Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 2096 ggr
loreena
12/29/08, 11:07 PM

Boktips

Hej

Har just avslutat sista delen av Harry Potter och skulle vara sugen på nåt liknande. Några tips?

Annons:
SmoothRye
1/13/09, 11:42 AM
#1

Läs Över näktergalens golv, den är grymt bra. uppföljarna däremot kan diskuteras, men det som är bra är att man bara behöver läsa första boken för den har ett bra slut ^^

denstore
1/13/09, 12:43 PM
#2

Svenska eller engelska?

Migoff
1/13/09, 12:54 PM
#3

Svenska :)

Sehvrin
1/13/09, 5:44 PM
#4

Har inte läst den själv, men har hört att "Ögat över månskäran" ska vara bra och påminna om Harry Potter, fast med flickor i huvudrollen istället.

Guldkompassen av Philip Pullman rekommenderar jag också.

Är man mer ute efter känslan som böckerna ger, det där lättlästa,  filmliknande skrivsättet (som iaf jag anser att Harry Potter är skriven så, vilket inte är negativt) så kan jag rekommendera Sagan om Belgarion av David Eddings, även om det handlingsmässigt är rätt långt ifrån HP.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

denstore
1/13/09, 10:35 PM
#5

Båda mina favoritförfattare finns översatta till svenska, men jag misstänker att de faktiskt är bättre på engelska.

L.E. Modesitt:

Ordningens magi 1. Lärlingstid

Raymond Feist:

Magikerns lärling

Just nu gillar jag nog Modesitt bättre, men det är nog mest för att jag har läst sönder Feist. Feists serie är just nu i 18 delar om man räknar in böckerna om Mara på Kelewan. Dock så påstår Feist att han ska avsluta om 3 böcker. Serien är indelad tre huvudgrupper, så man behöver inte läsa allihopa för att få ihop det hela. Själv har jag dock läst dem, de flesta mer än 3 gånger, och ingen mindre än 2. Serien är hyffsat "high fantasy" med alver och magi i fyrverkeri-format.

De sista åren har jag dock läst mer av Modesitt än Feist. Även han är en hyffsat produktiv författare. Minst ett 20-tal titlar, bara inom "fantasy"-genren. Jag sätter det inom situationstecken, mest för att även Modesitts fantasyböcker har tendenser till SF. Skoj med Modesitt är att han för in tankar som miljökatastrofer, människans ansvar att hålla saker i balans, men samtidigt oförmåga att klara av det. Även filosofiska funderingar om vad som egentligen är gott och ont, eller jämlikhet mellan könen. Jag skulle gissa på att Recluse-serien är mest intressant för den typiske fantasy-läsaren, Corean-serien för den som vill ha typiska hjälteepos, och Spellsinger för den som gillar fantasy där en medelålders kvinna har makten för sina fötter. Jag gillar att Modesitt har en tendens att testa ny "magi" i sina olika serier. Tyvärr har han en tendens att återanvända tricksen, men det förlåter man honom ganska lätt för. Ovanlig fantasy, då man ganska ofta får se saker ur olika perspektiv. Dock så finns det en varning om Modesitt. Jag tror man måste läsa några stycken, för att verkligen inse hur kul de är. Saken är nämligen att Modesitt har en vana av att skriva sina böcker utan kronologisk ordning. Dock så inser man senare att det man kanske läser för stunden, är vad som skapade situationen i en bok man läst tidigare, och även på andra hållet.

altrheio
1/30/09, 9:13 PM
#6

    Övärlden av Ursula Le Guin. Hon är en fantastiskt bra författare och han skrivit en triologi på Övärlden. jag Läser den andra boken nu. Den heter Gravkammaren i Autan. Handlar om mycket fantasy, drakar trollkarlar och är en djup fångande bok. Jag fastnade direkt efter att ha sett en sammanfattning från filmen.   Böckerna säger mycket mycket mer och man borde verkligen ta och läsa den. Vill dela med mig av denna bok.  Det är en trollkarl som heter Ged och han har medfött fått en gåva att bli en mäktig trollkarl. Man får följa hans väg dit och det är mycket spännande även fall jag inte kan beskriva så bra. Filmen heter The wizard from E.A (earthsea)

Annons:
Migoff
1/31/09, 10:28 AM
#7

Serien om Septimus Hep är också jätte bra!

EmmaG
1/31/09, 9:48 PM
#8

#6 Fast Övärlden består av 6 st böcker.. fast kanske bara de första 3 som Ged är med i..?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Wyrm
5/22/09, 1:01 AM
#9

Jag skulle rekomendera Katharine Kerrs serie om landet Deverry.

Otrolig bra serie.

Finns tolv volymer på svenska men det är inte slut där. Finns femton böcker.

Har allt magiker, alver, drakar, intriger, maktkamper e.t.c.

Fastnade direkt. Skrattande

loreena
5/23/09, 1:41 AM
#10

Tack för alla tips! Det var många intressanta. Tyvärr har jag ingen tid för läsning för tillfället.. men kanske när hösten kommer.. Ha det så bra!

Acerventus
6/2/12, 12:41 AM
#11

Detta är enda tråden på hela sigthen som nämner Septimus Hep serien. Det är en mkt bra serie! Även om jag nu är lite för gammal för att till fullo uppskatta den.

Hur som helst. Så har jag alltid tyckt att Septimus, är ett väldigt fint namn! Nu satt jag och kollade på latinska ord och dylikt. Då jag är intresserad utav att lära mig latin.

Ser då att numret 7, heter Septem. Septimus är den sjunde sonen till en sjunde son… Älskar när författarna gör sånt här! Skrattande

[Thiah]
6/2/12, 1:04 AM
#12

#1 Den serien är underbar och jag är överlycklig över att se någon anna älska den!!

Nomad
6/2/12, 11:17 AM
#13

Holly Black skriver väldigt bra serier både Tithe serien (Mörkrets tjänare heter första boken på sv) och hennes senaste White Cat serien. den senare är tyvärr inte helt översatt till svenska ännu men den första vet jag finns under namnet Den vita katten (kreativt va? ^^)

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

Annons:
[Thiah]
6/2/12, 7:55 PM
#14

#9 oh, det var ett bra tips!

Upp till toppen
Annons: