Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 1357 ggr
Ahnna
2008-12-26 23:04

Boktips?

Vilken fantasybok måste man ha läst någon gång i sitt liv?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Aviendha
2008-12-27 00:10
#1

Jag skulle säga LOTR ;) Men den kanske du redan har läst. Annars älskade jag otherland serien av tad williams. Eller trilogin om fjärrskådarna av Robin Hobb.

EmmaG
2008-12-27 14:22
#2

Jag är så förbannat enkelspårig så jag fortsätter att hävda envist att minst en av Robin Hobbs serier måste man ha läst SkämsFlört

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Ahnna
2008-12-27 20:03
#3

#1 Har bara läst första LOTR-boken och lite ur andra, men de tilltalade mig inte. Men filmerna är trevliga! Flört

#2 Hur många böcker är det i varje serie då?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tussebus
2008-12-27 20:42
#4

#instämmer med #2!

Om man tar triologin om Magins Skepp så är det tre böcker på engelska men även på svenska kom jag på så börja med den du ;) Fast de är ju tjocka förstås :)

Har startat en bokcirkel på jobbet. Fick dem att läsa ettan i sagda serie. Faktum var att de allra flesta tyckte den var så bra att de valde att köpa de andra delarna också! Det var deras första fantasy-bok så det är väl ett gott betyg?

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

EmmaG
2008-12-27 21:49
#5

Nej, jag tycker man ska börja från början egentligen. Med Fjärrskådarna..
Men ämnar man bara att läsa en serie av henne så spelar de ingen roll om man läser Fjärrskådarna eller Handelsmännen. Dock kan du ej läsa böckerna om den gyllene mannen eftersom de är en fortsättning på fjärrskådarna.
Men om man läser serierna i rätt ordning, från början till slut får man en ganska bra och rolig helhetsbild av allt, eftersom de händer i samma värld men med olika personer.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Micky
2008-12-28 13:25
#6

vad är LOTR böckerna för nåt?Skäms lite efter här

Annons:
EmmaG
2008-12-28 13:32
#7

Lord Of The Rings - Sagan om ringen / Härskarringen Glad

Jo, som fantasymänniska borde man egentligen ha läst lotr.. Men jag har läst en del annat av tolkien, så jag är väl inte helt underkänd? Haha

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Micky
2008-12-28 13:49
#8

Okej!

Bara lite dum de har jag lästGlad

Ahnna
2008-12-28 14:05
#9

#7 Jag är levande bevis på att man kan vara en fullt korrekt fantasymänniska utan att ha läst LOTR. Jag började läsa första boken efter att jag hade sett andra filmen, innan dess visste jag inte ens vem Tolkein var. (Hade hört namne Tolkien och "Sagan om ringen" men visste inget om karaktärerna och världen.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Frida
2008-12-29 22:02
#10

The Lies of Locke Lamora (av Scott Lynch) är nästan ett måste, har kärat ner mig i den boken något enormt.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Tussebus
2008-12-30 01:01
#11

Har läst LOTR alla böckerna men det är inget jag gör om. Då var "Bilbo" bättre och lättare :)

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

ulliga-flickan
2008-12-30 13:12
#12

Om jag kunde drömma: Boken till Twilight är absolut 1:a på min boklista men jag vet inte riktigt ifall den är fantasy… ? Men jag tycker den är lite fantasy iallafall Skrattande

Eragon triologin kan jag gärna rekommendera!

leja
2008-12-30 19:08
#13

Just nu läser jag Carol Berg, älskar hennes böcker, då hennes hjältar/hjältinnor ofta inte är perfekta utan lite mer komplicerade. Finns flera serier av henne och jag gillar alla som jag läst.

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
Eilonwy33
2008-12-31 16:50
#14

"Moder jord, Fader himmel" - serien av Sue Harrison är underbar. Fast jag vet inte huruvida den räknas till fantasy eller ej.

"Sagan om Ringen" - böckerna är nästan självskrivna och jag har läst dem säkert trettio gånger om.

Sedan finns det ju en hel del fantasy bland barnböckerna, som "Skämmerskans dotter" och "Harry potter" (såklart). Någon bok utav Eddins eller Tad Williams har jag aldrig känt mig villig att läsa, men det ska ske.

Erica

Upp till toppen
Annons: