Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 1227 ggr
Frida
7/3/09, 12:15 AM

Bakgrundsböcker

Jag behöver lite hjälp angående att hitta några speciella böcker (och deras författare). Jag läser en kurs i fantasylitteratur nu över sommaren och jagar material till min slutuppgift.

Eddings, Pratchett och Jordan har alla tre så kallade bakgrundsböcker som närmast förklarar och tar upp fakta om de världar som respektive författare har skapat sina berättelser i. Min fråga är nu, känner ni till någon mer författare som har gjort likadant? Alltså givit ut en eller flera bakrundsböcker till en uppdiktad värld. Vem i sådan fall och vad heter boken/böckerna i fråga?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
Peppe
7/3/09, 3:43 PM
#1

Jag vet inte riktigt hur du menar men Tolkien har ju gjort böcker från tiden innan allt utspelade sig med ringen, Silmarillion t ex (om Midgård) och sen finns väl Akallabeth också (om Númenor). tror det finns några fler =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

MaalinF
7/3/09, 4:12 PM
#2

JK Rowling har gjort en del sånna där bakgrundsböcker tror jag, eller det var på G iaf.


 

 

Peppe
7/3/09, 7:04 PM
#3

#2 hon har bara gjort sånna böcker som omtalas i HP, t ex "quidditch genom tiderna". men hon har funderat på att göra en kortis om när Harrys föräldrar var unga men den har inte kommit ut vad jag vet =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Frida
7/3/09, 10:48 PM
#4

#1 Jordans och Eddings bakgrundsböcker är mer som faktaböcker om olika länder, folkslag och traditioner med mera. Pratchett har ju en uppsjö med olika böcker (discworlds folksagor, vetenskap och även en kokbok som exempel) och det finns även fyra olika kartor som är precis som vanliga vägkartor som man får vika ut och krångla med. Så det är väl egentligen lite mer åt "faktaboksstuket" jag är ute efter.
Såg idag att det finns olika atlasar över Midgård och det var även en hel del text i dessa så jag ska nog ta en sväng förbi SFbokhandeln igen efter helgen och kika mer i dem. Dessa är dock tyvärr skrivna/ihopsatta av andra människor och jag skulle främst vilja ha något som författaren själv har skrivit.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Frida
7/6/09, 10:51 PM
#5

Är det som jag misstänker att dessa författare är ensamma om att ha publicerat sådana böcker? Puttar i alla fall upp tråden om det nu skulle finnas en medlem där ute som har svaret.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Vippelicious
7/7/09, 2:42 PM
#6

Hmm, låt mig googla lite så återkommer jag strax :) Rätt bra på att göra research måste jag säga ;)

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

Annons:
Vippelicious
7/7/09, 2:44 PM
#7

Vääldigt snabb googling gav mgi resultatet att det finns en mängd bakgrundsböcker till Rollspel.
De flesta rollspel har ju även bäcker publicerade, kan du inte använda det i din uppsats? :)

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

Frida
7/7/09, 5:21 PM
#8

#7 Det är ju lite annorlunda med just rollspel men tanken var god. Det är ju ingen överdrivet lång uppsats (om det ens får kallas så) så jag får köra på det jag har helt enkelt. Blir ju inte helt dumt med bara tre författare heller. Får hoppas att ni andra tycker om den sedan för den lär hamna här förr eller senare. Ska även försöka övertala några av de andra deltagarna på kursen om att de ska publicera sina uppsatser här.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Upp till toppen
Annons: