Annons:
Etikettot-ej-fantasy
Läst 1874 ggr
Paan
4/20/09, 7:04 PM

OT - En liftares guide till galaxen

hej är det nån hära som har läst boken en liftares guide till galaxen? eller sett filmen för den delen.. 
vad tykte ni om den isf? 

för mig så är den boken heligare än vad bibeln är för vissa andra
det är den mest fantastiska samling rappakalja som någonsin skapats:D

Annons:
Frida
4/20/09, 11:36 PM
#1

Har läst alla fem böckerna men måste nog erkänna att jag bara tycker om den första. Är i och för sig ett tag sedan jag läste dem och min lässmak har förändrats sedan dess så jag får nog lov att läsa om dem en dag.
Filmen har jag dock inte alls mycket till övers för. Den är bara jobbig och konstig på ett ickebra sätt om man jämför med boken. Det går liksom inte att översätta den humor som finns i boken till film utan att det känns platt och något krystat.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

leja
4/21/09, 12:59 AM
#2

Radioserien var dock bäst!!! För ni vet att den skapades som följetång i radion och finns i en engelsk orginal version och en svensk. Som kom senare.

Vad ska man ha som signatur tro?

moondancer
4/21/09, 1:08 AM
#3

Har läst alla fem böckerna, och jag älskar dom. Filmen är faktiskt väldigt bra gjord, helt klart värd att se. Vissa scener får mig fotfarande att asgarva.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Flirr
4/21/09, 11:58 PM
#4

Älskar den! Visserligen var det ett bra tag sedan jag läste dem men den sortens humor gillar verkligen jag, håller med om att det är "den mest fantastiska samling rappakalja som någonsin skapats" :). Blir sugen på att läsa den igen nu.

Farwuq
4/22/09, 8:19 AM
#5

Jag läste de fyra första för en massa år sedan, jo jag gillade dem.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Paan
4/23/09, 12:48 AM
#6

man kan slå upp vilken sida i alla böckerna och asgarva ihjäl sig

har tyvärr aldrig hört radio versionen  håller med om att filmen suger verkligen dåligt gjord
om man nu tvunget skulle ha filmatiserat dem så skulle man gjort en tv serie i stället

Annons:
Yaeko
4/23/09, 1:14 PM
#7

Jag har läst första boken men orkade inte läsa nästa Skäms Tyckte nästan att det räckte med den första… Ska nog ta tag i dom andra böckerna sen för den första var faktiskt väldigt bra :)

Filmen däremot - Sämst!

Tussebus
4/26/09, 1:14 PM
#8

Har läst alla. Typ två ggr eller nåt. Den var super!

Ajöss o tack för fisken!-en slående kommentar

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Paan
4/26/09, 2:17 PM
#9

hemligheten med att falla är det djupaste jag nånsin hört

tirpen
4/27/09, 9:55 PM
#10

#6

Du vet väl att det finns en TV-serie? BBC gjorde en 1981, ganska bra faktsiskt, även om den inte kommer upp till radiodramats nivå.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hitchhiker%27s_Guide_to_the_Galaxy_(TV_series)

Paan
4/29/09, 12:32 AM
#11

justja det hade jag glömt

Halvdansken
5/1/09, 3:02 PM
#12

#9. Hemligheten med att flyga, menar du väl?

Jag har läst dem säkert 15 gånger och för var gång blir jag mer och mer övertygad om att det är halvdokumentära böcker. Nästan.

Bistromatic tycker jag är det bästa, alltså siffronas absolut oexakta förhållande i samband med resturangbesök.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Paan
5/3/09, 11:53 PM
#13

Oj! skrev fruktansvärt fel dära utan att märka det *slår sig själv på fingrarna*

Annons:
EmmaG
5/6/09, 12:57 PM
#14

Har läst alla 5 böcker 1 gång, och sen ströläst första boken hur många gånger som helst. Första boken är väl oxå den enda jag kommer ihåg riktigt när jag tänker på saken.

Ang filmen så tycker jag att den är helt okej, och på sina ställen. Men enbart om man inte ser den som en filmatiserad bok (och därmed stör sig på alla missar och totalt omgjorda story), utan som en enskiljd film - ej kopplad till boken.

BBCserien däremot vill jag minnas följer böckerna mycket mycket bättre, och är riktigt bra.
Men både filmen och serien står så fint i min filmsamling *S*

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Upp till toppen
Annons: