Annons:
Etikett12-varelser
Läst 4952 ggr
Abico
2009-08-17 00:57

Harry Potter spoiler: Testral fråga

Har just läst igenom Harry Potter och Fenixorden, igen. Men jag kom och tänka på en sak jag inte tänkt på tidigare. När Harry kommer med Hogwartsexpressen så kan han ju se testralerna som drar vagnarna eftersom han sett Diggory dödas av Voldemort i trekampen. Men borde han inte ha kunnat se den även tidigare år? Han såg ju sin mamma dödas menar jag.

Hanna 

Annons:
Frida
2009-08-17 07:55
#1

Har själv funderat över det många gånger men inte blivit klokare. Hoppas det finns någon annan där ute som sitter inne med ett svar.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Ekorren-perro
2009-08-17 17:10
#2

Jag själv är igentligen ingen läsare, men HP bökerna och Sagan om ringen- bökerna fastnade jag för.

Det finns mycket bra de inte har tagit med ifrån bökerna när de gjorde filmerna.

Många dialoger / händelser. Riktigt tråkigt att de gjorde det.

Den sista filmen , dvs, HP & Halvblodsprinsen. Den kunde ha varit Mycket bättre ifall de inte hade missat så mycket.

~Perro "Ekorren" Kalevra~

~Sajtvärd~Svåra Tider.ifokus~

~The Life Is Full Of Shiit - Dont Be In It~

~Livet Är Aldrig Lätt När Det Är Svårt!~

Vippelicious
2009-08-17 18:19
#3

Jag har också funderat över detta.

Kan det vara så att det gröna skenet från Avada Kedavra bländade honom så att han inte såg själva mordet?

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

Abico
2009-08-17 19:06
#4

#3 - Jo, kanske det. Fast Diggory dödades ju också av Avada Kedavra, det måste ju lyst lika mycket?

En annan teori jag haft är att han helt enkelt inte har så starkt minne av mammans död. Det är ju först när han stöter på dementorerna som han minns allt mer av den…

Hanna 

Vippelicious
2009-08-17 19:08
#5

#4 Fast minnet spelar ju ingen roll egentligen, utan det är ju bara om man har sett det eller inte. Knivig fråga!

Äh jag förstår ingenting av det. Kanske bara en tabbe från Rowlings sida?

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

Abico
2009-08-17 19:40
#6

#5 - Jo, det är klart :/

Det kan vara en tabbe, men samtidigt så står det ju en del om testralerna. Det känns som om det är något hon lagt en del tid på, tabbar man sig verkligen då?

Hanna 

Annons:
Vippelicious
2009-08-17 19:41
#7

Tror helt ärligt att hon kom på testralerna långt efter att hon kommit på historien om Harrys liv "/ Kanske därför

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

Peppe
2009-08-19 18:52
#8

I know the answer =)

Harry var bara ett år och låg i barnsängen när föräldrarna mördades. Han såg alltså inte mordet, bara det gröna ljuset. när Cedric dog så såg han hela incidenten.

ska leta efter källan så ni får läsa hela svaret själva =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
2009-08-19 19:02
#9

Nu har jag hittat det =) det är JK själv som skrivit det!

http://www.jkrowling.com/textonly/en/faq_view.cfm?id=21

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Frida
2009-08-19 22:34
#10

På så vis, tänkte att det kanske kunde vara något sådant men det är lite roligare att gå omkring och tro att en författare har gjort en miss 11

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Vippelicious
2009-08-20 00:25
#11

#10 Ja, då kan man skratta gott åt att inte ens "bra" författare är felfria ;)

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

TerriZue
2009-08-22 18:56
#12

Faktum är att hon faktiskt har gjort en miss i alla fall. När han har sett Diggory dö ska han ju kunna se testralerna men det gör han inte, inte förens i femte boken se rhan dem, trots att de är med i slutet av fjärde.

I slutet av fjärde boken, när de åker hem, är vagnarna fortfarande "hästlösa". Jag har läst böckerna många gånger utan att lägga märke till denna lilla detalj men sist jag läste den slog det mig.

Så där måste hon ju ha gjort en miss, det kan knappast vara så att "döden måste verka ett tag innan man börjar se testraler" eller något liknande.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Peppe
2009-08-22 20:21
#13

#12 har sett svaret på det med nån stans, det är nåt i stil med att det är ju precis i slutet av boken och hon vill just det, avsluta boken där. drar hon in testralerna där så skulle ju boken bli avsevärt längre. nåt bättre svar har jag inte..

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Frida
2009-08-22 23:37
#14

#12 Förklaring till även detta står i länken i #9

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[Rindel]
2009-08-28 10:10
#15
Why could Harry see the Thestrals 'Order of the Phoenix'? Shouldn't he have been able to see them much earlier, because he saw his parents/Quirrell/Cedric die?

I’ve been asked this a lot. Harry didn’t see his parents die. He was in his cot at the time (he was just over a year old) and, as I say in ‘Philosopher’s Stone’, all he saw was a flash of green light. He didn’t see Quirrell’s death, either. Harry had passed out before Quirrell died and was only told about it by Dumbledore in the last chapter.

He did, however, witness the murder of Cedric, and it is this that makes him able to see the Thestrals at last. Why couldn’t he see the Thestrals on his trip back to the train station? Well, I didn’t want to start a new mystery, which would not be resolved for a long time, at the very end of the fourth book. I decided, therefore, that until Harry is over the first shock, and really feels what death means (ie, when he fully appreciates that Cedric is gone forever and that he can never come back, which takes time, whatever age you are) he would not be able to see the Thestrals. After two months away from school during which he has dwelled endlessly on his memories of the murder and had nightmares about it, the Thestrals have taken shape and form and he can see them quite clearly.

TerriZue
2009-08-29 12:54
#16

Aha!

Jag förstår att hon inte ville starta ett nytt mysterium så sent i fjärde boken, dte har jag faktiskt tänkt på men jag har hela tiden tänkt att hon kanske hade kunnat komma på något annat sätt för Harry att ta sig hem.

På grund av det som hänt kanske han kunde ha blivit hämtad av Weasleys eller något sånt… men dte var ju bara för att jag verkligen störde mig på "missen" men nu när jag fått en förklaring var dte ju inte särskilt irriterande längre. :)

Så skönt, då var det utrett. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[Rindel]
2009-08-29 13:25
#17

Hehe :P Jo hon kunde ju faktiskt gjort så…

TerriZue
2009-08-29 22:35
#18

Ja, det hade antagligen varit lättare då, hon hade sluppit svara på en massa frågor i efterhand… eller frågor i efterhand kommer väl alltid men hon hade sluppit en av dem i alla fall. :)

Hur som helst känns det bra att ha en förklaring på det i alla fall, jag tyckte faktiskt att det var ganska jobbigt att hon ändå hade gjort en så pass stor miss, det kändes inte likt henne. Väldigt skönt att höra att det inte alls är någon miss. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Yelly Bean
2012-01-23 12:23
#19

Orkar inte läsa igenom alla, så kan hända att någon har samma svar. Men jag läste nån stans för flera år sen att J.K Rowling flrklarade det som att Harry inte kunde se testralerna då för att han "inte kunde ta in" att han mamma dog när han var så liten. Så det måste hända när man har ett medvetet sinne på nåt sätt.

KastKatt
2012-02-16 13:14
#20

#19, han såg det inte.

Det är en miss i filmen att han sitter och tittar på när det händer. Han ligger i sin spjällsäng.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Annons:
Upp till toppen
Annons: