Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 1742 ggr
KastKatt
2010-07-18 02:22

Steamböcker?

Jag har hört att det finns en "stil" som kallas steam, alltså ånga. Det ska tyligen vara så att det utspelar sig för länge sedan, innan elektriciteten kom, fat allt fungerar istället igenom ånga. Det är ångbilar, ångluftskepp osv.. Jag har sett en anime med denna stilen, och de har även samma princip i filmen "wild wild west".

Men, nu till min fråga. Är det någon som vet om det finns några bra steam-böcker. Jag vill jätte gärna läsa någon men vet inte vart jag ska börja..

Mvh KastKatt

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Annons:
Frida
2010-07-18 14:38
#1

Termen du menar är förmodligen steampunk. Jag är inte så jätteinsatt i genren men vet i alla fall att den ursprungligen inspirerades av bland andra Jules Verne samt att den ses som en undergenre till science fiction. Nu när det finns en egen iFokussajt om science fiction kanske du får mer napp där. Men jag testade att googla lite snabbt och engelska Wikipedia verkar vara ett bra ställe att börja leta böcker på.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

KastKatt
2010-07-25 18:27
#2

oke, tack så mycket :) ska göra detta.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Frida
2010-08-04 00:34
#3

Du får gärna berätta om du hittar eller får veta något. Kan finns andra här som också är intresserade av genren. Jag vet i alla fall att jag är lite smått nyfiken på steampunk.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

KastKatt
2010-08-06 17:18
#4

öhm, vet inte hur man länkar, men det står en hel del om steampunk under "sci fi" iFokus.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Frida
2010-08-07 14:35
#5

Det finns en bra film på YouTube som visar hur du skapar länkar i inlägg på iFokus.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Taalar
2010-10-31 15:49
#6

Kanske ska passa på att skriva en liten sammanfattning om steampunk, så kan man om man inte vill klicka vidare, finna det man söker här. Steampunk är en genre som kan ses som en undergenre till både cyberpunk (en del går i samma tema) och Sci-Fi.

Steampunk brukar definieras av att det är långt framskriden teknik med gamla tekniska lösningar (de precis efter första industriella revolutionen) dvs. ångdriven teknik i stor utsträckning. Jules Verne ses som en inspirationskälla till genren och i hans verk kan man finna element härifrån. Hittade efter lite googling att Scott Westerfeld skrivit en del nya steampunk böcker, har dock inte läst dem.

Skulle du läsa dem vore det trevligt att få en liten recension eller åtminstone ett omdöme om de är värda att läsa.

Tycker absolut att steampunk har att göra här på Fantasy i fokus då undergenren steampunk-fantasy har gett upphov till några riktigt trevliga spel (både analoga och digitala) som Arcanum (datorspel) och Warmachine (figurslagsspel).

// Taalar

Annons:
Upp till toppen
Annons: