Annons:
Etikett13-övrig-fantasy
Läst 5094 ggr
WildSpirit
1/3/09, 2:41 PM

Vapen

Vilket "fantasyvapen" tycker du bäst om? (Alltså typ svärd, båge, stridsyxa, spjut, hillebard, etc)

Själv tycker jag bäst om pilbågen, men ett vanligt svärd kommer inte långt efter.

Annons:
Azmaria
1/3/09, 3:57 PM
#1

trollstav eller hemliga små dolkar gömda under klädnader. Tufft.

Make Pasta not War, Vee~

Frida
1/3/09, 10:05 PM
#2

Jag är ju lite förtjust i dolkar och svärd, men fist weapons är nog favoriten (det låter så dumt att översätta det till "knogjärn" för det är verkligen inte samma sak och handvapen är ju de flesta vapen. Någon som har en bra översättning?).

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Abico
1/3/09, 10:14 PM
#3

Pilbåge är ju så otroligt häftigt ^^
Sen kommer trollstav.

Hanna 

Sehvrin
1/3/09, 11:27 PM
#4

Det finns ju så många coola medeltids-/fantasy-vapen, jag har faktiskt svårt att välja enbart ett…

Svärd av typ katana tycker jag är snitsiga, kanske främst för att jag håller på med kendo och funderar på att börja med iaido.

När jag ändå är inne på japanska vapen så måste jag ju nämna naginatan som verkar ha varit ett ruggit effektivt vapen och jag måste nog erkänna att naginatan är coolare än svärd.

Pilbågen är ju också jättehäftig, dels snygg och dels är det så otroligt mycket kraft när pilarna skjuts iväg.

Men favoriten finns nog ändå bland de STORA vapnena, bland belägringsmaskinerna, nämligen motviktsslungan, även kallad trebuchet. Motivering: Den är stor, den kastar stora saker långt och är helt enkelt rätt häftig i allmänhet.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

leja
1/4/09, 1:00 PM
#5

Kompositbågen , den är häftig, speciellt den mongoliska varianten. Då man kan skjuta medans man rider:)

Vad ska man ha som signatur tro?

Effie
1/4/09, 7:35 PM
#6

Funderade en lång stund - men nej, jag gillar inte vapen alls.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Tussebus
1/6/09, 6:36 PM
#7

Det är nog den klassiska pilbågen men jag gillar även när de kan fightas utan vapen. Typ martial arts e.dyl. Det är riktigt tufft tycker jag!

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

WildSpirit
1/6/09, 7:47 PM
#8

#4 Jag kanske borde veta det, men vad är en naginata? Har för mig att jag har hört namnet nån gång, men kan inte riktigt placera det.

denstore
1/6/09, 10:47 PM
#9

Värjor är trevliga vapen. Sablar har en viss charm också.

Sehvrin
1/6/09, 10:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#8 Naginatan är en japansk stridslie.

En rolig sak med den är att när samurajerna ersatte naginatan med svärd så blev naginatan ett kvinnovapen (eftersom de behövde kunna försvara sina hem när männen var ute i krig)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Migoff
1/9/09, 5:28 PM
#11

Vet inte riktigt :/ Tycker nog att just striderna inte är så häftiga ^^. Men att kunna kasta iväg små saker som kommer tillbaka är ju alltid najs!

Upp till toppen
Annons: