Annons:
Etikett11-spel
Läst 4190 ggr
Bella-R
2010-01-19 13:27

Vill börja spela

Jag har fått upp ett plötsligt intresse för dataspel och skulle vilja börja med något. Så nu tänkte jag höra lite med er fantasyspelare vilka spel ni gillar?

Jag är ett stort Eragon fan, skulle såklart vara perfekt om Eragon fanns på spel! Nån som vet om det finns?

Annars, WoW, Lord of the rings online & Avatar The Game - är det någon som har erfarenhet av något av dessa spel och kan säga något om det?

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Annons:
Bella-R
2010-01-19 15:31
#1

O juste, hur är det med dessa "gamecard" som man måste ha till WoW spelen för att kunna spela? Måste man ha ett gamecard till Lord of the rings & Avatar The Game oxå?

För det vill jag gärna slippa.. finns det några som liknar spelen jag nämnt, fast utan detta gamecard?

Mycket frågor som snurrar runt nu, hoppas någon kan stilla min undran! :P

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Frida
2010-01-19 16:47
#2

Eragon finns som spel till olika konsoller, bara att besöka närmast spelaffär och hör med dem. Om du är intresserad av WoW så rekommenderar jag att du besöker World of Warcraft iFokus, där svara vi gärna på alla tänkbara frågor.

Vad gäller Avatar så är detta ett "vanligt" spel, alltså inget onlinespel som kräver månadsbetalningar. Lotr online kräver månadsbetalningar för att kunna spela.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Bella-R
2010-01-19 17:05
#3

#2 Ah, nu förstår jag. Då är jag ute efter "vanliga" spel då. Fast det verkar vara onlinespelen som är vanligast?

Finns det några ickeonline fantasy spel?

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Frida
2010-01-19 17:19
#4

#3 World of Warcraft är en fortsättning på de ursprunglig Warcraftspelen (finns tre stycken som alla är "vanliga" spel) så där har du några spel som kan vara av intresse för dig att testa.

Sedan har du Oblivion, Dungeon Keeper, Neverwinter Nights, Final Fantasy, Harry Potter… Listan kan göras väldigt lång så det är bara att knalla in hos en välsorterad spelbutik och botanisera bland utbudet. Glöm inte att kolla hyllorna med begagnade spel för där kan man hitta riktiga pärlor. Sedan är det ju så att många av dagens spel släppas allt mer till konsoller och oftast inte för datorer så om du sökper spel för PC eller Mac enbart så kan det vara väldigt begränsat för vad butikerna har inne, tyvärr.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Bella-R
2010-01-19 21:16
#5

#4 Tack så mycket för infon! Kollat lite på Final Fantasy & tycker att det ser intressant ut.

Har du några fler ickeonline fantasy spel du kommer på nu på rak arm?

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

denstore
2010-01-21 10:26
#6

Baldurs Gate är i min mening det bästa av dem alla. Skojig story, och bra inkörsport till rollspel.

En relevant fråga är vad du har för dator? De äldre spelen går att köra på de flesta datorer, men nyare spel kan vara ganska krävande.

Annons:
Bella-R
2010-01-21 11:18
#7

#6 Det är ingen speldator direkt, utan en chatt & surfdata. Det är en ASUS PRO50.

Har funderat en del på Final Fantasy, Guild Wars elr Warcraft 3 elr 2.

Men har fortfarande inte bestämt mig. Behöver nog mer hjälp :P

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

denstore
2010-01-21 11:48
#8

Det beror nog lite vad för grafikkretssom sitter i den datorn. Kan du kolla upp det, så blir det lättare att hjälpa dig.

Sen måste du fundera lite på vad det är du vill spela. Vill du spela en person, i en historia som utspelar sig i fantasymiljö, eller vill du kontrollera en grupp av personer? Jag frågar mest för att det är en skillnad mellan grupperna, och spelen du nämner är ur båda kategorierna.

Har du koll på skillnaderna hos rollspel och strategispel, t.ex?

Bella-R
2010-01-21 12:19
#9

#8 Haha jag känner mig verkligen som en "dum" nybörjare när det gäller detta. Har ingen aning om vad grafikkretssom ens är för nåt, ska höra med mitt ex som kan såntdär.

Jag vill spela en person i en historia som utspelar sig i vacker fantasymiljö. En "gubbe" som man kan göra någelunda personlig till utseendet. En äventyrshistoria.

Nej, jag har ingen koll på skillnaderna mellan rollspel & strategispel.. vad är de främsta skillnaderna?

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

denstore
2010-01-21 12:43
#10

 Warcraft 2 och 3 är real time strategy. Alltså spel där du hanterar grupper, och deras resurser. Du har ingen egen karaktär på det sättet som man istället har i t.ex. WoW. Du är snarare generalen, som leder trupperna.

Final Fantasy och Guild Wars (och WoW) är rollspel. I dem är du (för det mesta i alla fall) en person, och du bestämmer huvudsakligen över dig själv. Din rollperson börjar klen och oerfaren, men utvecklas efterhand utifrån dina val.

Jag har inte spelat varken Final Fantasy eller Guild Wars, båda rollspel, men egentligen representerar även de olika inriktningar på spel. Final Fantasy är storybaserat, och bygger alltså på att karaktärerna ska lösa uppgifter, för det mesta sammanhängande. Det blir alltså lite som att läsa en bok. Guild Wars är ett multiplayerspel, där du spelar med eller emot andra spelare. Här är storyn av sekundär betydelse. Även WoW är ett sådant (MMORP).

Sen finns det en massa blandningar och varianter. Spel som Neverwinter Nights har t.ex. en kampanj som kan spelas solo, hemma utan uppkoppling. Men det finns också en massa servrar man kan koppla upp sig mot för att spela online.

Bella-R
2010-01-21 17:02
#11

#10 Tack för infon!

Idag köpte jag Fable The Last Chapters & Spore (från skaparna av The Sims)

Tror & hoppas att det är nåt för mig.

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Emmieline
2010-01-21 19:06
#12

börja inte spela WoW du fastnar hur lätt som helst.

själv har jag spelat WoW i 3½ år. älskar det men det e dyrt och beroendeframkalladed

men MMORP e skit roligt om man har bra fantasi

denstore
2010-01-22 14:59
#13

Kanske jag har dålig fantasi, men jag tycker på tok för många MMORP totalt översvämmas av grinding, harvesting och liknande. För mig är det betydligt mer fantasikittlande att spela en bra sammansatt kampanj.

Annons:
Emmieline
2010-01-22 23:33
#14

sant. MMORP e nästan borta tack vare att man måste questa , jobba eller slås -.-

Halvdansken
2010-01-25 12:19
#15

Sen har du ju Adventures också.

Det är väldigt svårt att dra exakta gränser mellan speltyperna. En del spel kombinerar action och pussel, eller att du kan dö i spelet, medan andra är rena point-and-click adventures. Så det är lite beroende av vad du vill med spelen.

Om du är intresserad av logiska pussel i vackra miljöer (ofta med lite horror-anknytning) där du inte kan dö och där du inte ska ha ihjäl nån så har jag en lång lista. I de flesta fall kan man klara sig med lite svagare grafikkort eftersom det inte är så mycket rörelse i bilderna. Kan dock behövas en del minne, för att laddningstiderna ska bli ok.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

moondancer
2010-02-01 18:26
#16

Om du är ute efter en bra story och lite tänkande och action så ska du absolut köpa Neverwinter nights

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[Rindel]
2010-02-02 12:46
#17

Om du vill slippa gamecards och ha ett spel som tar ett tag att klara ut, men samtidigt få en bra spelupplevelse som inte försvinner och spelerts lopp borde du pröva Oblivion: The Elder Scrolls IV!

Bra grafik, bra story, enligt mig väldigt trovädigt, ger en spelupplevelse som varar länge. Detta seplet är det bästa och roligaste jag har spelat sedan WoW (spelar inte längre), och WAR Online (spelar inte längre).

[Rindel]
2010-02-02 12:47
#18

Köp Special Edition så får du tre spel: Originalet, Knights of the Nine och Shivering Isles.

denstore
2010-02-02 14:52
#19

Problemet med Oblivion är att det är så stort och fritt. Det kan ju tyckas vara enbart positivt, men jag gav upp efter en månad. Jag hade hela tiden en gnagande känsla av att ha missat något, och det tog lite av glädjen ur spelet.

Fallout3, som är baserat på samma spelmotor, och i mångt och mycket har samma upplägg ger inte alls den känslan.

[Rhodugune]
2010-05-18 00:11
#20

Så hur har det gått, har du hunnit spela något spel och vad tyckte du om det/dem?

Jag har också fastnat rpg's, började spela relativt sent, i alla fall om jag jämför med andra, var väl en 18-19 när jag köpte min första dator och konsoll, en Playstation.

Nu en 12 år senare, så är jag fortfarande lika fast. :)

Håller just nu på att spela om Baldur's Gate Tales of the Sword Coast för femtielfte gången.

Kram, Maya

Annons:
Bella-R
2010-05-18 12:56
#21

#20 Spelade Fable ett tag, men tröttnade bara ett par veckor efteråt :p

Sen dess har jag inte spelat något på datorn.

Köpte istället Mariokart på Nintendo DS & spelar varje kväll istället.

Det tröttnar jag aldrig på :)

/ Bella

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

[Rhodugune]
2010-05-18 15:07
#22

Hihi, så det kan bli, har inte spelat Mariocart på DSen, men väl till 64:an och Wii, galet kul att spela emot kompisar. :)

Kram, Maya

bokis
2010-05-18 19:42
#23

RS (Rune Scape) är ju ett fantasispel. Inte alls lika kul som WoW och dem men det är online och gratis. Man behöver inte ladda ner det eller så.

BareEssentials
2010-05-19 21:10
#24

Personligen föredrar jag det vackra LineageII före WoW om du skall börja med ett MMORPG.

Det finns gott om privata, gratis servrar om man vill spela utan att det kostar :)

KastKatt
2010-05-23 20:25
#25

Final fantasy är underbara!

Jag är ett Diablo 2 fan :P Det är roligt, men dock är det lite tjatiga, då de är samma akter och uppdrag i alla svårtighetsgrader.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Upp till toppen
Annons: