2008-08-16 20:55 #0 av: EmmaG

Här följer del 2 i artikelserien om magi och magiska föremål. I del 2 får du läsa lite mer om Jesus som medeltidens trollkarl och om den heliga Graal.

Medeltid och fantasy går lite hand i hand, mycket av medeltidens tro och berättelser går att återfinna i fantasy, och oftast utspelar sig fantasyberättelser i en medeltidsliknande miljö.

Jesus var medeltidens mäktigaste trollkarl, hans under var verklighet för de människor som levde då, och Jesus utförde många under. Hans första var när han vid ett bröllop förvandlade vattnet till vin, då vinet hade tagit slut. Detta var ett under medeltidsmänniskan lätt kunde förstå, för vem hade inte nångång önskat sig just detta?

Kampen mellan ont och gott, den slutgiltiga striden.
Känns konceptet igen?
Denna kamp är vida känd och verkar vara knuten till människans väsen nästan då näst intill alla religioner & trosuppfattningar tar upp detta på ett eller annat vis och den återfinns även mer eller mindre i de flesta sagor och berättelser.
Jesus skall återuppstå, skilja god ifrån ond vid den Yttersta domen och ta strid med ondskans makter.
Jesus, Aslan och Gandalf.

Ett av medeltidens mest svårförståeliga magiska föremål var den heliga Graal, vars innebörd var mystisk redan under sin samtid.
Kung Arthur gav riddarna vid det runda bordet en ny mening, att söka efter Graal blev det viktigaste för dem, istället för att skydda och värna om friden i riket.

Vad är då den heliga Graal?
Det är en omtvistad fråga inom medeltidsforskningen, som det inte går att få endast ett svar på. Inte ens under medeltiden var man övertygad om vad Graal faktiskt var.
heliga graal
Ibland beskrivs den som ett heligt föremål med stark kristen innebörd, ibland som något magiskt och mystiskt, den har beskrivits som en dekorerad guldskål, som en bägare, som en vinpokal och ibland även som ett ymnighetshorn.
Berättelsen om den heliga Graal har berättats säkert tusen gånger om men den första kända att skriva om Graal var fransosen Chrétien de Troyes i sin oavslutade Conte del Graal (Berättelsen om Graal, ca 1180).
Troyes huvudperson är Perceval från Wales. Historian handlar om att han lämnar sin mor, beger sig till kung Arthurs hov, lämnar sedan hovet för att till slut hamn i ett mystiskt slott. I Graalborgen bevittnar han något märkligt; en vacker flicka bär en dekorerad skål eller ett fat, längst fram går en ung man och bär på en blodig lans, en annan flicka bär på ett silverfat. Perceval sitter tyst och ser på. I verket beskrivs hur Perceval i sin jakt efter Graal växer och mognar som människa, han kommer till insikt om livet och om sig själv som man och kristen.

Myten om Graal lever kvar och är idag vida känd, den symboliserar något ouppnåeligt, en förborgad sanning, vishet, insikt, som bara den ädlaste och renaste människa kan erhålla, och det är därför myten och berättelserna kring den kittlar vårt sinne så till den grad som den gjort. Men finner någon Graal dödas i samma stund mystiken kring den och tar ifrån föremålet dess ouppnåelighet.

Detta är del 2 av 3 ur en artikelserie som är ett referat ur boken Tusen år av fantasy av Bo Eriksson