Annons:
Etikett13-övrig-fantasy
Läst 9286 ggr
herakai
7/20/09, 11:23 PM

"Vanliga" namn i fantasy

Är nyfiken vad andra tycker, så jag tänkte fråga, vad tycker ni alla om när "vanliga" eller "riktiga" namn används i fantasy? Typ Jonas eller Anna eller så.

Är det skillnad beroende på vilken typ av fantasy det är? Beroende på vilken ras karaktären tillhör?

Själv kan jag säga att jag i allmänhet inte gillar "riktiga" namn i fantasy i någon större utsträckning. Det brukar fungera i böcker som till exempel Narnia, Fionavars vävnad och Sagan om Gudagåvorna, där det handlar om vanliga människor som är med om övernaturliga saker eller skickas till en annan värld, men jag blir lätt ganska störd när det är mer "high fantasy" och karaktärerna går runt och heter Bob och Sara.

Längre, ovanligare namn brukar funka bättre, likaså namn som kan härledas till naturen eller liknande (det är ju ganska logiskt att man skulle komma på att döpa sin lilla flicka till Linnea efter blomman, t.ex.), så det använder jag själv ibland, men för det mesta så blir det att jag tar vanliga namn och ändrar om dem lite så att de känns mer främmande.

Annons:
Micky
7/21/09, 3:44 PM
#1

Håller med om att man inte kan ha "vanliga" namn när det inte är människor från vår värld eller vad man ska säga. Ni fattar nog.

Vippelicious
7/22/09, 1:40 AM
#2

Beror helt på tycker jag. Jag gillar vanliga namn på människor, det känns lite mer naturligt då. Människor har ju alltid haft liknande namn, och inte långa komplicerande alvnamn etc. (åtminstone så som jag associerar fantasy och medeltid)

Jag har en del komplicerade namn på mina "övernaturliga varelser", men på mina människor har jag simpla namn som jag gillar. T. ex Mikael heter huvudpersonen i min pågående bok.

Där kan jag dock hålla med dig kanske herakai, han kastas faktiskt in i en annan del av världen han bor i, och då blir det naturligare än om Mikael skulle hetat Tyrhangir eller något sådant. ;)

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

herakai
7/22/09, 2:00 AM
#3

#2 Fast det hade kunnat bli en ganska intressant historia, faktiskt. Tänk dig att vara son till världens hippie-fantasynördar, och heta Tyrhangir, och vara urmobbad för det. Och sedan hamna i världen bortom det figurativa klädskåpet där det är som att heta Pelle här.

Eller nja… Intressant och intressant. Kanske mer komisk, beroende på vem som gör det.

Största irritationsmomentet när jag namngett karaktärer kom när jag döpte en kille i min stående nutidsfantasyvärld till Roxeen. Och fick reda på att det var ett existerande tjejnamn. >.> Hoppsan!

Han fick andranamnet Amethyst och ytterligare en anledning att inte gilla sin mamma. Skrattande

Vippelicious
7/22/09, 2:09 AM
#4

#3 Hahahaha ja du, det beror ju på vilken slags historia man nu vill skriva :D Fast det var en otroligt komisk historia, man kanske ska utveckla en ironisk och sadistisk gren av fantasyn där allt bygger på pojkar som har flicknamn?

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

herakai
7/22/09, 2:29 AM
#5

#4 Tack och lov döpte jag iallafall inte honom till Maria av misstag. Det hade liksom varit lite mer pinsamt än ett namn de flesta inte vet finns utan hjälp av Google.

Jag skriver ju som jag tror jag nämnt annorstädes väldigt mycket slice-of-life som bara råkar vara i en fantasyvärld, så för mig fungerar det ganska bra att ha en eller två karaktärer som har den typen av bakgrund. Skulle aldrig gjort samma sak i mina andra världar, dock.

EmmaG
7/25/09, 2:31 AM
#6

#5 Fast i Spanien eller dylikt är Maria ett vanligt killnamn har jag hört ^^

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
Vippelicious
7/25/09, 3:01 AM
#7

Haha min killkompis heter Mari i mellannamn xD Uttalas Marie ;)

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

[Rindel]
7/27/09, 4:12 PM
#8

Vanliga namn går la bra i fantasy? Tolkien använde ju t.ex. Samwise.

herakai
7/27/09, 7:21 PM
#9

#8 För mig faller det nog under "längre ovanligare redan existerande namn", vilket jag kan hålla med om ofta kan funka. Men när det börjar bli namn som en stor del av läsarna sannolikt känner någon som heter, tycker jag personligan att det ofta blir konstigt.

[Rindel]
7/27/09, 7:24 PM
#10

Jo, iofs… T.ex. Johan eller Jesper är ju inte så bra att använda i en fantsy. Dessutom är ju Fantasy en genre där man ska skapa så det blir ju bättre om man kommer på egna namn!

Migoff
8/8/09, 11:02 PM
#11

Det beror på vilken sorts fantasy det är. Men i de flesta fantsay tycker jag att människor kan ha vanliga namn. Man ska dock tänka på vilken tidsepok det är. Om fantasyn utspelarsig i en medeltida värld så kanske Emilia, Glimra eller Hampus inte passar så bra in. På Alver, orcher, drakar och andra varelser så känns det dock väldigt malplacerat ^^

[Angel88]
12/1/09, 3:47 AM
#12

Evanlyn gillar jag eller Robyen… Lyheen, Lithen, Arrow, Arwen, Edoleyn, Valkyria, Isshsa (utalas Iss'Sa, snabbt). m.m.

Salish
3/11/10, 10:51 PM
#13

12# Arwen är ju faktiskt ett människonamn. Det är waleiska och betyder väldigt vacker ^^

Annons:
[Nenn]
3/12/10, 7:39 PM
#14

Hm jag har inga människor i fantasyserien jag skriver, men använder ändå en del "vanliga" namn för känslans skull.  Ett av länderna har jag gett fornsvenska som huvudspråk och invånarna har följdaktligen matchande namn.  I det stora imperiet är huvudspråket latin och invånarna har därför latinska namn där.

I övriga länder har de språk jag själv skapat och namn därefter, men jag ser det inte som något problem att det finns "vanliga" namn i historien.  Det är en annan dimension och eftersom antalet dimensioner ska vara obegränsade kan det inte vara omöjligt att något någonsans är så pass likt.Tungan ute

Huvudsaken är att det inte känns konstigt när man läser det.

Frida
3/13/10, 9:27 PM
#15

#14 Du tänker precis som jag! I "min värld" är huvudspråket latin osv. Men det är väl mest för att jag är så dålig på språk att jag aldrig skulle kunna komma på något eget som låter det minsta trovärdigt. Skäms

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Zabbio
3/20/10, 2:25 AM
#16

Vissa vanliga namn funkar.. Tex har jag inget emot Anna eller Emma. De är så extremvanliga och gamla att det känns naturligt att de kommits på i en annan värld också, speciellt om den har någorlunda liknande bakgrund som vår.

Gamla nordiska namn, ev. mytologiska kan ju passa i vissa miljöer.

Men andra namn har jag svårt för av någon anledmning, speciellt lite mer moderna namn kanske.

Själv brukar jag hitta på helt nya eller tweaka ett vanligt namn. Fast nu skriver ju inte jag fantasy, utan spelar rollspel (enbart textbaserade, blir som om två eller fler pers skriver en bok tillsamans) men där får jag skicka in nya personer mest hela tiden. Emellanåt blir det helt normala namn, men sså utspelar det sig också i en modern stad, så det hade ju varit konstigt om alla hade hetat Erax, Zanera, Ardanci, Zerath osv..:P Några Danny, Dean, Tim osv måste ju balansera upp..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

TerriZue
3/25/10, 9:12 PM
#17

Jag tycker (som flera andra redan skrivit) helt och hållet att det beror på vilken typ av fantasy det är.

Jag har ganska svårt för många vanliga namn rent allmänt och vill därför inte gärna använda "jättevanliga" namn över huvud taget. Namn som Markus, Anna eller Sara undviker jag helt eftersom det är såna som det oftast finns minst två av i varje klass i skolan… Inte riktigt kanske men ni förstår vad jag menar.

Jag har en viss svaghet för "ovanliga" och lite längre namn eftersom jag själv alltid har varit ensam om mitt namn, jag har alltid vetat att det är mig någon ropat på om mitt namn nämnts eftersom jag aldrig träffat någon mer som heter Mimmie. :) Det är visserligen inte ett jätteovanligt namn men tillräckligt.

Därför tycker jag det är helt okej med vanliga namn på folk som ursprungligen tillhör vår värld men kanske kastas in i en fantasy-värld eller helt enkelt får uppleva en massa övernaturliga grejor. :)

Men är det rent av fantasy man läser eller skriver föredrar jag lite längre, krångligare och unikare namn. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

NaimaG
3/28/10, 3:30 AM
#18

För mig beror det på vad namnet betyder enligt vardagligt språk tex; Jonas betyder - Den som kommer med fred använda det på en karaktär så låter det mer som en berättelse i kristen form eller historisk.

Däremot är karaktären/erna utav alv så förväntar jag mig ett alviskt namn.

Upp till toppen
Annons: