Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 6145 ggr
KastKatt
12/8/09, 12:35 PM

Tips på fantasybokserie?

Hejasan!
På grund av brist på böcker har jag börjat om på Arvtageren igen, men kommer läst ut den inom lopet på två veckor och jag undrar om ni där ute har några bra boktips?

Jag är mycket kräsen, men har ni några tips som stämmer in på mina, vad ska man säga… "krav?" så skriv författare och titel, och gärna lite vad den handlar om.

  • Den ska helst vara vuxet skrivet, helst inga ungdomsböcker.
  • Innehålla drakar! Massa drakar, helst av den goda sorten. Alver, talande djur och magi går också hem.
  • Finnas på svenska ;) (jag är dålig på engelska)
  • Helst vara tjocka böcker! Älskar tjocka böcker!

(Eragon, Harry potter, narnia, peguins böcker,  LOTR och draklandkrönikan har jag redan läst, så gärna några andra :P)

Blir jätte glad om ni svarar :)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Annons:
Sehvrin
12/8/09, 5:26 PM
#1

Misstänker att "peguins böcker" är ett typo och ska vara "leGuins böcker" om inte så ska ju böckerna om Ö-världen innehålla massa (eller iaf en del) drakar.

Vi har ju Robin Hobbs böcker också som är tjocka och har drakar och magi. De består egentligen av tre serier: "Berättelsen om fjärrskådarna", "Handelsmännen och de magiska skeppen" och "Den gyllene mannen" och de ska helst läsas i den ordningen (Jag läste "Handelsmännen och de magiska skeppen" först och det funkade, men var inte helt lyckat sen när jag skulle läsa "berättelsen om fjärrskådarna")

Tad Williams "Minne, Sorg och Törne" innehåller många av de fantasyelementen du ville ha, tyvärr inte så mycket drakar, men de finns (och kommer inte ihåg några goda drakar alls i den), men den innehåller alver och lite annorlunda "färgkodning" (dvs bara för att man är mörk behöver man inte vara ond för det) Tyvärr rätt längesen jag läste dem, så jag kommer inte ihåg så mycket av dem.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Frida
12/8/09, 8:36 PM
#2

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

KastKatt
12/8/09, 9:25 PM
#3

#1 Nemen gud vad har jag skrivit! Hahaha. Det har jag inte sett förens du nämnde det, vilket failure! Lite pinsamt, men ja det var Leguin ja.

Jo jag har länge varit sugen på att läsa något av Robin Hobbs, men har varit lite på latsidan och inte vetat riktigt vart man ska börja.. Okey, ska läsa lite om dem och se vad jag tycker :)

Okeyokey, synd med onda drakar, jag är dock fascinerad om Drake som reptil. så ond eller god spelar ju faktiskt inte så stor roll.. Okeyokey, låter bra, men ja, hehe vad vet jag. ska kolla upp dessa då :P tror #2 gav mig en länk :)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Frida
12/8/09, 9:39 PM
#4

Ja det ska vara en internlänk till en av våra artiklar, verkar som att den lilla symbolen i slutet har trillat bort dock.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

denstore
12/8/09, 10:34 PM
#5

Raymond Feists Riftwar-serie finns ju översatt till svenska.

KastKatt
12/9/09, 12:30 PM
#6

#4 Jag såg det, den verkar väldigt intressant, måste sätta mig enr och skriva rent min boklista, och den ska med :)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Annons:
KastKatt
12/9/09, 12:31 PM
#7

#5 Vad är det för serie då?

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

denstore
12/10/09, 12:33 AM
#8

#5 Det är en serie böcker i typisk fantasymiljö. Några personer är med i de flesta i serien, och som introduceras redan i första boken. Andra kommer och går. Drakar finns, även om de inte intar första parkett. Fast det finns några fräcka drakepisoder också.

I dagsläget så har det väl kommit ut 13-14 tegelstenar i serien. Egentligen är det väl flera delserier, och bara den första trilogin heter Riftwar. "Kampen om klyftan" på svenska, eller någon annan halvlam översättning. Har inte läst dem på svenska, men en kompis har läst dem, och han tycker de är bra.

En sido-serie är Empire-serien, som utspelar sig på en annan planet, men kopplingar finns. Dessa gavs ut på svenska innan Riftwar-serien, vilket i min mening var lite synd, då det sabbar lite av storyn för den som vill läsa alla.

KastKatt
12/15/09, 11:28 AM
#9

#8 okeyokey, men då får jag kolla upp denna serien då :)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Heleneafelm
12/19/09, 12:54 PM
#10

Anne McCaffrey: Drakryttare och Drakjakten, sen får du läsa resten på engelska… ;) ORIGINALET enligt mig vad gäller drakar och ryttare, skriven på 60-talet.

Tanten är född -26 och fortfarande i full gång!!!! Se http://www.annemccaffrey.org/index.php .

KastKatt
12/21/09, 4:33 PM
#11

#10 awosme :) Hur många böcker är det? bara två översatta?

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

denstore
12/21/09, 11:59 PM
#12

#11 Minst tio stycken i den serien tror jag. Jag började läsa dem, men fastnade aldrig. Dock så verkar de ha en solid samling fans.

KastKatt
12/22/09, 10:22 PM
#13

#12 jaså? Hm jag är ju så otroligt kräsen när de kommer till böcker. Men jag ska testa :) tack för tipset!

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Annons:
Flirr
12/28/09, 2:10 PM
#14

Du skrev att du läst LOTR böckerna men har du läst Bilbo? En av mina favoritböcker. Den har en drake (visserligen en ond sådan) magi, alver och lite talande djur och den är hyfsat tjock tror jag.

wolfgrin
12/28/09, 5:51 PM
#15

Drakväktare, Demonen och Dräparen av Andreas Roman, korta men bra( kanske lite förutsägbara och inte Så mycket drakar dock).

Ge mer än du förväntar dig att få.

KastKatt
12/29/09, 5:14 PM
#16

#14 Ja det har jag! Det är en underbar bok som man läser om ganska ofta :)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

KastKatt
12/29/09, 5:14 PM
#17

#15 känner igen de titlarna..

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Caramelbrownie
1/3/10, 10:28 PM
#18

vad är det för musik på sidan?

Att skriva, är att måla med ord...

medarbetare på Fantasy iFokus

Dacke123
1/3/10, 11:20 PM
#19

temeraire serien av naomi novik är sjukt bra och innehåller massa massa goda och onda drakar :) dock ingen magi och andra magiska djur med. Sen är den kanske inte jätte vuxet skriven häller men man blir så uppslukad av den att man inte lägger märke till det (iaf jag)

nadnadiine
1/4/10, 8:47 PM
#20

Läs LOTR igen :D

Annons:
KastKatt
1/14/10, 10:39 AM
#21

Tack för alla svar! Jag är grymt seg på att svara!

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Abico
1/16/10, 5:20 PM
#22

Jag håller på att läsa Temeraire-serien (det går i en ruskig fart, det är svårt att lägga ifrån sig dom när man börjat) av Naomi Novik och rekomenderar som Dacke123 den. Brist på drakar är det verkligen inte ;) Sen kan jag tycka att språket lämnar en del att önska iblan och vissa stycken är verkligen kasst översatta :P Men det är överkomligt, storyn och kraktärerna är härliga.

Hanna 

Emmieline
1/21/10, 7:07 PM
#23

Sagan om belgarion. sagan on belgrath, Polgara , med mera

lovlun-86
7/23/10, 9:47 PM
#24

House of Night av  [P.C. Cast](search.aspx?author=P.C. Cast&fromProduct=true) (SV) 

Vampire Academy av  [Richelle Mead](search.aspx?author=Richelle Mead&fromProduct=true) (sv)

City of Bones av Clare, Cassandra (eng)

HUSH HUSH av  BECCA FITZPATRICK (eng) men kommer på svenska snart

KELLY ARMSTRONG

Mandusius
7/24/10, 4:33 PM
#25

Margit sandemo! Det är 84 böcker att läsa;)

Eller serien sagan om drakens återkomst av Robert Jordan^^

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

nyndat
10/31/10, 5:22 PM
#26

Jag säger bara - Robin Hobb. Du kommer inte ångra dig! Min absoluta favoritförfattare, har alla böckerna stående på fast plats här hemma XD Börja från början, med the farseer trilogy :3

[Thiah]
12/17/10, 11:23 PM
#27

#15 Jag gillar de böckerna. Dom är lagom långa för att läsa på en söndag.

Annons:
Upp till toppen
Annons: