Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 1849 ggr
Sehvrin
2009-06-09 14:18

Varför så svårt att hitta EN fantasybok?

Jag var på SF-bokhandeln i fredags och gick runt bland alla fantastiska böcker länge, vilket var väldigt mysigt. Dock blev jag mer och mer frustrerad ju längre jag gick där: Jag letade efter fantasy som bara bestod av EN bok, inte en lång serie, men detta var näst intill omöjligt.

Till slut så gick jag därifrån med fyra böcker, varav två hade jag valt efter utseende (tyvärr fick jag lämna tillbaka en av dem då en sida var vikt och gick inte att vika upp…).

Men varför är det så ont om fantasyböcker (till viss del sf också) som inte ingår i någon serie?

Jag tar gärna emot tips på bra, enskilda/fristående fantasyböcker, för jag tror ju att det finns fler där ute än de som står i min bokhylla.

Jag kan ju börja med att ge tips:

Good Omens (Terry Pratchett, Neil Gaiman)
Alla Discworld-böcker (Terry Pratchett) är mer eller mindre fristående
Coraline (Neil Gaiman)
The Graveyard Book (Neil Gaiman)
American Gods (Neil Gaiman)
Anansi Boys (Neil Gaiman)
The War of the Flowers (Tad Williams)
Jonathan Strange och Mr Norrell (Susanna Clarke)
The Secret History of Moscow (Ekaterina Sedia)
The End of Mr Y (Scarlett Thomas)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Frida
2009-06-09 15:01
#1

Med fantasy bygger ju författaren upp en helt ny värld så det är inte alltid lätt att bara skriva en bok om man vill få med allt som den världen har att erbjuda.

The redemption of Althalus är fristående och sedan kan Belgarath the sorcerer samt Polgara the sorceress (alla tre av Eddings) läsas som fristående delar.

Sedan finns det en mängd böcker som är fristående från varandra som bygger på Warcraft- och Warhammervärldarna. Arthas, rise of the lich king av Christie Golden rekommenderas.

Denna fristående bok var det första jag såg när jag kollade på SF-bokhandelns hemsida. Det går att hitta fler böcker, bara titta igenom författarlistan hos SF-bokhandeln så hittar men det mesta. Förslagsvis då på engelska eftersom det verkar vara mer regel än undantag att en översättning resulterar i två eller tre svenska böcker.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Vippelicious
2009-06-09 15:06
#2

#1 Håller med fullständigt.

Vill man ha fristående böcker får man typ ta några som har med andra böcker att göra, men som inte är av avgörande vikt. Svårt att förklara, men det är som sagt så att författarna bygger upp en värld.

Den världen gnager i huvudet på författaren och han tvingas skriva mer böcker om den världen :P

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

Frida
2009-06-09 15:21
#3

Jag håller på och läser en (vad jag vet) fristående bok av Marcus Sedgwick. The Dead Days Omnibus heter den och verkar helt ok, har inte kommit så långt in i handlingen ännu.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Vinternymf
2009-06-10 15:12
#4

The Privilege of the Sword av Ellen Kushner. Det finns andra böcker som utspelar sig i samma värld, men det går bra att läsa den friståense. Himla bra bok. :)

Cappi
2009-06-14 21:56
#5

#3, Omnibus brukar ju beteckna en samlingsvolym!

Frida
2009-06-14 22:09
#6

#5 Ja men det är dock bara en fysisk bok. Om den sedan innehåller fler böcker återstår att se. Titeln kan ju mycket väl syfta på The dead days omnibus som om detta var en volym som behandlas i berättelsen (jämför titeln Safirrosen av Eddings). Jag uppfattar dessutom frågan som att problemet även ligger i att hitta en fysisk bok i genren. För om man väl hittar en serie som verkar intressant och kan välja mellan att köpa de olika delarna var för sig eller som en samlingsvolym så föredrar man helst samligsvolymen eftersom den kostar mindre i jämförelse samtidigt som det bara känns som en enda bok. Det tar inte emot lika mycket att läsa en enda bok som att plöja igenom tre eller fler böcker.

Och när vi väl är inne på ämnet så finns ju Härskarringen som en samlingsvolym. Belgariaden och dess efterföljare finns som fyra böcker (istället för tio) på engelska. Elenien och Tamuli finns båda som samlingsböcker på engelska (en fysisk bok för vardera trilogi).

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
Cappi
2009-06-15 02:34
#7

Jag håller med att samlingsvolymer är billigare, nackdelen är förstås att de blir så tjocka. Gör ju ont på näsan när man somnar……

Jag har inget emot serier, problemet kan vara att historien eller världen inte håller för riktigt så många böcker som författaren vill skriva.

Eller så dör författaren inan serien är klar. Som Robert Jordan. Jag vill verkligen veta vilka dessa Seanchan är!!

tirpen
2009-06-15 12:27
#8

Jag ställde samma fråga på ett annat community för någon månad seden de här fick jag tips om. Jag har själv ingen koll på om det är bra böcker eller ej men här är de. Skrattande

  • Elantris och Warbreaker - Brandon Sanderson.
  • By the Sword - Mercedes Lackey
  • Jonathan Strange & Mr Norrel - Susanna Clarke.
  • Allt av Neil Gaiman typ.
  • Magician - Raymond E. Feist.
  • The King of Elfland’s Daughter - Lord Dunsanny (skrevs 1924!)
  • Bilbo - Tolkien
  • The privilege of the Sword - Ellen Kushner
  • Fevre Dream - George RR Martin
  • Lud-in-the-mist - Hope Mirlee
  • Flera böcker av Charles de Lint
  • Ash a secret history - Mary Gentel
Krubb
2009-06-16 22:21
#9

Efter lägereldarna och Blodmåne av Per Jorner. Två fristående böcker, har bara läst den första och den var ganska hyfsad.

Allt är möjligt om du inte har en aning om vad du pratar om.

BareEssentials
2009-06-16 22:51
#10

Min absoluta favoritbok någonsin: Om gräs och dis och sand

Upp till toppen
Annons: