Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 1443 ggr
MarHai
1/28/09, 8:17 PM

Draklanskrönikan

Hittade denna serie på biblioteket i november, blev fast direkt! Jag läste ut den 5 och sista boken idag.

Någon annan här inne som har läst böckerna?

Draken fanns i allas tankar. Och hur små var de inte vid sidan av detta monster som hade sitt ursprung i Krynns mörkaste legender? Varför just vi? tänkte Tanis bittert. Kunde det finnas en mera osannolik samling hjältar - grälsjuka, käbblande, gnälliga. De var utvalda, hade Raistlin sagt. Orden gav föga tröst. Vem hade valt dem - och varför? Drakarna hade återvänt till Krynn och krigets fasor hotar Abanasiniens länder. Men så tänds hoppet i form av en vacker barbarkvinna med en blå kristallstav. Men hoppet är flyktigt som en rökslinga i höststormarna som sveper över landet. Tanis Halalv, själv ett krigets barn och illa sedd bland både människor och alver, leder sina vänner av olika folkslag till oanade hjältedåd, när de färdas genom länderna och bekämpar varelser som tycks hämtade ur deras värsta mardrömmar. Och när höstmörkret sänker sig förtvivlar Tanis många gånger, när han anför de utvalda i sökandet efter den sägenomspunna Draklansen.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Annons:
Sehvrin
1/28/09, 10:32 PM
#1

De böckerna är rätt kul, speciellt de första, för om man har spelat rollspel så fattar man direkt att det är baserat på ett sådant och man kan också tänka sig in i de dumheterna spelarna gjort =P

Sen har jag för mig att jag tyckte att böckerna blev sämre i slutet (Men visst finns det fler än fem böcker?)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

GudinnanLilith
1/28/09, 11:42 PM
#2

Vad heter författaren? Och heter alla böckerna samma namn?

Med vänliga hälsningar

WildSpirit
1/29/09, 7:10 PM
#3

Verkar ganska intressant…

Frida
1/30/09, 7:21 PM
#4

Draklanskrönikan (skriven av Margaret Weis och Tracy Hickman) är en del av Dragonlance. På svenska har böckerna titlarna enligt följande:

Höstmörkrets drakar
Drakarnas natt
Drakvinter
Hoppets drakar
Drakvår

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

MarHai
1/31/09, 1:50 PM
#5

Med tanke på hur femma slutar så tror jag inte det finns en fortsättning :)
Ettan är absolut bäst, men dom andra är inte dumma dom heller.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

GudinnanLilith
1/31/09, 2:58 PM
#6

Tack för författarna…nu ska jag gå till biblioteket…eller kanske finner jag dem inte där…

Annons:
Haplo
5/7/09, 10:03 PM
#7

Oh, Margaret Weis och Tracy Hickman är underbara författare. Efter första boken kunde jag inte annat än fortsätta…

Läs även serierna; Den fallna solens drakar, Draklanslegenderna & Draksommar, om det var så att ni gillade Draklanskrönikan.

lillNasse
5/12/09, 4:43 PM
#8

är dom bra? :O

Haplo
5/13/09, 8:50 AM
#9

#8 Dom är mycket bra, enligt mig. :)

Upp till toppen
Annons: