Annons:
Etikett08-litteratur-författare
Läst 1945 ggr
[BellaO]
9/28/10, 3:14 PM

Behöver boktips

Jag vill gärna ha tips på bra böcker!

Är tretton år, så läser mest ungdom, men läser även ibland vuxen böcker.

Är en riktig boknörd, så om det finns någon som inte är jätte stor serie, för då har jag redan läst den:P

Vampyrer börjar kännas lite uttjatat, så gärna inte vampyrbok (gillar dock twilight och vampire academy).

Serier är plus;)

Den får gärna vara på engelska:)

Alla tips är välkomna^^

Annons:
Mandusius
9/28/10, 10:38 PM
#1

Margit sandemo

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

[BellaO]
9/28/10, 11:23 PM
#2

#1 tack!:) Någon speciell bok du gillar från henne?

Mandusius
9/28/10, 11:31 PM
#3

Det är serier :)

isfolket - ca 40

Häxmästaren - 15

Ljusets rike - ca 20

Mycket bra böcker och det går fort att läsa:P

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

[BellaO]
9/28/10, 11:34 PM
#4

Hehe, okej^^ Tack igen;)

mahre
10/5/10, 12:57 PM
#5

Japp sagan om isfolket och de andra är toppen böcker.

isfolket är 47 st.

imperiets dotter

ormkrönikan

ganska långa serier. helt ok

mahre

profca
10/9/10, 9:36 PM
#6

robert jordans Wheel of Time. den 12:e boken har precis kommit ut i pocket. Bättre på engelska än svenska.

Robin Hobb har producerat en del. Dragonlance böckerna.

Annons:
Sehvrin
10/10/10, 9:01 PM
#7

Dresden files av Jim Butcher (finns ej översatt till svenska). Urban fantasy som är skriven som en klassisk amerikansk deckare, förutom det faktum att huvudpersonen att huvudpersonen är en trollkarl vid namn Harry Dresden och fallen han löser innehåller älvor, andra trollkarlar, spöken, varulvar, vampyrer av olika slag, änglar, fallna änglar, demoner och mycket, mycket mer. Än så länge finns det 12 böcker i serien och författaren planerar att skriva ca 22 + avslutande, apokalyptisk triologi. Dock behöver man inte tveka att läsa dem för att serien inte är avslutad, då varje bok innehåller ett avslutat fall.

Prydainkrönikan av Lloyd Alexander. Denna serie på fem böcker är ungdomsfantasy och världen baseras mycket på walesisk folktro. Det var längesen jag läste böckerna, så jag kommer inte ihåg så mycket av handlingen, men jag kommer ihåg att jag tyckte att de var riktigt bra. Disney har faktiskt gjort en film baserad på dessa böcker: Taran och den magiska kitteln. Böckerna i serien heter:
De trennes bok
Den svarta kitteln
Llyrs slott
Taran, Vandraren
Storkonungen

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Thiah]
10/14/10, 11:49 PM
#8

#1 Isfolket var min första serie jag läste och jag älskar den än. Läste dock "bara" cirka 20 böcker.

Men jag började läsa dom när jag var 12-13.

Taalar
10/31/10, 3:54 PM
#9

Annars är som sagt Wheel of Time (eller Sagan om Drakens återkomst på svenska) väldigt trevlig. Någon bok av Niel Gaiman kanske? Till exempel Stardust eller Neverwhere.

AnnaMoonshadow
10/31/10, 9:52 PM
#10

serierna Sagan om Belgarion och Sagan om Elenien av David Eddings. Relativt lättlästa för att anses vara vuxenlitt. Dessutom härlig enkel och humoristisk fantasy.

Belgarion är på 5 böcker och Eleninen 3. Jag började läsa Eddings när jag var i din ålder, en av anledningarna till varför jag idag är kär i fantasy ^___^

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Upp till toppen
Annons: