Annons:
Etikett04-konst-och-eget-skrivande
Läst 2801 ggr
fiffiluren
2009-11-12 18:32

Fråga om publicering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag sitter, som många andra, och skriver på en fantasystory. jag läste någonstans att man inte kan få sina berättelser publicerade i bokform om man lägger ut som på internet först. Stämmer detta?

men å andra sidan tror jag inte att jag någonsin kommer att ha pengar till att publicera som bok, sen kan den nog uppfattas som en copycat på en massa andra filmer och historier så bara detta sätter stopp för att den skulle bli en hit. Tror ni den skulle funka bra som en bloggföljetång eller nåt?

Om jag nu någonsin skriver klart den… har skrivit och funderat på den på flera år nu…

Annons:
Skogselva
2009-11-12 19:09
#1

Jag hittar inget där det står något om att saker som lagts ut på internet inte ges ut (har kollat bonniers och nordstedts), skulle ju kunna vara så att de anser att de inte kan tjäna några pengar på ett manus som finns ute i vida världen, redan. Sen är det ju förstås svårt att bevisa att det är "ditt" manus om det är ute sedan ett tag.

Sen förstår jag inte, för du hade väl tänkt att skicka den till "proffesionella" förlag? Det är ju de som investerar i dig om de gillar manuset, det är ju om du ska gå till "självpublicering" det kostar (och då trycker de manus utan att bry sig om vad det är egentligen).

Visst, det kan nog funka i bloggform, med tanke på att det är svårt att bli antagen. Du gör ju ett namn för dig, och e-böckerna är ju faktiskt på intågande så varför inte? Glad

(Då och då så känner vi nog oss alla som copycats, om vi läst en bra bok eller sett en bra film, man blir inspirerad helt enkelt, även om man inte har för mening att "plagiera".)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

fiffiluren
2009-11-12 19:42
#2

det där med kopiering av texten har jag också blivit lite fundersam över, om man lägger upp den i en blogg exempelvis så måste man ju som ordna nån form av kopieringsskydd…

ok, jag har inte alls insatt mig på något vis i hur det går till att publicera böcker då jag inte har kommit så långt med min än. Så jag har alltid trott att man som författare måste lägga in en summa för att få dom upptryckta och publicerade.

Då jag betvivlar att den blir en jättehit och att jag kommer tjäna nå pengar på den som bok, så kan man ju lika gärna ha den som bloggföljetång. Kanske är det någon som följer den :)

Det var bara nånstans jag läste att det kan bli svårare att få texter utgivna som böcker om dom redan finns på internet… Inte att man inte fick.

Frida
2009-11-12 19:43
#3

Angående risken att inte få en berättelse publicerad i bokform om det ligger på internet först: det finns idag många bloggar som är så uppskattade att inläggen ges ut i tryckt format (som böcker helt enkelt). Detsamma gäller till exempel webcomics. Om det finns en efterfrågan kommer det alltid gå att sälja en bok även om materialet finns tillgängligt på internet.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

fiffiluren
2009-11-12 19:47
#4

#3 låter ju bra :) Men som sagt betvivlar jag att den blir så populär, men om den blir det så finns det ju en chans att få den i bokform :)

Frida
2009-11-12 19:53
#5

#2 Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

Ett sätt att "datumstämpla" sitt verk är att skicka det till sig själv med posten och sedan inte öppna brevet. På så sätt har du poststämpeln som bevis på att du var "först" om det skulle bli bråk senare. Minns inte var jag läste detta men det är tydligen en hel del författare som gör på detta vis.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

fiffiluren
2009-11-12 19:55
#6

#5 det är ju smart, får väl göra något sånt då när det blir dags :) Ska kolla länken också

Annons:
Frida
2009-11-12 20:11
#7

Annars kan det ju vara en idé att göra det nu med det material du har - eller bara en övergripande sammanfattning på det din berättelse ska handla om. Det blir ju inte lika dyr frakt om du bara poster ett A4 istället för 100 sidor. För det är ju ofta idén till en berättelse som det bråkas om, inte just sättet den är skriven på. Glad

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

fiffiluren
2009-11-12 20:40
#8

#7 det är en grej jag faktiskt har gjort, en walkthtougt eller vad man nu ska kalla det, men jag har inget bra slut på den än, har inte bestämt mig än hur det ska sluta, och hur jag ska göra med karaktärerna. jag vet ju lite grejer som folk vill ha med, men jag vill sticka ut i mängden och inte ha något sådant (det är en kärlekshistoria vi pratar om).

Skogselva
2009-11-12 20:54
#9

Ett sorgligt slut kanske? Det är ju unikt. 

Sen kanske jag är lite pessemistisk, jag gillar sorgliga slut, framför allt på en fin kärlekshistoria, t.ex. Titanic. Flört Historier som skär i hjärtat för att de är  "sorgliga" är så fina.

Du gör som du vill naturligtvis, det är dina "barn", men det är ju ett sätt att sticka ut.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

fiffiluren
2009-11-12 21:05
#10

jag täntke vara lite "elak" mot slutet, får väl försöka klura ut hur jag ska göra… Men jag tror det kommer eftersom man sitter och skriver, idéerna bara växer fram. ibland. Andra gånger är det stendött…

Skogselva
2009-11-12 21:11
#11

Det är svårt med slut, om man ska bestämma dem i förväg. Jag kör samma stil som du, och låter slutet komma till mig istället för att jag ska jaga det.

När jag känner mig klar med mitt manus då avslutar jag det på bästa sätt jag kan utan att sluta abrupt. Det måste ju kännas rätt för en själv som författare.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Skogselva
2009-11-12 21:16
#13

Det "skakar" vi hand på Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Frida
2009-11-13 00:48
#14

Här på Fantasy har vi Författartorget där medlemmarna får skriva av sig och få kommentarer och annan hjälp på det de har skrivit. Kanske skulle det kunna intressera dig?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

fiffiluren
2009-11-13 12:52
#15

jag kan ju ta och slänga in min prolog där och se om det är något som passar :) Men det lät dröja år innan jag är i närheten av färdig iaf :)

mikeiko
2009-11-14 01:51
#16

#1 Om någon är intresserad av att publicera din bok, så kostar inte det dig något. Skicka in ditt manus till olika förlag, så kanske någon gillar det! De står för publiceringskostnaderna, eftersom det är det som de gör, men författaren bekostar inte detta. Som författare får man en viss procent i intäkter per sålda volymer (oftast, andra avtal förekommer såklart).

fiffiluren
2009-11-14 02:07
#17

#16 låter intressant, kommer ev att eftersom publicera kapitlen här inne för att höra folks åsikter och synpunkter på förändringar och förbättringar. Sen får vi se om jag skickar det till någon eller inte, eller om jag bara lägger ut det påinternet…

[Nenn]
2010-02-08 21:48
#18

#17 Jag funderar på att göra detsamma, men har inte riktigt bestämt mig än.  Å ena sidan borde det väl vara lättare att bevisa att man var först med idén om man publicerar det man skrivit här, men å andra sidan är det betydligt större risk att man råkar ut för plagiering och liknande - eller i värsta fall att någon blir så inspirerad att den tar de idéer man har och det slut man tänkt sig. 

Jag skriver tyvärr inte direkt snabbt, så får någon inspiration av det jag publicerar kan den personen nog ganska lätt skriva och ge ut "mina" böcker, om ni förstår vad jag menar.

Jag har kämpat med den här serien i sex år nu, så det skulle vara plågsamt om någon stal idéer ur den innan den ens kommit ut.:/

fiffiluren
2010-02-08 21:56
#19

#18 förstår vad du menar, jag har haft den här storyn i huvet sen jag fick datorn -05 och kanske ännu lägre, men jag skriver väldigt långsamt och har bara kommit till drygt 17 sidor (har fått skriva om ett par gånger pga krashad dator och liknande) eller nåt och nu har jag dessutom börjat tveka på handlignen, den känns för platt det finns som ingen mening så jag måste fördjupa den lite.

Men jag tror det underlättar att publicera det på ett sånt här ställe innan, det finns ju regler mot plagiering här, men det finns ju alltid risker.

[Nenn]
2010-02-08 22:22
#20

# 19 Ah vad jobbigt.Rynkar på näsan  Jag har skrivit första boken för hand (måste dock skrivas om) samt andra bokens första del (behöver även den skrivas om en del..), så problem med kraschade datorer har jag inte haft.  Dock har jag för tillfället lyckats förlägga pärmen med första boken, men den lär komma fram. 

Andra bokens andra del har jag på daton, och det skulle alltså vara den jag publicerade här…  Serien innehåller än så länge drygt 150 personnamn, samt namn över länder, provinser, grevskap, floder, sjöar, folk mm mm, så jag oroar mig, inte ständigt men ofta nog, för att de ska dya upp i andra sammanhang och att folk ska tro att jag plagierat någon.  Det är en anledning till att jag allvarligt funderar på att publicera åtminstone de här kapitlen här..  Men risken är förstås att någon tar ens idéer.:/

Jag har förgäves försökt ge ut min förra (och första) bok (inte samma serie som de här) utan framgång.  I stället gav jag ut den privat, som jag såg att ni diskuterade ovan.  Det är dyrt, men då är din bok i alla fall skyddad sedan.

Annons:
fiffiluren
2010-02-08 22:42
#21

#20 du har ju kommit betydligt längre än mig iaf, jag har provat att handskriva min också men för det första är det shitjobbigt och för det andra så hatar jag min handstil så det blev dator för min del, så för tillfället har jag lagt skrivandet åt sidan och tar upp det när jag känner att jag ids, vilket jag aldrig gör, utan jag ska egentligen bara tvinga mig att sätta mig ner och skriva, det är oftast då jag faktiskt får ner nåt på papper.

och inte har jag några 150 namn, jag har bara namn på huvudpersonerna och ett par bikaraktärer, samt de två länder jag har tänkt använda (dom kanske får andra namn då de bara är befintliga platser skrivna baklänges).

Så nu när jag inte skriver så sitter jag och försöker illustrera bilder till storyn, kanske lite för att få inspiration, men också för att jag tycker det är så kul å se sina karaktärer växa fram som man vill ha dom (på ett ungefär iaf)

Så du har gett ut en bok redan? Vad heter den? Är det fantasy? Många frågor blir det men är nyfiken Glad Verkar den vara i min smak kanske jag letar reda på den och köper/läser den Flört

Min hittepågrej blir nog aldrig klar (har till och med börjat med idéer till en uppföljare, som utspelar sin någon helt annanstan men som har ett samband med första boken) och den har jag skrivit kanske två sidor på.

har jättesvårt att fylla ut så det blir matnyttigt, jag skriver ofta så att det blir väldigt mycket på väldigt lite sidor så jag måste lära mig att fylla ut utan att det blir träligt eller grötigt.

Skogselva
2010-02-08 22:57
#22

#21 Läs mycket böcker, så ska du se att du snart kan "fylla ut" sidorna Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[Nenn]
2010-02-08 23:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#21 Jag tycker om att skriva för hand men det är ett **** när man vill formulera om något sen…Flört  Då är datorer klart att föredra.  Den här serien är så pass viktig för mig (budskap osv) att jag redan från början gav mig en dead line till 2012.  Då ska hela serien (första delen) vara klar.  Om jag sen klarar att hålla dead linenen är en helt annan sak..Oskyldig

Jag menar inte alls att det är något att sträva efter att ha en hög namn i en bok.  Det är många som påpekat att det är rent idiotiskt, då läsarna lär få svårt att hålla reda på alla bipersoner mm, men det skänker en känsla av realism, och trots att det är en fantasy - eller kanske just därför - är jag väldigt mån om att böckerna ska kännas trovärdiga.

Jag tycker inte det är något fel alls att använda befintliga platsers namn skrivna baklänges.  Det ger ju en känsla i sig.Glad  Många läsare kommer säkert att uppskatta det. 

Jo jag brukar också försöka rita ut hur mina karaktärer ser ut.  Det hjälper en - speciellt i början har jag märkt, innan man har fått ett riktigt grepp om sina karaktärer.  Mina ser ju ungefär likadana ut nu som när jag började, men klädstilen har ändrats en del hehe. 

Hm  jo jag har gett ut en bok och den räknas visst till lågfantasy (fick jag lära mig i en annan länk), då den innehåller monster.  Den heter Miriams krokodil och är en barnbok (tyvärr).  Bifogar en bild på de "hemska" monstern (det är orginalbilden - jag mörkade sedan ner den när jag väl överfört den till datorn..).  Får hoppas det jag skriver på nu är mer i din smak.Flört

fiffiluren
2010-02-09 00:05
#24

#22 jag läser massor av böcker, men jag får ändå inte till det…Skrikandes

#23 jo, jag tycker att det är jättebesvärligt att läsa böcker med massor av namn och överflödiga detaljer (har läst de 19 första böckerna i Robert Jordans serie, och den är jobbig (i den har alla små bifigurer ett helt namn och en historia, så det blir jobbigt att hålla i sär dom från dom som man ska minnas)).

Så det var en barnbok, jag då kanske den inte är i min smak då Obestämd, gillar ju lite avancerade/kluriga grejer och spännande nästan lite grym handling så man blir riktigt berörd av boken.

det där med dead line tror jag inte att jag har prövat på ens en gång… Vet att jag inte skulle palla det, även om jag just nu har all tid i världen till det här. Går just nu hemma och försöker väl klura ut vad det är jag vill med livet, men det går ungefär lika segt som bokskrivandet.

Jag har typ tänkt mig att hela den här grejen utspelar sig i ett paralellt universum i en värld som ser likadan ut som jorden men där det finns allt det där som vi inte har här (tyvärr), såsom drakar och magi och hela den där fantasygrejen. Det är lite tanken till den eventuella uppföljaren att dessa världar blandas genom en spricka i dimensionerna… Men vi får se hur det blir med det.

Så det är lite därifrån namngrejen kommer Glad

Skogselva
2010-02-09 00:08
#25

#24 Jag vet att det är svårt, själv har jag alldeles för mycket dialoger, men om jag sätter mig och skriver direkt efter att ha läst, så kommer jag in i det där med brödtext, det är så jag tänker. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

fiffiluren
2010-02-09 00:14
#26

#25 dessvärre läser jag nästan bara på kvällarna innan jag går och lägger mig, på dagarna finner jag som inte ro att göra det… Och då har ju inspirationen dalat lite till nästa morgon… Sen är jag väldigt dålig på att anteckna när jag kommer på nya idéer som jag vill ha in… Så en del försvinner ju den vägen. Men som sagt, det är det där med brödtexten som jag har svårt med, känns som om det ska hända lika fort i boken som i verkligheten och då får det som inte plats med en massa minnen och beskrivningar däremellan… Om du förstår vad jag menar. Och har man ingen sån text så kan ett sånt där spännande ögonblick/del i boken försvinna i mängden. Det händer för snabbt. Som novellen jag skrev på engelskan (den finns att läsa på månväsen.ifokus eller på min blogg som är länkad på min sida), i piloten så var uppgörelsen mindre än en halv sida lång, men när läraren ville att jag skulle utveckla den så blev den betydligt längre (minns inte exakt hur mycket längre, men en sida iaf).

Så jag kan, men det är det där med att läsa igenom det jag skrivit och det är där det tar emot, jag ids inte riktigt, läste mycket sällan igenom grejer som jag lämnade in i skolan (hade jag gjort det kanske betygen hade vart ännu högre) men jag är lite lat Skäms.

Så man får väl ta sig i kragen och börja läsa igenom lite oftare och se vars det kan behöva påfyllning Glad

Skogselva
2010-02-09 00:17
#27

Usch, läsa igenom är det värsta… eget beröm luktar illa, men jag tycker jag skriver spännande och bra berättelser, men att korrläsa sina texter… det är något tråkigt. Jag vill ju vara klar när jag skrivit slut på den!

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
fiffiluren
2010-02-09 00:29
#28

#27 Precis! Men tydligen är bara halva jobbet gjort när man fått ner den på papper, sen ska det ju läsas igenom, eventuellt ändras något, skrivas om igen, rätt fel osv. Fattas inte hur folk ids vara författare egentligen Tungan ute

[Nenn]
2010-02-09 00:29
#29

# 26 Nu blev jag ju sugen att läsa din bok hehe.  Att vi skulle få in drakar, magi och liknande hit..  Det behövs definitivt mer magi i världen!Glad

Jag har också problem med att få in det viktiga i texten.  Det passar som inte in och man får pussla en massa för att det alls ska fungera ibland.:/  Ganska ofta är det frestande att utelämna det helt och göra som Eddings i stället och skriva en bok i efterhand där man berättar allt som inte kom med.Flört

Men jo..  Att gå igenom det och ändra är nog det jobbigaste.:/   Och jag har inte ens skrivit in det första på datorn än>.<  Ser inte fram emot det.:/

fiffiluren
2010-02-09 00:34
#30

#29 den jag lägger mest engeri på nu är den som endast utspelar sig i parallelvärden som inte kommer att ha något med det här universumet att göra, så får se om den andra delen bara blir en väldigt lång novell eller något som kan kallas bokFlört.

Jag har en prolog till den jag knappar på nu, men är som sagt lite osäker på vad själva buskapet ska vara till den, just nu är det som utfyllnadsgrejerna som ger boken en handling.

Upp till toppen
Annons: