Annons:
Etikett13-övrig-fantasy
Läst 3820 ggr
[Thiah]
2010-12-20 18:40

Magiska kokboken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förra julen fick jag en bok av min mamma osm hette Den magiska kokboken.  Det är en helt underbar bok för barn och barnsliga vuxna. Vissa recept har en magisk formel som man måste läsa och innan man bakar får man skriva under ett invigningskontrakt.  Jag tänkte visa er pepparkakshuset ur denna bok. Har scannat bilderna med beskrivingen och receptet så att ni ska få den riktiga känslan av denna underbara bok.

Recept som trollspö, himmelsk häxkvast, ylander vålnader och draksvanstårta finns också med i denna bok.

Jag lovar och svär- lyssna nu här

att lyda ditt ord- tills vatten blir jord.

Jag följer din lag- i vart andetag

Allt är besannat- vågar inte annat

Äter sista snoken- lämnar över boken

Hedrar med kontrakt- hemlig trollkarlspakt

Magiskt bundna ark- blir döttrars odlingsmark

ett söners gullne band- till häxkonstens land

Härpå ger jag mitt löfte

……………………………….

Annons:
[Thiah]
2010-12-20 18:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Del. 1

[Thiah]
2010-12-20 18:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Del 2

[Thiah]
2010-12-20 18:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Del. 3

[Thiah]
2010-12-20 18:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Del. 4

[Thiah]
2010-12-20 18:48
#5

På baksidan av boken står såhär:

I gamla tider, när det var ytterst svårt att hitta sorgsna människor att extrahera salt ifrån, använde häxorna oftast snorkråkor, vilket fungerar precis lika bra och ger en vacker grön nyans åt brygden. Sådana här och många andra bortglömda gamla häxtips finner du mellan pärmarna i denna magiska kokbok. Det är ingen vanlig kokbok, om du prompt måste veta. Den har både själ och hjärta- denlever! Men det kommer inte att visa sig förrän sidorna klistrats samma av ungt jungfrusocker och äggvitor från eldsprutande drakar. När bokens sidor är fulla av flottiga fingeravtryck efter allt för snabba magiker. Mär den omges av ett moln av malen ödlehjärna och nästan faller sönder. Då, och endast då, kommer den bli verkligt magiskt och fylla rummet med skratt och minnen varje gång den öppnas.

Denna bok är skriven av  Shane Brox. Den är utgiven av Richeters och har isbn: 91 7715 302 2 (skriver det så att  man vet den exakta källan för bilderna)

imaginatio
2010-12-21 12:32
#6

Vilken underbar bok!:)

Annons:
Sehvrin
2010-12-22 09:50
#7

Har den i min bokhylla, men har inte bakat något ur den ännu. Måste göra det nästa år ^^

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: