Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 1714 ggr
Vippelicious
9/7/09, 3:22 PM

Nutidsfantasy?

Hejsan!

Jag har en liten fråga till er, som jag gärna skulle få svar på :)

Hur gör man nutidsfantasy så att det blir bra, men utan att få det ihopkopllat till "The Night Watch"serierna eller Harry Potter?

Jag har nämligen för tillfället tröttnat på min high-fantasybok jag skriver nu och behöver lite ombyte.

Tacksam för svar! :)

ps. Kan även passa på att fråga, hur ställer ni er till engelska svordomar i svenska böcker? ds.

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

Annons:
Sehvrin
9/8/09, 10:40 AM
#1

Med "Night watch" antar jag att du menar de ryska böckna?

Jag kommer på två sätt att angripa nutidsfantasy (kanske tre):

1. Bygg en helt egen fantasyvärld som har teknologi som liknar vår

2. Magin är gömd i vår värld. Det är väl här den mesta nutidsfantasyn hamnar, t ex Harry Potter, American Gods, Dresden files, för att nämna några.

3. En kombination av 1 och 2. Att man har en parallell värld där magin finns (ibland "läcker" den över) Exempel: Narnia, War of the Flowers.

För att skilja dig från andra så använd saker som sällan används i nutidsfantasy. Kanske kan du använda dig av våra typiska svenska sagoväsen?

Vet inte hur mycket det här hjälpte, men jag hoppas att det hjälpte lite.

När det gäller engelska svordomar i svenska texter så tycker jag oftast inte om det, men det kan passa om det känns som om karaktären naturligt skulle svära på engelska. T ex skulle jag inte förvånad om en typisk fjortiskaraktär skulle svära på engelska Flört

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Frida
9/8/09, 12:46 PM
#2

Jag har svårt för engelska svordomar i svenska böcker om det inte är nutidsböcker. I fantasy kan jag inte tänka mig det alls.

Du skulle ju också kunna skriva hur vår värld skulle se ut om magi var ett vanligt inslag i vardagen. Vad för restriktioner finns det? Kan alla använda magi? Hur skulle det påverka politiskt och etiskt?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Upp till toppen
Annons: