanke på en dålig, dålig, dålig film från en bok är Arthur & minimojerna. Ja, filmen är jättesöt - men har du inte läst boken kommer du inte fatta nånting.
Jag hade läst boken innan och kunde knyta samman säcken med bitar ifrån boken, men min man som inte läst boken fattade inte mycket och jag var tvungen att förklara för honom varför det är så, vilka dem är etc.
Dåligt, dåligt, dåligt.

Och Potterböckerna då…
Jag tycker faktiskt att dem är bra - eller… dem 3 första är bra, 4;an sådär, men den sista var jag riktigt besviken över. Svårt att beskriva på vad sätt, men den flöt på ytan lite hastigt igenom hela filmen utan att titta nåt under ytan..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

TerriZue
11/21/08, 3:51 PM
#4

#3 Håller med om att Arthur och minimojerna är en rätt ordentligt förvirrande film om man inte läst boken… jag har inte gjort det och tappade bort mig ganska snart…

Håller med dig om att de första Potter-filmerna är bättre än de senare men kan verkligen inte hålle med om att tredje räknas till dem… boken är min favorit men filmen är det sämsta *host* jag nånsin har sett, jag var så besviken att jag nästan grät efter att ha sett den… :/

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

AnnaFreds
11/27/08, 11:16 PM
#5

Vad lustigt, jag tänkte på en sånhär tråd häromdagen…

Filmer som de gjort riktigt dåliga är Harrypotterfilmerna, och Eragon. Älskar Eragon-boken men filmen suger verkligen. Jag kan nog som TerriZue babbla på någon vecka om allt dåligt, men jag hänvisar till #1 Tungan ute

Kan inte komma på någon bra direkt… Tycker om LoTR-filmerna men jag har inte läst böckerna så jag kan inte jämföra.

SmoothRye
11/29/08, 7:58 PM
#6

Jag tycker att Narnia filmerna är bättre än böckerna som enligt mig är oerhört överskattade. Sedan måste jag faktiskt säga att jag älskar Stardust- filmen! Boken är bra men jag känner nästan att jag gillade filmen mer.

 Lotr filmerna är hyfsade, de är snygga i alla fall, men har man läst böckerna så verkar filmerna sorgligt billiga och odetaljerade. Tolkien skapade ju som sagt en hel värld, och det går bara inte att få med på tio timmars film. Peter Jackson är annars grym som gjorde det så pass bra.

Ja, Eragon filmen var ingen höjdare, men å andra sidan är jag inte särskilt förtjust i boken heller ^^. Däremot är jag ett riktigt Harry Potter fan, men filmerna känns sisådär.

Sen har jag läst alla Twilight böcker, och såg filmen nyss på bio. Måste säga att effekterna inte var särskilt imponerande, men jag tyckte ändå om filmen på det stora hela.

Annons:
Migoff
11/30/08, 10:04 PM
#7

Jag gillar faktiskt LOTR filmerna, även om jag håller med om att de har hoppat över mycket. Narnia är också väldigt bra, både de gamla och nya.

Eragon (Draken) är däremot en GRYM besvikelse. Hur kan man förstöra en så bra bok??!!!

TerriZue
12/1/08, 11:37 AM
#8

#7 ja, jag förstår inte heller, den regissören måste ha någon form av problem.. :/

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Azmaria
12/5/08, 6:27 PM
#9

Det största underverket är hur bra dom lyckades med att göra Eragon filmen ennu dåligare än vad boken är från förut.

Make Pasta not War, Vee~

TerriZue
12/5/08, 7:00 PM
#10

#9 Boken är ju väldigt bra. Det märks att han var ung när han skrev den men historien är väl genomtänkt och snyggt utformad.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Aviendha
12/13/08, 1:20 AM
#11

Av de jag sett, och de böcker jag läst så är Eragon ingen hit alls. Narnia känns lite osm en barnsaga, men det gör böckerna så de duger. LOTR (vilka jag fullkomligt dyrkat och förkovrat mig i flera gånger om) var faktiskt mycket bättre än jag hoppats på. Jag tycker de är bra, handlingen är begriplig, även om förståeligt nog mycket är borttaget för att få filmen under 100 timmar ;)

EmmaG
12/13/08, 9:57 PM
#12

#11 Ja men…. Narnia är ju en barnsaga…..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Aviendha
12/14/08, 2:44 AM
#13

#12 Oj vad otydlig jag var Skäms Jag menade att Narniaböckerna ÄR en barninriktad saga, men att filmen känndes ännu mer vinklad åt det, då jag tyckte att böckerna var bra när jag läste dem som 17åring och vet äldre människor som gillar dem med =) Men överlag så var den bra. =)

Annons:
TerriZue
1/12/09, 3:54 PM
#14

Har hittat en till film som jag tycker att de lyckats väääldigt bra med!

Ni som läst några av mina inlägg här på Fantasy.ifokus vet att jag har blivit helt och hållet beorende/besatt/förälskad (vilket passar bäst? Vet att jag är galen i alla fall…. :P) i böckerna i Twilight-serien.

Jag har självklart sett fillmen också.. :P Och jag tycker att de lyckades superbra med den, jag är verkligen nöjd med alla karaktärerna, de är verkligen som jag förväntade mig, eller…de är bättre. :) Det enda jag kan tycka är lite jobbigt är att det känns som att historien snabbspolas fram vid vissa tillfällen, de har gjort några få småändringar (men inget som, för mig, förstör) och en del scener jag önskar att jag fått se finns inte med. Nu lät det som att jag bara hade klagomål men allt det där känns inte jätteviktigt för jag är på det stora, hela väldigt nöjd med filmen, den var verklgen bra och jag blir helt (nu blir det svårt igen…hur ska jag beskriva den känslan?)… jag nöjer mig med; upprymd (i brist på andra ord) och glad när jag ser den. Jag känner mig lycklig. :)

Det var ett längt inlägg och antagligen är det oläsligt eftersom jag är lite virrig i kolan idag. :P Hoppas ni står ut med mig i alla fall. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Flirr
1/12/09, 6:43 PM
#15

Jag tycker också att Eragonfilmen var ett misslyckande. Brom var en av mina favoritkaraktärer när jag läste boken och jag tyckte att han hade en viktig och stor roll. Kort efter jag hade läst boken så såg jag filmen i vilken Brom nästan inte var med alls(!!)och det var bl.a det som gjorde mig så besviken på den.

WildSpirit
1/12/09, 9:32 PM
#16

Svårt att säga vilken de lyckats bäst med, men filmatiseringen av Eragon var i alla fall helt värdelös.. De ändrade ju hela historienRynkar på näsan

Abico
1/14/09, 10:20 PM
#17

Hm.. Bästa fantasy filmerna är nog LOTR, men då har jag bara läst 1a boken och halva 2an och hade redan sett filmerna mängder med gånger innan jag läste böckerna, så där blev jag inte besviken ;)
Twilight var en stor besvikelse, hela filmen var väldigt ytlig och det kändes som om dom bara rafsade igenom alltihop så fort som möjligt, karaktärerna var helkonstiga också ;)
Och Eragon, där Brom är med alldeles för lite(!) Han är ju jätteviktig :O

Hanna 

Upp till toppen
Annons: