Annons:
Etikett02-film-serier
Läst 2984 ggr
fiffiluren
11/25/09, 4:06 PM

Eragon på lördag

Ville bara tipsa om att det visar Eragon på 4an på lördag, ett bra tillfälle för er som inte har sett den än :)

Annons:
Frida
11/25/09, 6:18 PM
#1

Vilken tid?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

KastKatt
11/27/09, 12:22 PM
#3

Oh, jag tyckte det var synd att den var så dålig. Blev riktigt ledsen efter jag sett den :(

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

fiffiluren
11/27/09, 12:27 PM
#4

det blev jag med, den var shitkass till och med! Hur kan en filmatisering av en såpass populär bok bli en sån flopp?! På 2000 talet?! Jag fattar det inte…

KastKatt
11/29/09, 5:09 PM
#5

#4 skandalöst säger jag bara! Det är riktigt pinsamt. De säger att Christopher(heter författaren va?) var med och gjorde den, men det hoppas jag verkligen inte!

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Gemela
11/29/09, 7:36 PM
#6

#4 Finns fler exempel på det, kolla bara på Twilight. Enligt mig bra böcker men superkassa filmer. ;)

Annons:
Azmaria
11/29/09, 7:59 PM
#7

jag skrattade nästan igenom hela filmen med min syster xP den sög så mycket. Nåå, de e ju förståerlig att filmen blev dålig eftersom boken också e dålig från början.

Make Pasta not War, Vee~

fiffiluren
11/29/09, 8:04 PM
#8

jag gillar boken/böckerna men filmen är verlkigen inte bra…

visst har dom börjat ordna med en uppföljare nu eller är det något jag inbillat mig? Hoppas den väger upp ettan och är bra till 200 %

KastKatt
11/30/09, 10:30 AM
#9

Nej, de får inte göra en uppföljare! De förstör och hånar böckerna!

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

KitoBonito
11/30/09, 5:36 PM
#10

#5 Han var väl delvis med kan man säga, men han fick knappast fram sin åsikt om filmen. Vissa författare (tror jag) får inte ta del av vad regissören vill med filmen. Det är typ regissören som bestämmer det. Om jag förstått det rätt.

Jag hörde en intervju med författaren kort efter att filmen visats på bio och hans svar på om han tyckte filmen var bra var typ "Alla får skapa sin egen åsikt ang det". Och med ett snett leende ;) Hah, ja, riktig flopp indeed.

fiffiluren
11/30/09, 6:25 PM
#11

dom skulle göra mer som när de filmatiserade Astrid LIndgrens filmer, hon var stenhård med att filmerna skulla vara exakt som i böckerna. Ville regissören ändra något tittade hon bara på honom och "Har jag verkligen skrivit det?" det var krut i den tanten :) Tycker fler författare ska sätta ner fötterna och inte bara lämna ut den historia som de har jobbat med i månader/år för att få ihop, och så kommer nån j*vel och tar den historien och gör något eget på det! Det är inte rätt! Varför ska regissören i princip få något gratis?

KitoBonito
11/30/09, 6:29 PM
#12

#11 Wooord.

denstore
11/30/09, 7:59 PM
#13

Problemet är nog att Hollywood inte gör filmerna om de inte får lov att målgruppsanpassa dem. Och detta blir bara värre och värre, så argumentet att det är en ny och modern film inspelad på 2000-talet är mer eller mindre något som borgar för kass film.

Annons:
KastKatt
12/1/09, 10:26 AM
#14

jag önskar att; Peter Jackson, med det "företag" som gjorde LOTR ska få fri budget. Då kan de hända grejer :)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

fiffiluren
12/1/09, 1:40 PM
#15

Ja då j*vlar kan det inte annat är bli bra :)

denstore
12/1/09, 10:23 PM
#16

Alla var ju inte lika imponerade av Lord of the Rings. Spökarmén var t.ex. direkt erbarmlig. Dvärgkastningen fick mig att må illa, och Legolas som skjöldsurfare var direkt obehagligt. Överhuvudtaget var Legolas och Gimli riktigt dåligt porträtterade i Jacksons filmer.

fiffiluren
12/1/09, 11:21 PM
#17

#16 då är du en av mycket få som har negativa synpunkter på sagan om ringen-filmerna. Till skillnad från Eragon där väldigt många (speciellt de som läst böckerna) inte alls gillade filmen. Har du sett King Kong? Också en av Peter Jacksons filmer (det enda jag tycker är lite dåligt med den är att Anne inte bryter nacken när Kong kastar omkring henne på det viset) annars är det en av mina favoritfilmer.

denstore
12/2/09, 12:12 PM
#18

Jag känner ingen som tycker att King Kong var bra. Bland de sämsta remakesen jag sett, faktiskt. :) Frågan är om inte både 30 och 70-talsvarianterna är bättre.

Jag känner ganska många som inte är helt odelat lyriska över sagan om ringen-filmerna. Dock så tror jag det handlar ganska mycket om ålder. Men för att sammanfatta det hela, så tror jag att alla jag känner tyckte den första var bäst, tvåan OK, och trean på tok för lång framåt slutet. Vi var ett gäng som såg alla tre på respektive premiär, så man skulle nog kunna säga att vi är entusiaster. Jag har sett samtliga på bio några gånger, och extended versionerna ett antal gånger. Jepp, jag är nörd.:)

fiffiluren
12/2/09, 2:02 PM
#19

HeheGlad

men baserat på dom människor jag känner så är Sagan om Ringen-filmerna och King Kong super medan Eragon inte fick många plus.

Halvdansken
12/2/09, 2:38 PM
#20

Det är jättemånga som är besikna på Ringenfilmerna. Jackson fick massiv kritik från hard-core fans av böckerna, så även mig.

Miljöerna var fantastiska, men det var allt allt för mycket ändrat i handlingarna. Allt Arven-tjaft tex, och Aragorns nära-döden-upplevelse.

Tycker det är synd att Jackson ska proppa in nån sorts humor i filmer som inte behöver det. Det gjorde han med King-Kong också. Men den var mindre dålig än Ringen tycker jag.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
KitoBonito
12/2/09, 5:47 PM
#21

Jo, men ska man jämföra filmer som baserats på böcker så ÄR Eragon den värsta tänkbara!

Halvdansken
12/2/09, 6:51 PM
#22

Ok, jag tror dig. Såg filmen men har inte läst böckerna. Och nej, jag blev väl inte så imponerad.

Söt drake, dock. När den var liten och låg i sängen som en hund.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

KitoBonito
12/2/09, 7:08 PM
#23

#22 Haha, alltså, alverna hade inte ens spetsiga öron. Vad är det för grej liksom? :P Det är massor av sånt skit som man bara vill strypa någon för! Och Saphira "sprängs" i luften så att hon helt plötsligt blir fullvuxen, istället för att hon utvecklas och växer som alla andra varelser. Ish på filmen alltså!

Halvdansken
12/2/09, 7:10 PM
#24

Det står ingenstans i Ringenböckerna att alverna har spetsiga öron. Det kom som en överraskning för mig.

Att draken plötsligt blev vuxen är väl för att filmen inte skulle bli 5 timmar lång. Sånt får man leva med.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

KitoBonito
12/2/09, 7:18 PM
#25

Okej, men i Eragon ska de vara spetsiga i alla fall.

Och nej, skulle vi följt hennes uppväxt kanske filmen hade blivit ett antal år lång? Visst hade de kunnat visa att hon växer upp även i en film på 2 timmar (som de inte ens kunde kosta på sig, utan den låg väl på knappt 1,5). Man flyger inte flygplan från Sverige till USA på en minut heller, som man kan göra i film. Ja, du förstår nog hur jag menar.

fiffiluren
12/2/09, 7:19 PM
#26

Men dom kunde absolut ha gjort det snyggare, typ bara hoppat i tiden där vi fick se hur hon växte allt mer, det gör dom ju från början, först är hon jätteliten och sen har hon vuxit när Eragon ska "slänga upp henne i luften".

Kanske står det inte i SoR att alverna har spetsiga öron men jag är rätt säker på att det gör det i Eragon, länge sedan jag har läst böckerna nu så jag kan inte säga hunraprocentigt.

Halvdansken
12/2/09, 7:46 PM
#27

Ni som kan det här. Nu kommer idiotfrågan.

Vilka var alverna? Hon tjejen där som Eragon blev förälskad i (för det blev han väl) eller allesammans i Vardargruppen? Eller samtliga?

Det hade kanske varit bra med spetsiga öron Tungan ute

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
KitoBonito
12/2/09, 7:48 PM
#28

Alverna är t.ex. Arya, kvinnan som Eragon var med. Hon svar blond/rödnätt (istället för svarthårig som i boken ;D) Sen minns jag inte om man ser fler alver i filmen? De som rider med henne hem kanske ..

Och dem i Varden SKA vara dvärgar, men jag tycker inte en enda av dem ser ut att föreställa dvärg ….

Halvdansken
12/2/09, 7:58 PM
#29

Men är det inte väldigt mycket en kopia av Ringen?

Den onde kungen med sin trollkarl som talar till sin arme (Sauron och Sauruman). Den enkle grabben som blir förälskad i en alv (Aragorn och Arven). Ocher eller liknande. Ett stort slag (Helm).

Det enda som skiljer är väl att drakryttarna här är goda och inte onda.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

fiffiluren
12/2/09, 8:07 PM
#30

han har onekligen blivit inspirerad av SoR och drakens återkomst, och det syns väldigt tydilgt i böckerna, lite synd faktiskt.

Grejen med varden är ju att de håller till i grottor som byggdes av dvärgarna, men varden består av alla folkgrupperna. Typ Ajihad och hans dotter är ju människor. Och deras arméer. Men det är dvärgarna som bestämmer där och de har sin egen kung och så vidare.

KitoBonito
12/2/09, 8:07 PM
#31

De har sina likheter, men jag vill långt ifrån kalla berättelserna lika. Det blir mycket likt när det handlar om den typen av fantasy.. Onda, goda, pojkar som blir kära och räddar den ene och den andra. Äh ja.. Men som sagt kan jag inte kalla dem kopia alls. Inte alls.

Jag rekommenderar dig att läsa Arvtagarböckerna! Verkligen. Tycker om hur författaren skriver och berättar och det är så, så, SÅ mycket mer än i filmen. Filmen är grymt simpel.

Halvdansken
12/2/09, 8:11 PM
#32

Har du läst Ringen KitoBonito?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

fiffiluren
12/2/09, 8:14 PM
#33

Jo jag vet att dom blir väldigt lika, den jag sitter och skriver på (som aldrig kommer bli något stort) känns som om den är en egen version av Eragon. han har ju gjort en helt egen historia av det och det har blivit bätte eftersom böckerna har kommit ut. Men man lägger som märke till detaljer som är väldigt lika plus att han använder sama varelser som i SoR.

Halvdansken
12/2/09, 8:17 PM
#34

Min mamma älskar Eragonböckerna, hon är 74 år….

Hon älskar Ringen också, liksom andra sagor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
KitoBonito
12/2/09, 8:23 PM
#35

#32

Nej tyvärr har jag inte gjort det. Jag har läst halva Biblo, men jag har inte känt någon motivation till att fortsätta :/

KitoBonito
12/2/09, 8:24 PM
#36

#32 Oj, nu kommer jag på mig själv. Kanske känns dumt att jämföra Eragon och Ringen om jag inte läst ena, men jag jämförde då utifrån vad jag sett i filmerna :P och jag tror fortfarande de är väldigt olika

Frida
12/2/09, 10:00 PM
#37

Här har ni varit flitiga med att diskutera medan jag varit borta under dagen! Det verkar som att ni har mycket att säga om filmatiseringar utifrån böcker. Skulle vilja be er att flytta den diskussionen till en annan (egen) tråd. Dels för att denna diskussion inte hör hit och för att det kan vara intressant att läsa och behöver då en bättre rubrik.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Upp till toppen
Annons: